Powered by Jasper Roberts - Blog




DIY Sugar Peony

Print Friendly and PDF
Tror inte det finns snyggare blommor än pioner, i alla fall när det gäller sockerblommor. Kanske rosorna men bara kanske. Har sååååå länge längtat efter att göra egna och nu äntligen har jag fått till en...
Min alldeles första socker pion.

Är man bortrest hinner man blogga förstås så nu kan jag visa er en steg-för-steg beskrivning på hur man gör denna vackra blomma. Bli inte förskräckta när ni ser hur mitt kök såg ut när jag skulle starta. Gillar bara att ha allting nära till hands. Då kan jag koncentrera mig på att "skapa" istället för att leta efter verktyg. Det blir inte risk för att sp:n torkar heller.

Testade PME:s sp för första gången och jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Måste nog testa fler gånger och kanske blanda med lite Gum Tex, Gum Trag eller CMC (vad det kan hetta) för att få den mer elastisk och för att denska torka snabbare. Jag tyckte ändå att den torkade snabbt men kanske kan jag kavla sp:n tunnare då. Tyckte även att den sprack lätt. Ja ha...har köpt ett paket på 2,5 kg så jag får väl testa fler gånger. Kanske är den bättre till att täcka än till dekorationer. Will see...
Nu kör vi
Har först förklarat i text hur jag har gjort och sen har jag lagt till beskrivande bilder.
Jag har använt alla 4 storlekar på pion utstickarna, även den största. Gillar när man kan få stora fina blommor och inga pyttesmå, fjuttiga. Knåda en bit sp tills den är mjuk och elastisk. Kavla den tunnt och ta ut 4 stycken blomblad i varje storlek, allt som allt 16 stycken. Börja med de stora eftersom dessa behöver längre tid att torka. Den bit sp du inte jobbar med ska ligga inlindad i plastfolje eller plastpåse.
 
Varje blomblad ska nu formas, tunas ut. Använd en bolltull, verktygen som ni ser på bilden nedan, genom att dra och tryck utåt. När du är klar med den ena ska den ligga för att torka. Ska man ha en bra form på blomman är det bäst att blombladen torkar i skålar eller på baksidan av skålar som jag gjorde med de största blombladen.
Upprepa samma procedur med alla blomblad.
Man får låta bladen att torka lite innan det är dags att montera ihop blomman. Jag passade på och detaljmålade bladen samtidigt som jag monterade, har använt Rainbow Dust persikofärg. Tycker det är enklast så sliper man ha sönder dem sköra bladen. Vill du istället använda färgat sp gör du det först, innan du börjar ta ut blad med utstickare. Använd i så fall pasta eller gelefärg.
Nu är det dags att göra knoppen, den där söta i mitten som inte riktigt har kommit i blom, jag bara älskar blomknoppar. Ta en bit sp och forma den till en kula. Sett den i mitten på ett av de minsta blombladen som du har penslat med lite vatten eller ätbart lim. Jag använde ett blad av de minstasom jag inte hade tunat ut. Den blir säkert fin även om man gör det. Jag har även delat bladen med en vass kniv för att enklare kunna göra knoppen.
Lägg omlott blad efter blad så det bildas en knopp runt kulan i mitten. Den lilla knoppen ska nu läggas på nästa blomblad som du har lagt på pulverfärg, pensla på lim på sidorna på bladen och klistra omlott runt knoppen. Nu har knoppen blivit större. När sista bladen av de minsta storleken är lagt rund knoppen ska du forma kanterna så du får en bra form på den, kanterna ska vikas lite utåt som på de sista bilderna. Låt knoppen torka lite medan du monterar de stora bladen.
Börja med att lägga ett blomblad av största storlek på ett rak underlag, som du kommer låta pionen sen att torka på. Jag brukar alltid använda en stor tallrik som jag lägger bakplåtspapper på, så inte sp fastnar.
Fukta mitten av bladen med lim eller vatten och lägg på ett blomblad till. dem ska läggas omlott på varandra, från de största tills de minsta, i detta fall blir det de näst minsta eftersom de minsta har vi gjort knoppen av. Glöm inte lägga på färg innan du klistrar på nästa blad. Sist lägger du knoppen i mitten på blomman. För att blomman ska få den form som gör den levande ska du stödja bladen med hushållspapper. Använd INTE bomull. Det gjorde jag första gången och hade bara bomullstussar över hela blomman och fick aldrig bort dem.
Hushållspapper blir perfekt. Små små bitar som du lägger under vissa blad, böjer, lyfter, stödjer...du förstår :)
 
Ta da! Här har du den färdiga pionen. Jag hade svårt att låta bli att glo på den hela tiden när den var färdig. Gick och bara log för mig själv, av glädje. Som jag har längtat efter att "skapa" en pion. De här utstickarna, Quickie Peony cutters, var den bästa investeringen. Har du inte såna kan du kika in hos Monika för att se hur hon gör en pion.
Lycka till!
 


 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

linda andersson

Postad den

Vilken underbart fin pion jag undrar var du har köpt dom utstickarna dom var ju smarta .

Svar: Tack Linda :) Utstickarna har jag köpt från en australiensk sida, hade letat läääänge efter. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette men sök på Quickie peony cutter set of 4 cutters.
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf