Powered by Jasper Roberts - Blog




Tårtbottnar tre lika delar

Print Friendly and PDF
 
Enklaste tårtbottnarna som går att göra på 10 minuter. Allt du behöver är 4 ingredienser.
Ägg, socker och mjöl i lika delar samt bakpulver är allt som behövs.
Sen kan man välja att smaksätta bottnarna med vanilj eller annan essens samt färga med livsmedelsfärg.
På bilden  se ni tre bottnar ca 16 cm gjorda på 3 mellanstora ägg.
 
♥ Tårtbottnar lika delar ♥

Lika delar ägg
Lika delar mjöl
Lika delar socker
1 tsk bakpulver till 3 små ägg
ev vaniljsocker eller essens och färg
 
Vispa äggen kraftigt och tillsätt sockret under fortsatt vispning.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd sen försiktigt i äggsmeten.
Ska du smaksätta eller färga smeten gör du det sist.
Häll i smord och mjölad form. Jag brukar använda matolja att smörja formen med och mjöl istället för ströbröd. Lägg även bakplåtspapper i botten på formen så går det lättare att få ut botten utan att den fastnar.
Grädda på nedersta valsen i förvärmt ugn, i ca 150-175 grader, för ca 25-30 mimuter. Öppna inte ugnsluckan de första 15-20 minuterna så inte bottnarna sjunker. Gör tändstickstestet innan du tar ut formen. Låt svalna under bakduk.
 
En sats räcker till två bottnar ca 20 cm, eller 3 bottnar ca 16 cm. Förr gjorde jag alltid lika delar bottnar i en form och frös in dem innan jag skulle dela och ibland blev det "håll" i mitten, bottnarna smulade något förfärligt och fick nästan aldrig lika tjocka bottnar. Någon som känner igen problematiken?
 
Föredrar därför att grädda i flera formar än i en stor och behöva dela. Då får jag lika tjocka bottnar som inte sjunker heller och behöver mindre gräddningstid. Eftersom jag inte har flera formar i samma storlek kör jag med engångsformar som går förstås att återanvända. Var bara försiktig när du diskar dem, helst för hand.
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Gabriella Svanlund

Postad den

Så smart att dela upp smeten sådär :). Men va ha du använt för engångsformar? Pajformar eller nått annat?

Svar: Hej,
Det är vanliga runda aluminiumformar som finns på Ica, Coop, Hemköp, öob, m m som jag använder :)
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf