Powered by Jasper Roberts - Blog




Rhubarb curd

Print Friendly and PDF
Måste erkänna att jag inte är så förtjust i curd, alltså citruscurd. Kanske för att jag aldrig har gjort det själv utan bara smakat köpt. Men rabarber det är en annan sak. J*klar vad god den blev. Passar perfekt till nybakta scones eller frukostbullar eller varför inte som fyllning i tårta. Testa bara till pannkakor med en klick grädde så ska ni se. Skulle själv kunna äta med sked en hel burk. 
 
♥ Rabarber curd ♥
Detta recept ger 2 burkar á 330 ml
Tid: ca 45 min
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS
 
Ingredienser:
  • 500g rabarberskjälkar
  • 1,5 dl vatten
  • 2,5 dl socker
  • 2 hela ägg
  • 2 tsk vanilj
  • 50 g smör
Skölj och hacka rabarber i små bitar. Koka med vatten till det blir mos.Kör moset i matberedaren tills dent blir finfördelat.
Lägg i socker och ägg. Ställ kastrullen i vattenbad ( i en större kastrull med sjudande vatten). Rör hela tiden så inte äggen koagulerar. Den är färdigt när moset har blivit som en kräm.
Det brukar ta ca 15 minuter. Ta bort från spisen. Lägg i smöret i småbitar och rör om tills det har smält.Låt den svalna helt innan du häller i burkar och förvarar kylskåpskallt.
 
Jag har planer för den ena burken. Kommer använda den som tårtfyllning till min bästa kompis födelsedagstårta nu i helgen. Har inte bestämt mig för om jag ska bara stryka på curd direkt på chokladbottnarna eller blanda med grädde och Philadelphia ost. Vi får se vad det blir.
Tack för att ni tittade in! Lämna gärna en kommentar och berätta vad ni tycker om receptet.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Linn

Postad den

Fin tårta som ser otroligt god ut! :D

Svar: Tack ;-)
Simona

Linnea

Postad den

Mums, rabarber! Och så otroligt fina bilder du tar!! :D

Svar: Tack tack snälla du ;-)
Simona

Anonym

Postad den

Funkar det att frysa in krämen?:)

Svar: Ledsen men jag har inte gjort det någon gång så jag vet inte.
Simona

Erika

Postad den

Tänkte prova ditt recept men är det två tsk vaniljsocker, vaniljpulver eller vaniljextrakt som du använt? Med vänlig hälsning Erika

Svar: Vaniljsocker har jag använt
Simona

Anonym

Postad den

Skall man köra moset hett i matberedaren å la du i ägget i matberedaren oxå

Svar: Hej, mosset var varmt när jag körde det i matberedare. Har man inte det kan man sila. Nej ägget la ja i efter, i kastrullen som skulle ställas sen på spisen.
Simona

Maria Olofsson

Postad den

Hej

När du gjorde denna la du i moset hett i matberedaren?? La du sen tebax moset i kastrullen innan du gick i med äfgg å socker el gjorde du det även när den va i matberedaren??

m

Postad den

.

Viktoria

Postad den

Vad härligt gott det låter med rabarbercurd, har bara gjort på citron, lime och apelsin förut så jag ska absolut testa detta nu då rabarberna är så fina!

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf