Powered by Jasper Roberts - Blog




Jultårta Red Velvet

Print Friendly and PDF

Ä
lskar de små detaljerna. Och då frågar jag er. Vad är det som kan passa bättre på julens dessertbord om inte en Red Velvet kladdkakebottnar fyllda med creme cheese fyllning och dekorerad med vita chokladgranar? Det blir även matchande färger också, vit och rött som hör ihop med julen. Som sagt jag älskar de små detaljerna. Sånt förstår sig tyvärr inte de andra i familjen på. "Tårta som tårta och färg som färg. Vad spelar det för roll om jultårtan är orange och om midsommartårtan smakar pumpa?"  OMG...Alltså förstår ni vad jag har att brottas med?
Denna tårta serverade jag på julafton förra året. Vad kommer jag baka i år? Just nu, exakt 2 dagar till julafton har jag inte den blekaste aningen. Och det börjar bli panik, för smaker och färger måste matchas och det viktigaste av allt är att alla i familjen ska gilla smakkombinationerna. Det sistnämnda blir inte lätt...
 
Saffransbullar och pepparkakor hör till jultraditionen men det gör även tårta. I alla fall i vår familj. Det kommer bli en tårta även om något försenad...  
 

JULTÅRTA MED CHOKLAD OCH CREME CHEESE

En sats ger en rund tårta i 3 lager, ca 18 cm, 12 bitar
Tid:
Svårtighetsgrad: mellan
Betyg: SSSSS+++++  
 
Ingredienser Red Velvet bottnar:
  • 350 g vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 400 g strösocker
  • 225 g rumsvarmt smör
  • 3 mellan eller 2 stora ägg
  • 1 ½ msk kakao 
  • 1 ½ msk flytande röd hushållsfärg eller 2 tsk gele/pasta färg
  • 2 ½ dl buttermilk (mjölk + 1 msk äppelcidervinäger)
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1 tsk bikarbonat + 2 msk äppelcidervinäger
Ingredienser creme cheese fyllning:
  • 300 g philadelphia ost eller annan färskost
  • 100 g saltat rumsvarmt smör
  • 3-4 dl florsocker
  • ev pasta eller hushållsfärg, smaksättning i form av essens m m.
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/olja och mjöla 3 formar som är ca 18 cm i diameter.
  2. Sikta samman mjöl och salt.
  3. Rör smör och socker riktigt vitt och fluffigt i en maskin eller med elvisp.
  4. Tillsätt sedan äggen, ett i sänder. Se till att smeten körs ordentligt mellan varje ägg tillsätts.
  5. Tillsätt sedan mjölblandningen i smeten växelvis med buttermilk. Se till att du börjar och avslutar med mjölet.
  6. Blanda  den röda hushållsfärgen med kakaon i en liten skål så att det blir en slät pasta. Tillsätt pastan till den stora smeten och blanda väl.
  7. Rör snabbt men väl samman bikarbonaten med äppelcidervinägern i en skål. Det kommer att skumma så tillsätt blandningen snabbt till smeten. Kör smeten på medium hastighet så att allt blandas väl.
  8. Fördela smeten i formarna och jämna till ytan med en slickepot. Grädda ca 25-30 minuter, mitt i ugnen eller snäppet under detta tills kakorna känns som en tvättsvamp eller en sticka kommer ut ren.
  9. Ta ut och låt kakorna svalna helt på bakgaller. Förbered fyllningen under tiden.
  10. Vispa smöret vit och fluffigt.
  11. Vispa färskosten och blanda med smöret.
  12. Under fortsatt vispning häll florsocker, ca 1/2 dl åt gången. Vill du färga eller smaksätta din frosting gör du det sist.
  13. Sätt ihop bottnarna med halva fyllningen och frosta och dekorera efter smak med andra halvan.
  14. Ställ tårtan kallt innan serveringen.

Kvällen innan hade jag testat att göra vita granar i choklad och jag är ganska så nöjd med resultatet för att vara första gången. Tårtan blev så saftig och god. Finns inga bättre smakkombinationer än Red Velvet, som är i grund och botten choklad smak, och len creme cheese frosting. Himmelriket.
Jag kanske ska baka den i år igen...
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Linda Johansson

Postad den

Jag och dottern har precis beslutat att vi gör din tårta till julafton🎄Dina recept är fantastiska😘

Svar: Tack så mycket Linda. Hoppas allting är bra med dig. God Jul. Kram S
Simona Muntean

Mia

Postad den

Hej! Älskar red velvet och kommer testa ditt recept, dock undrar jag över punkt 7, blanda bikarbonat med äppelcidervinäger. Jag förstod det som om att bikarbonaten skulle röras i med mjöl och salt (punkt 2) och att vinäger skall i mjölken (punkt 5) så jag hänger inte riktigt med. Kan du förklara storlek på ingredienser i 2 samt 5 så att det blir över till punkt 7?

Mvh Mia

Svar: Hej Mia, nu såg jag skrev fel i receptet. Bikarbonaten ska inte blandas med mjöl utan istället blandas med lite vinäger för att aktivera den, den ska bubbla lite och sen vispas den i smeten. Du gör själv buttermilk genom att blanda mjölk med vnäger och låter det stå.(5)har nu ändrat i receptet så det blir tydligt.
Simona Muntean

Mia

Postad den

Tack för svar, men jag undrar över det litet till. I steg 7 ska man blanda bikarbonat med äpplecidervinäger, hur stor mängd? För det är ju 1 msk vinäger som skall blandas i mjölken så att buttermilk skapas. Eller hänger steg 7 samman med buttermilk skapandet? Som jag läser det är buttermilk nåt jag ska göra till steg 5, och då använder jag all vinäger, dvs 1 msk. Så steg 7 är egentligen sista steget innan smeten skall i formerna. Smeten är så gott som klar men man skall addera bikarbonat med äppelcidervinäger av mängd okänd. Hjälp mig gärna, tack på förhand.

Svar: Hej,Har ändrat i receptet. Det står nu till buttermilk 1 msk och till bikarbonat 2 msk.
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf