Powered by Jasper Roberts - Blog




Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon

Print Friendly and PDF
Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon
 
F
örsta snön har redan kommit till Stockholm och försvunnit redan. Jag vet inte hur många av er som är exalterade över att vintern och snön är här. Det kan inte jag påstå att jag är. Finns inte mycket jag gillar med vintern. Har egentligen aldrig gillat den, inte ens som barn och trots alla julklappar man fick. Det jag kommer ihåg sen barndomen är kylan, snön och blask ihop med mörkret, killarna i skolan som jagade oss tjejer på rasten och kastade snöbollar på oss. Jag var det enda barnet i grannskapet som ville jämt sitta inne under jullovet. Sitta inne och mysa i soffan med en mjuk filt över och en bra bok i famnen. Kunde läsa en bok på en dag, alltså sitta till sent på natten och läsa. Sen älskade jag att dagdrömma och fantisera. Tryckte ofta min lilla näsa mot den svala fönsterrutan och kollade ut på de dansande snöflingorna samtidigt som jag drömde bort mig. Från att ena gången vara en prinsessa som skulle räddas av en snygg prins till en mycket vacker och beröm skådespelerska som blev hyllad av alla. Det enda som kunde slita mig från dagdrömmerierna var mamma som ville ha hjälp i köket med att förbereda julmaten eller julbakning. Inte kunde jag säga nej till bakning... Så ja, det lilla jag gillade med vintern var julbakning och att umgås med familjen, själva julfirandet. 
 
Det känns inte som det har blivit lättare med åren, det blir lika svårt varje vinter. Men jag har lärt mig att hantera den på ett bättre sätt. Hur? Bakar mer mina vänner. Bakning hjälper och ger mig ro. Och sen att vi samlas runt julbordet och äter en god middag och köper små julklappar till varandra. 
Första snön har redan kommit till Stockholm så det blir mycket bakning...
Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon 1
Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon 2
 

PEPPARKAKSRULLTÅRTA MED FÄRSKOSTKRÄM OCH LINGON

En sats ger ca 12-14 bitar
Tid: ca 30 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSS++
Ingredienser rulltårta:
  • 2 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 1 msk pepparkakskrydda 
  • 4 ägg
  • 1½ dl strösocker
  • 2-3 msk gräddfil
Ingredienser pepparkakskrydda:
  • 2 msk malen kanel
  • 2 msk malen ingefära
  • 1 msk malen kardemumma
  • 1 msk malen krydnejlika
Ingredienser färskostfrosting:
  • 100 g  rumstempererat
  • 250- 300 g Philadelphia färskost naturell
  • 1 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 msk vispgrädde
  • ½ dl lingonsylt
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 250°.
  2. Blanda alla ingredienser till pepparkakskryddan i en liten burk, det du inte använder spara i en burk med lock.
  3. Sikta alla torra ingredienser till rulltårtan i en bunke.
  4. Vispa ägg och socker poröst och vänd i de torra ingredienserna med en slickepott.
  5. Tillsätt sedan gräddfilen och bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ugn i 5-6 min.
  6. Ta ut kakan, sockra den på ytan och vänd den på ett bakplåtspapper. Pensla pappret med kallt vatten så går det lättare att själpa upp pappret och låt kakan svalna.
  7. Vispa smör och färskost vitt och fluffigt. Vispa i vaniljsocker och florsockret lite i taget. Vispa till en fast och fin frosting.
  8. Vispa slutligen i grädden och vänd försiktigt ner lingonsylten.
  9. Fördela frostingen jämnt på botten och rulla ihop till en rulle, dela i lagom stora bitar.

En super enkel kaka som går mycket snabbt att baka och smakar gudomligt. Smaksätt krämen med saffran eller byt ut den mot lingongrädde för en lättare variant. Sikta lite florsocker innan serveringen och dekorera med frysta lingon.
Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon3
Julig pepparkaksrulltårta med färskostkräm med lingon4
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Jasmine

Postad den

Mycket inspirerande bilder! Din pepparkaksrulltårta ser himla god ut!

Hoppas att du har fått en bra start på det nya året.
Kram

Svar: Hej söta! Tack så mycket. Hoppas du har haft en bra start du med :) Kram
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf