Powered by Jasper Roberts - Blog




Peanut butter cups

Print Friendly and PDF
Finns ingenting med choklad som går så snabbt att göra och som ser så sofistikerat ut samtidigt. Att jag inte upptäckte det tidigare. Men nu ska jag baka en tårta och jag behöver Peanut butter cups både i kräm och till dekoreringen. Allt som allt tog det ca 15 minuter att göra och det gillar jag.
 
Peanut butter cups
 
Detta behövs för ca 20 stycken
 
Antalet är beroende på hur stora formar du använder, mini muffinsformar, knäckeformar eller ischokladformar funkar jätte bra. Nu för tiden finns det snygga chokladformar i silikon, en sån har jag använt.
 
 
 200 g favorit choklad i små bitar (tog vanlig bakchoklad men nästa gång blir det Marabou ;-) )
1 dl jordnötssmör
ca 0,5 dl florsocker
Pappers eller silliconformar
 

...eller så kan du använda separata formar.

Så gör du:
1. Smält hälften av chokladen i mikron i ca 30 sec i taget tills hela chokladen är smält. Rör ordentligt och låt det svalna lite.
2. Häll med en liten tsk en klick smältchoklad i varje form, fyll formarna till hälften. Med skeden försök att dra chokladen upp mot kanterna. Använder du ettstycksformar kan du bara luta formen tills chokladen klär väggarna på formen.
3. Ställ formarna i frysen för ett par minuter, 1 till 2 minuter brukar räcka.
4. Under tiden rör jordnötssmöret med florsockret och smält mer choklad.
5. Ta ut formarna ur kylen och lägg en klick jordnötssmör i varje form, platta till smöret så inte blir kvar några luftbubblor.
6. Häll över varje form en klick smältchoklad så att det bildas ett lock.
7. Ställ formen/formarna igen i frysen för ett par minuter tills chokladen har stelnat helt.
8. Ta ut Peanut butter cupisarna ur formarna och förvara dem svalt.
 

Hoppas ni gillar dem lika mycket som min man gör. Han snodde flera stycken så fort jad vände mig bort. Dessa är som sagt försvinnande goda.
Betyg SSSSS
 
Tips!
Man kan säkert fylla dem med likör eller sylt, något gott man själv tycker om. Bananlikör och gräddnougat ska jag testa snart.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Helena

Postad den

Jag har kommit så långt att jag handlat hem ingredienserna. Hojta till om du behöver dina formar innan jag hunnit göra godiset, så får jag låna dem igen sen :)

Svar: Det är lugnt :)
Simona

Helena

Postad den

Mumsigt! Så enkelt att göra att till och med jag klarade det :)

Svar: Dem blev jätte fina :) gillar att det går på 10 minuter och Peanut butter med choklad ...mmmmmmm
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf