Powered by Jasper Roberts - Blog




Game of Thrones tårta till min son

Print Friendly and PDF
Älskar överraskningar, älskar att göra folk runt omkring mig glada.
Självklart skulle jag baka en häftig tårta till min son när han fyllde 15. Ham blev som förstenat när jag klampade in i rummet med tårtan och sjöng " Ja må han leva..." för fulla muggar. Det ögonblicket är ovärderligt för mig.
 
Tårtan består av vaniljbottnar fyllda med choklad ganache, spacklad med italiensk marängsmörkräm ( min favvo det har ni säkert märkt :) ) och täckt med egengjord mmf (marshmallowfondant). Dekorationerna är i sockerpasta.
 
♥ White velvet cake bottnar ♥
En sats räcker till en form på ca 20-24 cm och det blir 3 bottnar.
Svårighetsgran: lätt
Tid:  ca 40 minuter
Betyg:SSSSS+
 
Ingredienser:
  • 4 st äggvitor 
  • 2,5 dl mjölk
  • 1,5 tsk vaniljpulver (2,5  tsk vaniljsocker)
  • 5 dl mjöl 
  • 4 dl socker 
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 0,25 tsk salt
  • 175 g smör, smält i micron
 
Sätt ugnen på 175 °.
Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en skål. Häll över den smälta smöret och blanda till en gryning massa. I en annan skål vispa äggvitorna med mjölk och vanilj.
Häll lite i taget av mjölkblandningen över mjölmassan och vispa kontinuerligt. Vispa till en jämn smet. Tillsätt ev livsmedelfärg om du vill ha en annan färg på dina bottnar. Annars blir bottnarna, precis som det heter White velvet cake, vita och sametslena.
Fördela smeten i 3 formar  ( runda på 20-23 cm) som du har smörjt och mjölat samt klätt botten med bakplåtspapper. Jag använder engångsformar och till denna tårta använde jag fyrkantiga formar.
Grädda längst ner i ugnen för ca 25-30 minuter. Gör tandpetartestet innan du tar ut bottnarna. Låt svalna något innan du tar ut dem ur formarna.
 
♥ Choklad ganache ♥
Till denna tårta gjorde jag dubbel sats 
Ingredienser:
  • 180 - 200 g favorit chokladen
  • 3 dl vispgrädde
 
Värm gräddet på spisen NÄSTAN till kokpunkten. Se till att det inte kokar utan ta bort från spisen så fort det börjar bubbla i. Blanda i chokladen och rör tills den har smält. Låt blandingen stå kallt, i kylskåpet, minst 4 timmar. Ganachen ska vara riktigt kall, som en tjockflytande kräm eller sås. Vispa kraftigt med elvisp till en len och fluffig kräm. Färdigt att använda som fylning i eller till att garnera tårta eller cupcakes.
 
Tänk på att ganachen måste vara riktigt riktigt kall. Är den inte tillräckligt kallt kommer den inte att tjockna. Jag brukar alltid blanda ganachen på kvällen och vispa den dagen efter. Har man ont om tid då får man ställa den i frysen för att snabbt kyla ner den. Se bara till att den inte fryser utan bara kyls ner ordentligt.
Denna kräm kan man variera till oendlighet genom att använda olika chokladsorter. Jag brukar alltid kolla hemma vad jag har för choklad som barnen inte längre äter och använder den. Väldigt sällan som jag köper bakchoklad.
 
♥ Italian meringue buttercream  imbc ♥
En sats räcker till att frosta och fylla en liten tårta , ca 16-18 cm, eller till 20 cupcakes ( en sats räckte till tårta)
Tid: ca 45 minuter
Svårighetsgrad: medelsvår
 
Ingredienser:
  • 2,5 dl strösocker
  • 0,6 dl vatten
  • 4-5 äggvitor eller 1,3 dl ägvitor
  • 2 msk strösocker
  • 300 g rumsvarmt smör fördelat i små bitar
  • ev färg- eller smaksättning
 
Blanda 2,5 dl strösocker och vatten i en kastrull och koka tills det når ca 118 grader. Använd en kötttermometer.
Vispa äggvitorna tillsammams med 2 msk socker till hårt skum och sen häll i sirapen lite i tagen under fortsatt vispning.
Vispa sen äggvitorna ca 5 minuter tills dem kallnar innan du börjar lägga i smöret, en bit i taget. Vispa lite mellan varje bit smör du lägger i. När du har lagt i sista biten smör ser krämen som den ska skära sig istället för att bli tjock. Fortsätt vispa så kommer krämen att "vända" och bli tjock, luftig och slät.
 
Dekorationerna gjorde jag i god tid, smög med på kvällarna när alla hade gått och lagt sig.
Har använt sockerpasta sp från FunCakes och Dr.Oetker. Har sprayat hela tårtan sen med Dr.Oetker´s silver spray. Riktigt cool effekt på glittrande snö.
Tack för att ni tittade in!
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Anna Hansson

Postad den

Så otroligt fin tårta!!

Svar: Tack snälla Anna ;-)
Simona

Kattis

Postad den

Mycket imponerad!! Förstår om sonen blev glad av den tårtan!:)

Svar: Tack Kattis. Han blev jätteglad ;-)
Simona

Josephine

Postad den

Wow, vad grym du är! Fantastisk tårta och vad roligt! :D

Svar: Tack Josephine :-) glad jag blir.
Simona

Iréne

Postad den

Helt sjukt snygga tårtor! Va duktig du är! En sån dör skulle man ha på sin födelsedag! Titta gärna in på min blogg! Http://ireneblank.blogg.sr

Svar: Tack snälla Irene :-)
Simona

Linnéa Elisabeth

Postad den

WOW! Vilket konstverk!! Älskar dessutom game of thrones, vilket gjorde den ännu lite bättre, hihi!

Svar: Tack Linnea :)
Simona

tommy

Postad den

ser gott ut =) fin tårta

Svar: Tack Tommy. Den var jättegod.
Simona

a

Postad den

Vilken, häftig och säkert god tårta ! :D

Svar: Tack :-)
Simona

Nora

Postad den

Sååååå bra!!!

Svar: Tack Nora ;-)
Simona

Helene

Postad den

wow :o

Saras Serieblogg

Postad den

Vilken lyx att få en sådan fin tårta! :)

Remmie

Postad den

Herregud, vilken otroligt häftig tårta!! Hur snygg som helst. :D Skulle själv bli överlycklig om jag fick en sådan.

Svar: Tack Remmie ;-)
Simona

moa

Postad den

woww! superhäftig. måste jag prova när min pojkvän fyller år om en månad!! har aldrig jobbat med sockerpasta dock, så det lär ju inte bli såhär snyggt haha!

Svar: Det är som att jobba med lera ;-)
Simona

tess

Postad den

Nej vad cool! :D Är ett GOT fan själv och herregud vad häftig! :D

Svar: Tack Tess ;-) Måste erkänna att tårtan var lika mycket för mig som det var för min son. Älskar serien.
Simona

Sofia

Postad den

Så himla cool tårta :D

Svar: Tack Sofia ;-)
Simona

Robex Lundgren

Postad den

mums

Carolina Thoor

Postad den

Vilken underbar och fin tårta! Kram

Svar: Tack Carolina. Kram ;-)
Simona

coffeeandcupcake.blogg.se

Postad den

Så fin tårta :)

Svar: Tack Ida ;-)
Simona

Anna Pettersson

Postad den

Häftig tårta :)

Svar: Tack snälla Anna :)
Simona

Matildesign

Postad den

Vilken cool tårta! :D

Svar: tack snälla ;-)
Simona

Jessika

Postad den

Sjukt cool! :DJess

Svar: ;-)
Simona

FrökenTV, bloggen om tv och film

Postad den

Gud vad cooolt

Hannah

Postad den

OMFG gud var kär jag blev *.* Älskar hur du gjorde trädet :3

Svar: Tack Hannah :)
Simona

Malin

Postad den

Häftigt!

Evelina

Postad den

Otroligt fin tårta! :O

Svar: Tack Evelina ;-)
Simona

Frida

Postad den

Oj vad otroligt duktig du är! :) Jättefin tårta!

Svar: Taaaaaack snälla
Simona

Jenny Nyström

Postad den

Vilken fantastiskt tårta =)

Svar: Tack Jenny :)
Simona

∞NORA∞

Postad den

Åh, älskar din blogg <3

Kram

Svar: Vad roligt Nora ;-) Kram på dig med
Simona

Ida

Postad den

Jättefin tårta!

Svar: Tackar
Simona

Sofia

Postad den

Så himla fin tårta!!

Svar: tack snälla ;-)
Simona

elin

Postad den

WOW! Vilken tårta! jättefin!!

Svar: Tack :-)
Simona

princessmelis.com

Postad den

Åh vilken fin tårta!

Michaela Johansson

Postad den

Önska att jag kunde få en sån snygg tårta då jag fyllde år :) Fasen vilken grym tårta!

Svar: ;-) Michaela
Simona

Alma

Postad den

alltså vilken drömtårta!

Beautybyvannii

Postad den

Wow, vilken grym tårta! Vad duktig du är! :)

Svar: Tack :-)
Simona

Mielo

Postad den

Så himla fin tårta! Måste vara så roligt att kunna göra en personlig tårta till någon man tycker om :)

www.henniska.blogg.se

Svar: Det är det verkligen.
Simona

Alina

Postad den

Så cool!

Sofia

Postad den

Gud vad häftigt! En sån tårta skulle man allt vilja ha när man fyller år :D

Matilda G

Postad den

Men gud! Du är ju galet duktig! Om jag hade varit han hade jag typ gråtit av lycka, iaf i närheten! Jätte snyggt gjort (skulle aldrig i mina vildaste drömmar kunna ens göra liknande haha)
Kram :)

Svar: Tack Matilda, dina ord värmer :-)
Simona

Missie ❤

Postad den

woooow vilken häftig tårta, ett litet konstverk :)!

När Annie fotograferar i Kalifornien

Postad den

Wow så häftig!! :-D Det är s¨mycket roligare med personliga tårtor!!

Longevity - en blogg om hälsa

Postad den

Riktigt läcker!!

Svar: Tack
Simona

Anna Saarela

Postad den

Herregud, det är det bästa jag sett..!

Svar: Tack snälla
Simona

Ronja Therese

Postad den

Vilken tjusig tårta!

Frida

Postad den

Magisk!

Olivia Nilsson

Postad den

Fin blogg!

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf