Powered by Jasper Roberts - Blog




Chocolate salami roll

Print Friendly and PDF
Alla barn har sina favorit kakor som de kan äta h e l a tiden, om och om igen. Choklad salami var en av mina favoriter när jag var liten. Vi hade jämt någon salamirulle i kylen, även i frysen. 
När jag hade vaknat mitt i natten av en mardröm och inte lätt mamma gå och lägga sig igen, kunde hon ta fram en eller två skivor åt mig, värmde ett glas mjölk och satt på min sängkant tills jag fick i mig de sista smulorna och drack den sista klunken mjölk. Hela tiden klappade hon mig lätt på huvudet och viskade lugnande ord.
Hon fick alltid mig att känna mig trygg.
 
Ja var en mammig liten tös så ni förstår att det var mycket choklad salami jag åt som liten ;-) ...men sånt tröttnar man aldrig på. Nu efter en lång tid (vi behöver inte gå in på antal år faktiskt utan låt oss säga att det var några år sen) har jag hittat ett recept som med lite modification smakar precis som mammas chokladsalami.
 
♥ Mom*s chocolate salami roll ♥
 
ca 24 skivor
Tid: ca 15 minuter + 2-3 timmar i kylen
Svårighetsgrad: mycket lätt
 
Ingredienser:
  • 270 g Marie kex
  • 130 g smör
  • 50 g kakao
  • 150 g mjölkchoklad
  • 125 g socker
  • 4-5 msk mjölk
  • 2-3 tsk vaniljsocker
  • ev 2-3 tsk rom essens (kan uteslutas)
Smält smöret i en kastrull och tillsätt ckokladen. Rör om tills chokladenhar smält och ta bort från plattan. Låt det kallna. Under tiden lägg 130 g kex och sockret i en matbereddare och hacka dem fint. Resten av kexen ska brytas eller grovt krossas. 
Blanda alla ingredienser väl. Testa att rulla lite deg till en liten boll som håller ihop. Om bollen smular ska du tillsätta lite mer mjölk.
 
 Rulla degen i plastfolje. Forma som en salami. Ställ i kylen för ett par timmar tills den stelnar.
Hade bråttom (ha ha ha...) och ställde min rulle i frysen. Den behövde inte mer än 30 minuter.
 Salamin kan rullas i florsocker, kakao, kokosflingor eller hackade nötter. 
Jag rullade min i florsocker blandad med vanilj innan jag delade i ca 1 cm tjocka skivor.
Skippade även rom essensen till makens stora besvikelse. 
Det går att variera receptet. Blanda i lite favorit nötter, jordnötssmör eller torkad frukt. Varför inte göra en mer vuxen variant och smaksätta med starkt brygd kaffe istället för mjölk? Eller smaksätt med en god cognac om inte likör?
Rulla salamin i fint hackade eller malda nötter, strössel...Som sagt receptet går att variera nästan till oändlighet.
Betyg: SSSSS+

Tack för att ni tittade in. Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte om receptet!
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Hannah S.

Postad den

Åh vad det ser gott ut!

Svar: Den är jätte god
Simona

Susanna Maria J

Postad den

Hihi vilken kul kaka :)

Svar: Enkel och mycket god ;-)
Simona

Sara Ekman

Postad den

Mums :)

Sofie

Postad den

va gott :D

Chocochock "50 nyanser av choklad"

Postad den

Chokladsalami låter lite märkligt :) men när jag läser receptet förstår jag att säkert är jättegott!
Kul grej att baka :)

Svar: Jag lovar den är så god och så enkelt att baka. Man kanske inte ska kalla det "baka" för det behövs ingen ugn :)
Simona

Caroline

Postad den

Såg väldans god ut!

Svar: Tack Caroline😜
Simona

Ellen Öhman

Postad den

OMG SÅ GOTT

Emma Grann Fotografi

Postad den

Men gott!!

Malin Wederberg

Postad den

Vad gott :D

GoForFit

Postad den

Det LÄT ju inte gott. (Salami och choklad liksom.. inte så inbjudande, haha) Men det SER ju helt fantastiskt gott ut! :)

Svar: Ha ha ha...det är ju inget kött i utan det är en chokladerulle :) hur gott som helst, det lovar jag
Simona

Olini.blogg.se

Postad den

Ser väldigt gott ut!

Josefin

Postad den

Ser gott ut, men antar att det är jätte mäktigt? =)

Svar: Nja själv tycker jag inte det blir så mäktigt. Bara ta och rulla lite smalare så blir skivorna mindre. Man kan alltid ta flera 😉
Simona

Annsoh

Postad den

åh vad gott det ser ut :D

Thea

Postad den

Men åh så gott det ser ut!
Kolla gärna in på min blogg med foton på bl.a. kaniner, kakor och höstlöv :)

Elin Tjulin

Postad den

Häftigt! :D

Svar: Tack snälla!
Simona

Robex Lundgren

Postad den

mumsigt

Stickan!

Postad den

Åh, så häftigt gjort och så gott det ser ut :-)

Svar: Tackar ;-)
Simona

Lina

Postad den

Ser ju supergott ut! jag brukar göra något liknade julgodis men i år ska jag nog prova det här :)

Svar: ;-)
Simona

Marie Bergman

Postad den

Ser gott ut =)

Hedda Rönnlund

Postad den

Ser supergott ut!

Svar: ;-)
Simona

Amanda Niclasson

Postad den

Ser riktigt gott ut, bra tips! :)

Svar: tack;-)
Simona

Sara

Postad den

Mums så gott :)

Anonym

Postad den

Ska definitivt testa, älskar nya testa nya kaker! :)

emmie kristoffersson

Postad den

Ska definitivt testa, älskar nya testa nya kaker! :)

Svar: Gör det och berätta gärna vad du tycker om den ;-)
Simona

coffeeandcupcake.blogg.se

Postad den

Mums va gott :)

Sofia

Postad den

Men åh vad gott!!

Mimmi Olsson

Postad den

Såg riktigt gott ut, måste testa!! :)

Julia

Postad den

Denna måste ju gå att göra i någon slags müslibarstappning också!

Svar: Absolut! Istället för att rulla till en stor gör mindre som små korvar och rulla i plastfolie en och en. Behöver inte delas och det bara ta en när suget kommer 😊
Simona

Sanna

Postad den

Men mums!!
http://myfairytaleneverends.blogg.se

Marja

Postad den

Vilka fina bilder, det ser så gott ut!

Svar: Tack Marja 😄
Simona

Kattis

Postad den

Ser jättegott ut...måste testas både för egen del och syskonbarnen!:)

Svar: Berätta gärna vad ni tycker om den.
Simona

Julia Forsbacka

Postad den

Nu ser jag att jag är typ den 300:e personen att kommentera men jag måste bara skriva att historien du skrev i början var så fin och söt. Kakan ser väldigt god ut med.

Svar: Ha ha ha...det gör inte att det blir många kommentarer, bara roligt. Hoppas någon som testar kommenterar sen. Tack, vissa smaker fastnar av någon anledning, påminner oss om händelser eller annat, och just denna gör att jag längtar ännu mer efter mamman som inte bor så nära mig.
Simona

Kajsa

Postad den

Åhh gott:))

Emiza

Postad den

gott :D

Elina

Postad den

Haha, tycker det är supercoolt hur ni gör sånahär finurliga grejer! :D

Svar: ;-)
Simona

Longevity - en blogg om hälsa

Postad den

Tyckte med det var en gullig berättelse om trösten och mamma! Känns som en kaka att lägga i receptboken "för akut sockerbehov" :-)

Svar: Ja bra att spara för senare behov.Har faktiskt flera recept som jag vet mamma gjorde när jag var barn och som jag ska testa och kanske utveckla något.;-)
Simona

Sandra

Postad den

Ser jättegott ut :)

Julia

Postad den

Detta ska jag testa och bjuda klassen på nästa vecka! :)

Svar: 👏👏👏 berätta gärna sen vad dina klasskompisar tyckte om den ;-)
Simona

Simona Muntean

Postad den

Se även recept på Raffaello bollarna. Försvinnande goda och super enkla att göra ;-)

Ida

Postad den

Alltså... hur kan jag ha undgått det här i hela mitt liv? Det här ska jag spara! Och testa!! ;D Låter jättesmarrigt!

Ida

Postad den

Alltså... hur kan jag ha undgått det här i hela mitt liv? Det här ska jag spara! Och testa!! ;D Låter jättesmarrigt!

Svar: Tack Ida 😜
Simona

Jennifer - En starkskör ung kvinna

Postad den

Wow! Helt ny grej för mig med choklad och salami, två saker jag älskar! :-)

Svar: Jennifer det är en chokladrulle så tyvärr ingen salami i, bara i namnet 😜. Själv är jag tokig i salami oxå
Simona

Annster

Postad den

Ser gott ut :)

Jenny

Postad den

Det såg gott ut och väldigt enkelt att göra.. Kanske skall testa detta nu till Jul :)

Svar: Gör det, kommer inte att ångra dig :)
Simona

Jenny

Postad den

Det såg gott ut och väldigt enkelt att göra.. Kanske skall testa detta nu till Jul :)

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf