Powered by Jasper Roberts - Blog




Spröda och enkla smörkakor till Alla Hjärtans Dag

Print Friendly and PDF
 
U
nderbart söta och goda små hjärtformade smörkakor till Alla Hjärtans Dag!
Dessa slänger du ihop i en nafs. Det tog längre tid för mig att rengöra köket än att baka kakorna. Bli inte förskräckt nu.  Detta hade absolut ingenting med kakorna att göra utan jag fick tummen mitt i handen på något sätt. Sträckte mig mot skåpet ovanför diskbänken för att ta fram strössel. Tappade ner burken i golvet och hela köksgolvet blev, på bara någon sekund, dekorerat med Valentines strössel. Hela köket, alltså i varenda liten vrå. Ni vet de där super små kulorna, Nonpareils Strössel, i fina vita och olika rosa nyanserna. Hela köksgolvet knastrade vid varenda steg jag tog och katten började nosa på kulorna. Hittade ett par eller två i hennes långa päls. Vad jätte skraj att kissen skulle få i sig någon av de förbask... hm, strössel, så dammsugaren fick göra sitt i en halv timme. Kakorna blev klara långt innan köket blev städat.
smörkakor, småkakor, alla hjärtans dag
Nästa gång kommer jag göra de lite tjockare och stansa ut mindre kakor. Inte för att det skulle vara något fel på dessa. Blev jätte bra med tanke på omständigheterna och jag brände bara lite kanterna på några av de pyttesmå. 
mördegkakor, smörkakor, hjärta kakor
 

SPRÖDA SMÖRKAKOR

En sats ger ca 20-24 stycken beroende på storlek 
Tid: ca 30 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser:
  • 3 dl  vetemjöl, har använd Ramlösa Kvarns underbara Patisserie som jag är helt förälskad i.
  • 110 g smör, normalsaltat och rumstempererat
  • 0,8 dl florsocker
  • ½ tsk mandel extrakt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk små strössel

Instruktioner:

  1. Värm ugnen till 165 º C
  2. I en bländare eller för hand, kombinera alla ingredienser utom strössel.
  3. Blanda tills du får små smulor.
  4. Lägg i strössel och med händerna, knåda degen till du får ihop till en boll.
  5. Placera degen mellan två lager av plastfolie och med en brödkavel, rulla ut till ca 1 cm tjock.
  6. Skär i rutor eller använd en liten utstickare. Här har jag använt en hjärtformat.
  7. Placera kakorna på ett bakplåtspapper på en plåt och grädda i 15-18 minuter eller tills kanterna börjar bli gyllenbrun. Låt kakorna kallna på galler. Lägg dem i en plastlåda med lock och förvara svalt. Håller väldigt bra och länge.

Som ni ser har jag använt annan strössel, lite våriga nyanser fick duga. Petade i några små hjärtan i några av kakorna så det fick bli lite mer Alla Hjärtans Dag- stuck på. Det går bra att dekorera med eller doppa i smält vitchoklad om man vill. 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Eleonora Adriana ♥

Postad den

Va söta!

Svar: Visst är dem? 😍
Simona Muntean

Elisabeth

Postad den

Vilka fina kakor! Har fått äran att baka småkakor till ett bröllop o tror att dessa skulle passa perfekt. Tror du man kan ersätta mandelessensen med nåt annat och isåfall vad?

Svar: Vad roligt 👏🏻👏🏻 du kan använda vaniljessens eller bara vaniljsocker. Kram Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf