Powered by Jasper Roberts - Blog




JB inspirerad tårta

Print Friendly and PDF
Man lär sig. Hela tiden. Även av sina misslyckande. Och det kan bara bli bättre med tiden.
Bakade en tårta till makens chef som fyllde 50 igår. Ingenting planerat. Maken nämnde bara för mig i lördags att det hade varit bra om de hade kunnat uppvakta chefen med en tårta på sin 50-årsdagen som en överraskning och frågade mig lite försiktigt om jag ville ställa upp. Gillar att baka, tar alla tillfällen i akt för att öva så jag tänkte...visst kunde jag väl bjuda på en tårta. Why not?
 
Även om alla var jätte nöjda och chefen framför allt tyckte tårtan var "den finaste han hade sett och smakat" för att använda makens egna ord...trots det så vet jag bättre. 
 
 
 
 ♥ JB inspirerad tårta ♥
 
Svårt att hitta på "manliga" tårtor och dem kan lätt bli för dekorerade. Elegant James Bond inspirerad tårta för en kille kom gillar kostym, finns inga gränsar för vad han kan åstadkomma samt tycker är untouchable...
Tårtan är gjord på white velvet cake bottnar fyllda med ett lager choklad ganache och ett lager hallonmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt samt dekorerat med sp.
 
Hallonmousse
 
250 frysta bär
1/2 - 1 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
4 gelatinblad eller 2 tsk gelatinpulver
 
Blanda bär och socker i en kastrul och koka upp på spisen. Mosa bären och silla ev blandningen för att få bort kärnorna. Jag föredrar en len mouse och sillar ALLTID. Låt blandingen svalna.
Vispa grädde hårt.
Lägg under tiden gelatinen i en liten skål och blanda med 1-2 msk kallt vatten. Låt svälla något och sen micra ett par sec tills den smälter.
Blanda bär och gelatin i gräddet under omrörning. Du kan låta mousen stå kallt något men inte för länge så den börjar stelna. Fyll tårtan.
En sats räcker till ett lager fyllning i en stor tårta, ca 24 cm.
 
Choklad ganache
 
180 - 200 g favorit chokladen
3 dl vispgrädde
 
Värm gräddet på spisen NÄSTAN till kokpunkten. Se till att det inte kokar utan ta bort från spisen så fort det börjar bubbla i. Blanda i chokladen och rör tills den har smält. Låt blandingen stå kallt, i kylskåpet, minst 4 timmar. Ganachen ska vara riktigt kall, som en tjockflytande kräm eller sås. Vispa kraftigt med elvisp till en len och fluffig kräm. Färdigt att använda som fylning i eller till att garnera tårta eller cupcakes.
 
Tänk på att ganachen måste vara riktigt riktigt kall. Är den inte tillräckligt kallt kommer den inte att tjockna. Jag brukar alltid blanda ganachen på kvällen och vispa den dagen efter. Har man ont om tid då får man ställa den i frysen för att snabbt kyla ner den. Se bara till att den inte fryser utan bara kyls ner ordentligt.
Denna kräm kan man variera till oendlighet genom att använda olika chokladsorter. Jag brukar alltid kolla hemma vad jag har för choklad som barnen inte längre äter och använder den. Väldigt sällan som jag köper bakchoklad.
 
 
 
Hittar minst 3 fel jag gjorde med tårtan, k a t a s t r o f a l a fel. Men man är ingen annan än sin största kritiker.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Mimmi

Postad den

Åh gud så fin!

Svar: Tack så mycket :)
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf