Powered by Jasper Roberts - Blog




Halloncheesecake fyllda cookie-koppar

Print Friendly and PDF
 
"L
ets get marry! Du och jag är som gjorda för varandra. Vi passar p e r f e k t  ihop." 
Dessa jordgubbscheesecake fyllda cookie-koppar är den perfekta kombon, en parning mellan fräsch fruktig cheesecake och sega smörkakor. Jag pratar om kakor och kärlek. Vad annars? 
Kärlek i luften, kärlek till höger och kärlek till vänster. Vart man vänder sig  finns det blommor, choklad och massor av kärlek. 
Dagen V till äran har jag återigen kompromissat och bakat den mest sötaste och godaste desserten som vi kommer avnjutas efter en läcker middag. Allt för mina hjärtan.
Min motto dessa dagar är: "Varför behöva välja?" Och ärligt talat varför ska man behöva göra det?
Min ursäkt att sätta tänderna i en innan middagen var för att kunna ta bilderna. Vad gör man inte för konsten? Sen fick jag jätte svårt att hålla mig från att ta en till. Underbart goda!
 
Hur har ni tänkt fira Alla Hjärtans Dag?
 

HALLONCHEESECAKE FYLLDA COOKIE-KOPPAR 

En sats ger ca 16-18 stycken beroende på storleken på muffinsformarna i muffinsplåten
Tid:  2,5 timmar
Svårighetsgrad: mellan svårt
Betyg: SSSSS+++++
  
Ingredienser cookie -koppar:
  • 5 3/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 240 g smör rumstempererat
  • 1 1/4 dl strösocker
  • 2 stora ägg rumstempererade
  • 2 tsk rent vaniljextrakt
Ingredienser cheesecake fyllning:
  • 2 1/2 dl vispgrädde kallt
  • 225 g Philadelphia ost mjukrörd
  • 1 1/4 dl strösocker
  • 1/2 - 1 dl hallonpuré ( ca 1,5 dl färska hallon rensade och mosade, jag silade bort kärnorna)
  • ev rosa eller röd färg gel 
Instruktioner:
  1. Värm ugnen till 175° C. Spraya medelstora muffinsplåtar med matlagningspray.
  2. Vispa ihop mjöl, bakpulver och salt, ställ åt sidan.
  3. Vispa smör och socker på medelhög hastighet tills vit och fluffigt (ca 2-3 min).
  4. Sänk hastigheten och lägg i äggen, en i taget, samt vanilj. Vispa till en jämn smet.
  5. Tillsätt mjölblandningen och blanda tills bara kombineras.
  6. Med hjälp av en stor skopa (3 msk), fördela degen i muffinsformarna, tryck ner för att platta lite.
  7. Grädda i 10-12 minuter eller tills ytan är lätt brynt.
  8. Ta bort från ugnen och omedelbart tryck botten på en liten burk eller behållare för att pressa nedåt i mitten på varje kaka och skapa en fördjupning.
  9. Kyl kakorna i plåten för 10 minuter, sedan placera dem på galler för att svalna helt.
  10. Förbered fyllningen under tiden. Vispa grädde till hårda toppar (helst med en kall visp och i en kall skål).
  11. I en separat skål, vispa färskost och socker till en mjuk och slät kräm.
  12. Vänd ostblandningen och jordgubbspurén i vispad grädde.
  13. Lägg till ytterligare färg om du önskar.
  14. Fördela cheesecakefyllningen i de kylda cookie-kopparna.
  15. Ställ kallt ca. 1 till 2 timmar.
  16. Servera dem kylskåpskalla inom 2-3 dagar. Eller frysa i upp till 4 veckor.

Garneringen görs endast innan serverigen. Färska eller frysta hallon, en myntablad eller timjan blir vackert på.
Som jag nämnde tidigare hade jag själv svårt att hålla mig till att bara äta en. Farligt goda!
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf