Powered by Jasper Roberts - Blog




A perfect mess - En tårta med allt och lite till

Print Friendly and PDF
Det blev en salig röra, en tårta med allt och lite till. Överraskningstårta till min bästa kompis födelsedag.Vet inte ens vad jag ska kalla den. Ni kanske kan hjälpa mig vetja!
Hade en bild i huvudet hur tårtan skulle se ut och den blev ännu bättre. Jag vet att det är ofint att skryta men j*klar vad nöjd jag blev. Hade svårt att lämna ifrån mig tårtan nu på morgonen. Ha ha ha. Får se till att göra mig en egen liten tårta snart.
 
Det är saftiga One bowl chokladbottnar med cream cheese frosting och rabarbercurd, toppad med rinnande choklad ganache, bränt italiensk maräng, kaksmulor, bitar av mörk, ljus och vit chokladdekorationer samt rispuffar i ljuschoklad. Just det... några körsbärsblommor i sockerpasta också.
 
♥ A perfect mess - En tårta med allt och lite till ♥
Det blir en hög tårta på fyra bottnar, ca 10-12 bitar
Tid: ca 2 timmar effektiv tid
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser chocolate cake, One Bowl Chocolate
Receptet ger 4 runda bottnar på ca 18 cm  
  • 4,75 dl mjöl
  • 4,75 dl socker sugar
  • 1,75 dl mörk kakao
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsp salt
  • 2 stora ägg
  • 2,4 dl buttermilk ( mjölk och 2 msk vinäger, låt stå i 5 minuter )
  • 2,4 dl rapsolja eller annan neutral olja
  • 1 1/2 tsk vanilla
  • 2,4 dl kokt vatten
Sätt ugnen på 150º. Olja och mjöla dina formar. Jag brukar för det mesta använda engångsformar i aluminium. Lägg bakplåtspapper i botten på formarna så blir det lättare att få ut de gräddade kakorna sen.
Blanda alla torra ingredienser i en stor skål med höga kanter. Lägg i ägg, buttermilk och olja och vispa slät.
Vispa i sist det kokta vatten. Var förslktig så inte hela köket blir chokladsmet. Det har jag råkat ut för. Smeten är väldigt rinnig.
Fördela i formarna och grädda i mitten av ugnen för ca 30-35 minuter eller gör tandpetartestet. Kommer tandpetaren nästan torr ut då är kakorna klara. Låt dem svalna under en kökshandduk innan du tar ut dem ur formarna. Låt dem kallna helt på galler.
 
Ingredienser cream cheese frosting:
  • 400 g Philadelphia ost eller annan färskost
  • 1 dl vispgrädde
  • 3-4 dl florsocker
  • ev pasta eller hushållsfärg, smaksättning i form av essens m m.
 
Vispa färskosten och sen häll vispgrädde lite i taget under fortsatt vispning.
Under fortsatt vispning häll florsocker, ca 1/2 dl åt gången.
Vill du färga eller smaksätta din frosting gör du det sist. 
Montera tårtan med cream cheese frosting emellan. Jag bredde på rabarbercurd på andra chokladbotten innan jag la på cream cheese. Bara för att få en lite syrligt fräsch smak. Låt tårtan stå kallt tills du förbereder marängen och ganachen.
 
Ingredienser Italiensk maräng:
Till tårta behövs bara en halv sats men det är så svårt att göra med små mängder tycker jag.
Därför gjorde jag en hel sats som i receptet och halva mängden blandade jag med 150 g rumsvarmt smör och fick den lenaste imbc ( Italian meringue butter cream). Denna kräm klarar sig utmärkt i kyllskåp eller frys faktiskt. Kommer bli några macarones på den snart.
  • 2,5 dl strösocker
  • 0,6 dl vatten
  • 0,5 tsk tartar, ättika eller citronsaft (används för att äggvitorna inte blir övervispade)
  • 4-5 äggvitor eller 1,3 dl ägvitor
  • 2 msk strösocker 
Blanda 2,5 dl strösocker och vatten i en kastrull och koka tills det når ca 118 grader. Använd en sockertermometer.
Vispa äggvitorna tillsammams med 2 msk socker och tartar (ättika eller citron) till hårt skum och sen häll i sirapen lite i tagen under fortsatt vispning. 
Vispa sen marängen ca 5 minuter tills den har kallnat, är blank, styv och luftig.
Halva marängen används till tårtan och den andra halva blandas med smör till kräm och sparas i kylskap (ifall du har gjort hel sats). 
 
Ingredienser rinnande choklad ganache:
  • 150 g mörkchoklad i bitar
  • 1 dl vispgrädde
Lägg choklad och grädde i en kastrul och värm på spisen tills chokladen har smält och du får en jämn och blank tjock sås. Vispa inte kraftight för då bildas luft bubblor.
 
Häll en tredje del av chokladen i mitten på toppen på tårtan och med backsidan av en sked eller med en spade, stryk ganachen utåt mot kanterna. Ta inte en altför stor mängd utan "knuffa" nedanför kanterna lite choklad i taget. På vissa ställen lägger du mer och på vissa mindre. Häll mer ganache på toppen och arbeta dig utåt. Lite i taget. Ställ tårtan kallt tills chokladen har stelnat lite. Sen är det bara att dekorera. 
Maränger ska brännas av med en brullébrännare. Stick chokladbitarna i ganachen, strö på kaksmulor och rispuffar. Ja, ni ser på bilderna, det blev en salig röra. 
Vad ska jag kalla tårtan då, några förslag?
Tack för att ni tittade in! Lämna gärna en kommentar och berätta vad ni tyckte om receptet. 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Anonym

Postad den

Supersnygg!!

Svar: Tack ;-)
Simona

Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

Postad den

mumms

Anonym

Postad den

Jättehäftig...den ska heta som du skriver "En salig röra"

Svar: Jag tror jag kör på det ;-)
Simona

Robex Lundgren

Postad den

mumsigt

Lotta

Postad den

Vilken fantastiskt fin tårta!!! Ojojoj, vad duktig du är!! :)

Svar: Tack söta du ;-)
Simona

Josefine

Postad den

Jag dör, vad gott det ser ut!

Svart-Stina

Postad den

Wow, vilken fin! :) Kul med en tårta som är assymmetrisk.

Svar: Visst är det det! Den är så ojämn, rörig och ej perfekt så det blir just det...perfekt.
Simona

Hanna F

Postad den

Sjukt fin och häftig, verkligen nytänkande! Ser ju dessutom helt galet god ut! *thumbs up* :)

Svar: Tack snälla Hanna. :-)
Simona

junkfoodjunkie

Postad den

Ser gott ut ^^

Michelle

Postad den

Herregud vad fin, förstår verkligen inte hur man kan göra en sådan där! :o

Svar: Tack snälla ;-)
Simona

Cajsa Lindahl

Postad den

nej vilken cool! :O

Alina

Postad den

Åh så gott!

Sofia

Postad den

Men åh vad gott!

Lisa @ Duttis

Postad den

Men ÅH vad god denna ser ut att vara. Vill äta den nu på en gång, haha!

Svar: Ha ha ha...
Simona

Divorce your horse

Postad den

Så vacker och vad god den ser ut!! :)

milina.blogg.se

Postad den

Såg den på kakburken! Lätt den finaste tårtan jag sett, utan överdrift!

Svar: Tusen tack för dina fina ord Milina
Simona

Johanna

Postad den

Åh herreguuuuud vilken fantastisk skapelse!! :D

Svar: Tack snälla
Simona

JOSEFINE -

Postad den

Den är ju svinsnygg! Helt underbar ju! x

Svar: Tack ;-(
Simona

FrökenTV, bloggen om tv och film

Postad den

mums

hildakvilina.blogg.se

Postad den

Men du vilken snygg tårta! Skulle inte alls tacka nej till en bit av den! ;)

ronja

Postad den

men gud så gott :)

Linnea

Postad den

Jag vill ha NU! <3 <3

madabouttea.se

Postad den

Men herregud vilken fin tårta! Älskar det messy stuket på den :D

Maja

Postad den

Åh vilken underbar tårta!! Önskar att någon hade gjort en sån till min födelsedag ;)

Svar: ;-)
Simona

Matilda

Postad den

men åh vilken fin tårta!

Malin

Postad den

Såååå häftigt!

Kattis

Postad den

Shit vilken häftig tårta! Jag tycker namnet A perfect mess känns super!:)

Svar: Ja Kattis och det kommer att bli.
Simona

Elina

Postad den

Bra? Nej.
Bäst? MER.
Bättre än bäst? JAPP, that's it.

Svar: Tack!
Simona

Jasmine

Postad den

Resultatet ser fantastiskt ut! Jag beundrar din talang och din kreativitet.
Kram

Svar: Tack Jasmine. Kram
Simona

Pauliina Larsson

Postad den

Åh vad gott! Blev väldigt sugen på något sött som en tårta nu :D

Jasmine

Postad den

Oj vad gott det såg ut!

Fröken Grön

Postad den

Fantastiskt fin! :D

rebeccafornstedt.blogg.se

Postad den

Herregud den var så rörig att den blev bedårande fin! :D

Svar: Tack Rebecca
Simona

Bambi

Postad den

Men gud så ffint!! Jag hade ju inte kunnat förmå mig själv att äta den om jag hade fått en sån tårta till min födelsedag. :P HAHA

Svar: ;-)
Simona

Lilly

Postad den

Riktigt coolt gjort. :D

Sofie

Postad den

Men så fint :D Va duktig du är. Den både ser och låter väldigt god :)

Svar: Tack tack Sofie
Simona

Beloved places around the globe

Postad den

Vilket bakverk! Så duktig du är!

Svar: Tackar 🙏🏻😊
Simona

Malin

Postad den

Verkligen en perfekt rora! Fantastiskt fin.

Svar: Tack Malin ;-)
Simona

Emiza

Postad den

fin tprta

Svar: Tack
Simona

Tisa

Postad den

Wow, vilken häftig och fin tårta! :)

Ida ☯ the sky under the sea

Postad den

Shit va grym tårta! Säkert jättegod också :D

Svar: Det kan jag lova Ida ;-(
Simona

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Postad den

Ser underbart gott ut!

Frida

Postad den

Jäklar vilket konstverk! Det ska du verkligen vara stolt över! :D

Anna [foto]

Postad den

Wow vilken tårta!

Sofia

Postad den

Ser jättegott ut! :)

Annster

Postad den

Så fint!
Ser gott ut :)

Alice

Postad den

Vilken drömtårta, ser heeelt underbar ut! Du är en riktig talang på att baka!

Svar: Tack Alice
Simona

Viktoria

Postad den

Jättefin tårta!

Pälsklingar

Postad den

Ser såå gott ut! =9

Ellie

Postad den

Wow! Tycker "A perfect mess" funkar fint som namn på den tårtan ;)

Fröken

Postad den

Vilka vackra bilder! Är den lika god som den är vacker? ;-)

Anonym

Postad den

det var bland de mest fantastiska jag har sett! jag är ett riktigt kak/tårt-monster och det här såg ju ut som himmelriket! haha

Svar: ;-)
Simona

Erika

Postad den

Vilken fantastisk tårta du gjort! Är supernyfiken på vad din vän tyckte, var den även supergod? Fick du smaka på den själv? :)
Med vänlig hälsning Erika

Svar: Hon tyckte den var jättegod. Åt hela delen som var kläd i maräng, typ halva tårtan. Nej jag åt inte, var bara och lämnade tårtan och var tvungen att gå. Men gästerna tyckte tårtan var både god och häftig ;-) nästa gång jag gör en liknande ska jag själv äta.
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf