Powered by Jasper Roberts - Blog




Den bästa choklad- och kaffe kaka

Print Friendly and PDF
den godaste choklad- och kaffekaka
Inlägget är ett samarbete med Bagaren och Kocken
H
ur vill du ha ditt morgonkaffe? Starkt, stort eller litet? En enkel espresso eller en stor latte macchiato? Med eller utan mjölk? Finmalet eller grovt? Jag för min del vill helst ha den i en bit chokladkaka. Ha ha ha...skämt åsido. Jag gillar kaffet svagt, mycket svagt och med massor av skummat mjölk. Förr längtade jag till jobbet efter en långhelg. Längtade till kaffemaskinen som jag kunde får en perfekt kopp kaffe i. Men det behöver jag inte längre göra, inte efter att jag skaffade min Espressomaskin från Bagaren och Kocken
Det låter som jag inte längre längtar till jobbet men nu gör jag av andra anledningar. Vi har så kul ihop i vår grupp, hela Ekonomi gänget, och trivs så bra med alla andra på kontoret.
Men nu direkt efter semester har jag fått min kaffemaskin och har lekt barista och bryggt kaffe hela helgen. Vilken tur att jag har mina föräldrar hos mig, det fick bli massor med olika smaker. Till och med min 17 åriga son fick två koppar cappuccino trots att det var sent på eftermiddag. Jag fullständigt älskar den.
 
Jag bakade även en choklad- och kaffe sockerkaka som jag bara var tvungen att dela receptet med er. Den blev perfekt saftig, smakade i alla fall inte mycket  kaffe. Kaffet gör bara kakan saftig och förhöjer chokladsmaken. Toppade kakan med en chokladglasyr och serverade till den en kopp kaffe. Jag sa ju till er att jag lekte barista hela helgen...
choklad- och kaffekaka
choklad- och kaffe sockerkaka 1
 

CHOKLAD- OCH KAFFE SOCKERKAKA

En sats ger en stor kaka ca 16 bitar
Tid: 1,25 timmar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS

Ingredienser kaka:

  • 2 1/2 dl bryggt kaffe
  • 1 3/4 dl  kakaopulver
  • 5 dl strösocker
  • 1 tsk salt
  • 2 ½ tsk bikarbonat
  • 3 ägg
  • 2 1/2 dl buttermjölk (blanda mjölk med 2 msk äppelvinäger och låt det stå i 5-10 minuter)
  • 2 dl rapsolja eller annan olja neutral i smaken
  • 1 tsk vaniljextrakt eller socker
  • 6 1/4 dl siktad vetemjöl

Ingredienser chokladglasyr:

  • 100 g choklad
  • 4 msk osaltat smör
  • 1/2 dl vispgrädde

Instruktioner:

  1. Förvärm ugnen till 175º C.  Smörj en stor form med smör eller olja och strö på ordentligt med mjöl. Ställ åt sidan.
  2. Blanda i en liten skål bryggt kaffe och kakaopulver till en jämn smet. 
  3. Kombinera socker, salt, bikarbonat och ägg i en annan större skål och vispa luftigt i ca en minut.
  4. Tillsätt buttermjölk, olja och vaniljextrakt och blanda väl.
  5. Sikta i mjöl och vispa på låg hastighet i någon minut.
  6. Tillsätt kaffeblandningen och blanda väl.
  7. Häll i formen och baka längst ner i ugnen för ca en timme. Gör tandpetartestet innan eftersom tiden för gräddning varierar från ugn till ugn.
  8. Låt kakan svalna helt innan du tar ut den ur formen och vänder den över ett serveringsfat. 
  9. Värm smör och grädde i en kastrull på spisen, se till att grädden inte kokar upp.
  10. Ta bort från spisen och tillsätt chokladen. Rör i tills chokladen har smält och du får en len glasyr. Är glasyren för tunn låt den stå en stund och svalna.
  11. Häll glasyren över kakan, låt den droppa från kanterna och låt kakan stå kallt någon timme innan serveringen.

Innan du glaserar kakan kan du täcka den med plastfolie och frysa in eller ställa kallt i kylskåpet någon dag eller två. Tina upp  och sen glasera den i så fall minst någon timme innan den ska ätas.
Jag tog en STOR kopp cappuccino med EXTRA skummat mjölk till. Himmel...vad gott. Och ni förstår att varje morgon doftar numera hela köket nybryggt färskt kaffe. Jag älskar min nya Espressomaskin. 

Hur brukar du vilja ha ditt kaffe? 

choklad- och kaffekaka 2
choklad- och kaffekaka 5
 
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Amanda Jona [FOTOGRAF]

Postad den

Till och med jag som inte tycker om kaffe tyckte detta lät supergott, haha!

Svar: Ha ha...jag är ingen stor fan av starkt kaffe utan lagom och med mycket skummat mjölk men just ihop med choklad händer det något magiskt. Kakan blir saftig och chokladsmaken blur bättre på något sätt. Vet inte men bara älskar den. 😋😍
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf