Powered by Jasper Roberts - Blog




Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo

Print Friendly and PDF
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo
Ä
r inte Pani Popo det sötaste namnet på en fralla? Det tycker jag i alla fall. När jag la mina ögon på en bild på nätet och såg namnet blev jag som förhäxad. Måste testa...
Om inte jag kan åka till Polynesiska öarna då får öarna komma till mig eller var det inte så man sa? Dessa Pani Popo som är egentligen från Samoa ön men äts nästan överallt runtomkring (har jag hört) är saftiga och luftiga sötfrallor bakade med kokosmjölk och indränkta i kokos sås. Makalöst goda! C åt tre stycken på en gång, så där super varma direkt från ugnen. Även om frallorna är jätte goda är det ingenting jag rekommendera att äta direkt från ugnen. Man får så j*drans ont i magen av varmt bröd. Det säger jag av egen erfarenhet. 
 
Perfekta på frukostbordet på helgerna eller kanske till söndagsbrunchen. 
Och med de frallorna förflyttar jag mig i april till andra sidan jordklotet i min "Jordenrunt bak-resan på 365 dagar".  
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 1
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 2
 

SAFTIGA FRALLOR MED KOKOSMJÖLK

En sats ger ca 12 frallor
Tid: ca 2,5 timmar
Svårighetsgrad: ganska lätt
Betyg: SSSSS++
Kan göras laktosfria och mjölkfria
 
Ingredienser:
  • 2 msk torrjäst aktiverat (blanda med 3 msk varmt vatten och låt stå och skumma för ca 5-10 minuter)
  • 1/2 burk kokosmjölk rörd 
  • 4 msk rumstempererat smör
  • 1 stort ägg
  • 3/4 dl mjölkpulver
  • 1 1/2 dl strösocker
  • en nypa salt
  • 8 1/4 - 8 1/2 dl vetemjöl ( har använt TIPO "00" från Ramlösa Kvarn)
Ingredienser sås:
  • 1/2 burk kokosmjölk rörd
  • 1 dl vatten
  • 1/2 dl strösocker
  • 2 tsk maizena
  • 2 -3 msk strösocker eller brunt socker till topping 
Instruktioner:
  1. I en skål blanda hälften av kokosmjölken, smöret o små bitar, strösocker och salt och mikra någon minut. Rör i tills smöret har smält.
  2. Vispa i ägget och mjölkpulvret. Om vätskan är för het vänta lite så du inte får ägget att koka i. 
  3. Häll i den aktiverade jästen och blanda väl.
  4. I köksassistent häll 8 1/4 dl vetemjöl och vätskan och kör på medelhastighet. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Degen ska vara fuktig men mjuk och inte fastna på händerna.
  5. Fortsätt knåda för ca 8-12 minuter. Ju mer du knådar, eller assistenten, desto luftigare blir bröden.
  6. Olja lätt en stor skål och lägg i degen efter du har rullat runt så den blir oljig. Ställ på en varm och dragfri plats övertäkt med en kökshandduk och låt den jäsa 1-2 timmar. Min deg fick jäsa i ca 2 timmar så jag gjorde annat under tiden.
  7. Sätt ugnen på 200º C och smörj formen.
  8. Dela degen i 12 bitar och rulla till runda bullar. Placera bullarna med skarven neråt i den form, eller formar som i mitt fall. Ställ bullarna en bit ifrån varandra så dem får plats att jäsa. Täck med en kökshandduk och låt bullarna jäsa ca 30- 45 minuter.
  9. Häll kokosmjölk, socker, vatten och maizena i en skål och koka upp snabbt på spisen, under omröring.
  10. Häll såsen över bullarna, penska ev lätt så hela ytan är täckt. Strö ev över socker.
  11. Sänk värmen till 175º C och grädda i mitten av ugnen för ca 20- 25 minuter. Täck toppen med aluminiumfolie ifall bullarna får en tendens att brännas innan dem känns klara.
  12. Låt dem svalna i formen.

Jag åt en fralla super het , direkt från ugnen, så jag brände mig på tungan och fick värsta blåsan. Men hade svårt att motstå doften. Supergoda som frukostbröd med lite sylt på eller bara precis som dem är. Jag föredrar dem varma. Jag skulle gärna vilja säga att bröden håller sig saftigt och mjukt i flera dagar men det vore inte sant. Alltså det kan vara sant men det har inte jag testat. Frallorna är så goda så dem försvinner snabbt. Men bröden var saftiga ooch mjuka i alla fall dagen efter.
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 3
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 4
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 6
Saftiga frallor med kokosmjölk - Pani Popo 7
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡  om du gillar det du ser! Kram💕
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf