Powered by Jasper Roberts - Blog




Cheesecake fylld chokladtårta med bär

Print Friendly and PDF
J
ag kommer ihåg när vi hade flyttat in i nya lägenheten och dottern skulle gå första dagen i skolan. Första dagen i en ny skola och en ny klass, årskurs 1. En liten spinkig ljushårig tjej som skulle komma till en stor klass på 25 elever. Oh var pirrigt, spännande men också väldigt skrämmande. 
Var så orolig att jag knapp sov någon blund natten innan. Ja här pratar vi faktiskt om mig, jag var vettskrämd. 
Men det var aldrig min dottern. Hon har alltid varit den mest sociala personen och en riktig ledare som har fått alla med sig, pratat med alla och fått nya kompisar hur lätt som helst.
 
Men nu skulle hon börja skolan i en stor klass i ett annat område där hon varken kände några fröknar eller några barn. Till råga på allt skulle hon börja mitt i terminen.
Oh vad lång vägen till skolan kändes den där ruggiga marsdagen, trots att den lång bara tvärs över gatan.
Stannade upp utanför klassrummet med handen på handtaget. Torkade mig lätt i pannan med andra handen.
Kände en liten mjuk men iskall hand krypa in i min handflatan. "Kom så går vi in mamma" viskade dottern lätt. 
Hennes mungipor drog sig upp en liten bit. Det var det värsta kaoset som möte oss när dörren öppnades. Dottern kramade min hand lite hårdare. Eller så var det jag som kramade hennes hand...minns inte så det får vara osagt. En liten virvel med mörkt hår och de mörkaste ögonen med jättelånga fransar stannade upp framför oss. "Jag heter Lina, kom så leker vi". Min dotter släpte försiktig min hand och tog den andra handen som sträkte sig mot henne. Blinkade lätt åt mig, vände sig och sprang bort mot mitten av rummet med sin nya kompis. 
 
Det har gått 14 år sen dess och de här fina tjejerna håller fortfarande varandra i handen och är förstås bästa vännerna. Grattis på 20 årsdagen älskade Lina! 
 

CHEESECAKE FYLLD CHOKLADTÅRTA MED BÄR

En sats ger en rund tårta på 3 bottnar, 18 cm, ca 12 bittar
Tid: ca 1, 25 timmar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++

Ingredienser bottnar:

  • 2 cup eller 4,5 dl strösocker
  • 1 3/4 cup eller 4 dl mjöl
  • 3/4 cup eller 1,7 dl kakao
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 2 ägg
  • 1/2 cup eller 1,1 dl olja, neutral smak
  • 1 cup eller 1,7 dl mjölk
  • 2 tsk vanilj
  • 1 cup eller 1,7 dl kokt vatten

Ingredienser cheesecake fyllning:

  • 600 g Philadelphia färskost
  • 60 g marsán pulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 dl vispad gräddegrädde
  • 60 g strösocker
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175 grader och olja samt mjöla dina formar. Jag använder engångsformar som vanligt. Sätter bakplåtspapper i botten på formarna också. Alla gånger, utan undantag. Då får jag inga problem när jag ska ta ut bottnarna och dem är hela och raka.
  2. Blanda mjöl, socker, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål.
  3. Häll över äggen, mjölken, oljan och vaniljsocker. Vispa smeten i ca 2 minuter.
  4. Häll i sist kokt vatten och vispa till en jämn och nu mycket flyttande smet.
  5. Dela smeten i formarna och grädda i nedersta delen av ugnen för ca 30-35 minuter. Gör tandpetartestet innan du tar ut bottnarna.
  6. Låt dem kallna ca 15 minuter i formarna och sen på galler under en handduk.
  7. Vispa färskost och socker samt marsán pulver.
  8. Vispa grädden hård och vänd försiktigt i färskostkrämen.
  9. Sätt ihop bottnarna med kräm emellan.
  10. Täck hela tårtan med resten av krämen och dekorera efter tycke.
  11. Har lagt frysta bär och kexsmulor på toppen samt dekorerat med tortade blåbär och färsk myntablad.

Tårtan blev mycket uppskattad av Lina och hennes familj. Tyvärr hade jag ingen bild på insidan av tårtan. Men ni förstår att kladdiga och mjuka chokladbottnar fyllda med krämig cheesecake låter inte så tokigt, eller vad tycker ni? 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Eva

Postad den

Hejsan. Tack för alla goda recept och vackra bilder. Funderar om receptet ovan. Är receptet till en botten eller flera? Krämen som är på utsidan av tårtan, är det oxå fyllningen? Tack. mvh. Eva i sandviken

Svar: Hej Eva, det blir tre bottnar och tårtan är både fylld och täckt med samma kräm. Tack för dina vänliga ord :) Kram Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf