Powered by Jasper Roberts - Blog




Pavlova en Midsommarkrans i maräng

Print Friendly and PDF
Pavlova en Midsommarkrans i maräng
L
ätt, mjölkvit och fluffig som en ballerinas vackra kjol.
Alltså jag måste bara visa er denna vackra skapelse. En Midsommarkrans, en Pavlovakrans. Som jag har länge länge velat baka. Vi hade vänner på besök under Midsommardagen och vi bjöd på litte tilltugg och drinkar. Till kaffet bjöd jag på Pavlova och jag märkte hur tyst det blev in i rummet när jag tog fram den. Oh vad jag älskar att överraska med mina bakelser! Det är som balsam för hjärtat att se alla förväntansfulla miner. 
 
Blev lite orolig ett tag att marängen inte skulle vara bra med tanke på att jag bestämde mig för vad det skulle bli så sent som samma dag gästerna skulle komma. Tidigt på morgonen hade jag svårt att ligga och dröja mig kvar i sängen utan gick ut i köket riktigt tidigt. Redan kl 7 på morgonen hade jag marängen i ugnen. Marängen ska kallna helt i ugnen helst över natten egentligen men jag hade i princip bara 3 timmar på mig. Då förstår ni varför jag kände mig lite orolig men det försvann så fort jag satte kniven i första skivan. Krispig på utsidan och len marshmallow liknande inuti. Helt perfekt!
 
Pavlova har fått sitt namn efter den ryska balettdansösen Anna Pavlova och kan inte finnas ett annat namn som skulle passa bättre till den. Lätt, mjölkvit och fluffig som en ballerinas vackra kjol. 
Pavlova en Midsommarkrans i maräng 1
Pavlova en Midsommarkrans i maräng 2
 

PAVLOVAKRANS

En sats ger en stor krans 25 cm som räcker gott och väll till 10- 12 personer
Tid: ca 2 timmar
Svårighetsgrad: ganska lätt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser maräng:
  • 6 äggvitor motsvarar  2 dl, rumstempererade
  • 3 3/4 dl strösocker
  • 2 tsk maizena mjöl
  • ½ msk citronsaft
  • ½ msk vaniljsocker
  • ev färg att färga marängen med
Ingredienser kräm och dekorering:
  • 5 dl vispad grädde
  • 3 dl vaniljkräm hemmagjord eller på marsán pulver
  • färsk frukt eller bär m m
    Variera topping efter smak
 Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 120-125 º C.
  2. På ett bakplåtspapper rita 2 cirklar, en på 25 cm och i mitten en på 10 cm. Vänd pappret med den ritade sidan nedåt och lägg på en plåt. Ställ åt sidan.
  3. Vispa äggvitor till hård skum.
  4. Tillsätt strösockret en matsked åt gången under fortsatt vispning. Vispa ca 5-6 minuter till marängen är hård och blank.
  5. Stoppa mixern, tillsätt citronsaft och vaniljsocker. Vispa tills allt har blandats väl.
  6. Lägg marängen på bakplåtspapper innanför ringen, skedvist. Bygg på höjden så du får önskad form.
  7. Grädda Pavlovan i mitten av ugnen för 1,5 timme.
  8. Stäng av ugnen och låt Pavlovan kallna helt med stängd ugnslucka. Jag lämnade den i 3 timmar men har du inte lika bråttom som jag hade kan den lika gärna stå inne över natten.
  9. Lägg Pavlovan försiktigt på serveringsfat, toppa med vispad grädde eller kräm och frukt.

Ska marängen inte serveras inom närmaste 2- 3 timmarna ställ den svalt inlindad löst i folie. Jag toppade kransen bara med grädde och de godaste gotländska jordgubbar jag hittade innan Midsommar. Marängen håller sig fin i flera dagar faktiskt men sjunker lite där den har kommit i kontakt med grädde eller kräm. Den blir så spröd på utsidan och så mjuk och len i mitten. 
Pavlova en Midsommarkrans i maräng 5
Pavlova en Midsommarkrans i maräng 6
Pavlova en Midsommarkrans i maräng 8
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf