Powered by Jasper Roberts - Blog




Glutenfria jordnötskakor

Print Friendly and PDF
G
udomligt goda cookies, helt glutenfria, spröda och med en ljuvlig doft av jordnötter.  Du svänger ihop dem på noll tid. Jag blev dagens medarbetare när jag bjöd på dessa på jobbet. :)
 
För att ingen ska stämma mig efteråt vill jag bara varna alla att dessa är beroendeframkallande!
  

GLUTENFRIA JORDNÖTSKAKOR

 
En sats ger ca 24 cookies
Tid: ca 15 minuter
Svårighetsgrad: mycket lätt
Betyg: SSSSS+++
Glutenfria
 
Ingredienser:
  • 250 g jordnötssmör
  • 200 g strösocker
  • 1 stort ägg
  • ev smält choklad till garnering
Förslag på dekorering:
  • ringla över smält choklad
  • doppa kanterna på kakorna i choklad och krossad Oreo (då är det inte glutenfri längre)
  • sätta ihop två kakor med smält choklad emellan
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa jordnötssmör med socker och ägg till en jämn smet.
  3. Med en matsked dela smeten. Jag fick 24 stycken.
  4. Rulla smeten till bollar, som små köttbullar, och lägg på bakplåtspapper på en plåt.
  5. Med baksidan av ett glas tryck bollarna och platta till dem.
  6. Grädda i mitten av ugnen för ca 6-8 minuter. Kakorna ska ha fått lite färg på botten men inte på toppen.
  7. Lått dem svalna på bakplåtspapper innan du flyttar dem till galler för att kalna.

Varning för beroendeframkallande kakor som sagt!
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Helen

Postad den

Jag älskar jordnötskakor:)) så gott!

Svar: Jag också , visst är dem goda ? Kram
Simona Muntean

Sarah

Postad den

Ser goda ut :)

Svar: Sarah dem är goda och bara 3 ingredienser, glutenfria 👍🏻👍🏻
Simona Muntean

PLAINDAYS

Postad den

Mums! Dessa måste jag testa någon dag :)

Svar: Testa för dem är super goda. Kram
Simona Muntean

Amanda Jona [SPONTAN]

Postad den

Men åh så gott!

Svar: De här småkakorna är faktiskt riktigt goda :)
Simona Muntean

Sandra

Postad den

Testade dessa och de var helt sjukt goda! Dock hade jag inne dem på tok för länge så den goda smaken försvann. Men idag då jäklar ska dem knappt få vara inne alls i ugnen ;)

Svar: Vad roligt att du gillade smaken. Ja det är bättre att underbaka än överbaka. Tiden är beroende av ugn så det är svårt att säga exakt. Lycka till och kram. Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf