Powered by Jasper Roberts - Blog




Granskottssirap ur naturens skafferi

Print Friendly and PDF
Granskottssirap
G
ranskottssirap, en doft av skog, sommar, frihet. Var på landet här om helgen och kom på att det är "nu eller vänta tills nästa år" som gäller för att plocka granskott och göra sirap med. De ljusgröna, spröda skotten blir till den mest ljuvliga sirapen att ha på pannkakor eller dricka som saft med massor av is i på en het sommardag.
Enligt mormor och mamma skulle sirapen även vara bra mot förkylningshosta och ha terapeutiska egenskaper för lungorna. 
 
Så ute på landet släpte jag allt det tråkiga som städning inomhus och gav mig ut på tomten bland alla granar och plockade granskott. Som jag har förstått får man absolut INTE bara plocka hur som utan tillstånd från ägaren eftersom det inte innefattas av allemansrätten. Kom hem med en påse med nästan 1 kg granskott och några rivmärken på benen fick jag också på köpet. Klarar av allt förutom fästingar, jag tycker dem är så j*vla äckliga (ursäkta språket) när de biter sig fast under huden och växer så dem spricker. Bläääää.
Men vi återgår till granskottssirapen...
Granskottssirap naturens skafferi
Granskottssirap naturens skafferi 1
 

GRANSKOTTSSIRAP

Ingredienser:
  • granskott
  • vatten dubbelt så mycket som granskott
  • 7 1/2 dl strösocker till 10 dl vätska
  • saft från citron, en kram per 10 dl vätska
Instruktion:
  1. Skölj skotten i kall vatten
  2. Lägg skott och dubbelt så mycket kallt vatten i en stor kastrull och koka på spisen. Koka tills skotten känns mjuka.
  3. Ta bort från spisen och låt det stå svalt i 12 - 24 timmar. Själv lät jag stå i ca 14 timmar. Ju längre desto koncentrerade smak.
  4. Sila vätskan och krama ur all vatten ur skotten också.
  5. Häll vätskan i en stor kastrull och till varje liter vätska addera 7 1/2 dl strösocker och krama saft ur en citron. En kram för varje liter vätska.
  6. Koka upp och låt sjuda på spisen sen länge. Ju länge desto mörkare blir sirapen. Tror min fick sjuda i säkert 3 timmar. Den ska få konsistensen av varm honung.
  7. Häll i rena flaskor och sätt på locket. 

Servera med kallt kran eller mineralvatten, häll över pannkakorna eller ta bara en matsked mot hostan. Har du möjlighet att plocka skott tycker jag du ska göra och prova. Jag älskar att ta vara på vad naturen har att erbjuda. Inte bara billigt utan så mycket bättre än köpt som man inte vet allt som finns i. En annan god sirap som jag kommer göra i år är fläder. Längtar bara tills det blommar ut. Men snart så...
Granskottssirap naturens skafferi 3
Granskottssirap naturens skafferi 4
Granskottssirap naturens skafferi 5
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Sanna

Postad den

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf