Powered by Jasper Roberts - Blog




Julens godaste - 10 recept till julens dessertbord

Print Friendly and PDF
N
u när julen knackar bokstavligen på dörren och 1:a Advent är om fyra dagar, kan det vara skönt att ha en samlingrecept där man kan välja sina favoriter att baka. Julen är trots allt en traditionshögtid och man får baka samma goda kakor om och om igen, år efter år. 

Det finns så mycket annat som man behöver tänka på och planera. Som julklappar till exempel.
Här om kvällen stångade jag mig nästan blodigt i mina försök att beställa alla julklappar redan innan Black Friday.

Men nu ska vi prata Jul och bakning och nya traditioner som kommer så småningom bli gamla traditioner när man har hittat sina favoritrecept.
Här får ni ett urval från mina favorit julkakor, några gamla, som påminner om barndomen, och några nya som kommer definitivt bli gamla favoriter. De flesta av dessa godingar går att baka långt i förväg och bara ta fram när det ska fikas.
Klicka på titteln under respektive bild för att komma vidare till det receptet. 

Hoppas ni har nytta av och hittar någon eller några favoriter.

MJUK OCH SAFTIG PEPPARKAKA TILL 1:A ADVENT
  
 SYLTKAKOR
 
LINZER KAKOR MIN BARNDOMS BÄSTA KAKORNA 
 
 SAFFRANSBULLAR MED FÖRDEG
 
 SPRÖDA SNÖBOLLSKAKOR MED CHOKLAD LINSER
 
SAFFRAN TRYFFLAR
 
 CHOKLADFUDgE MED MINT OCH MANDELFLAN
 
 
  
 
Recept på jultårtan kommer inom kort. Än finns det tid att baka den till Julafton.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf