Powered by Jasper Roberts - Blog




Rysk Påskbröd - Kulich

Print Friendly and PDF
 
Rysk Påskbröd - Kulich
 
K
ulich, även kallat för paska, är ett klassiskt traditionellt påskbröd som äts framför allt i Ryssland. Det påminner mycket om italienska Panettone fast lättare att göra om ni frågar mig. Eftersom det bara är Påsk en gång om året få inte panik om jag berättar att brödet tar minst en halv dag att baka. Alltså inte bakandet i sig, den effektiva tiden är inte mer än kanske 1 timme på sin höjd, men jäsningen tar nästan halva dagen.
Det är så värt det, jag lovar!
Kanderade, torkade spritindränkta frukter och bär, blandade i en söt och mycket luftig deg med massa olika aromer, kardemumma eller kanel, riven skal av apelsin eller citron. Visst låter det himmelskt?
Rysk Påskbröd - Kulich 1
Rysk Påskbröd - Kulich 2
 

KULICH - RYSK PÅSKBRÖD

En sats ger ett stort bröd eller 6 - 7 små
Tid:
Svårighetsgrad: medel
Betyg: SSSSS++
 
Ingredienser deg:
  • 1 3/4 dl mjölk (jag byter ut 3/4 dl mjölk mot vispgrädde)
  • 2 ägg rumstempererade
  • 1/3 msk torrjäst
  • 1 3/4 dl strösocker
  • 75 g smör smält och kylt
  • 1/2 tsk salt (uteslut om smöret är saltat)
  • 3 msk creme fraiche
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kardemumma eller kanel (jag använde kardemumma)
  • 8 1/2 - 9 1/2 dl vetemjöl beroende på mjölsort, börja alltid med den mindre mängden
  • 1 dl spritindränkta russin eller annat torkad frukt 
 
Ingredienser glasyr:
  • 2 dl florsocker
  • 1 msk citronsaft
Instruktioner:
  1. I en stor skål blanda alla ingredienser till degen men endast 4 dl mjöl. Du får en tjock smet, trögflytande som creme fraiche.
  2. Täck med plastfolie och låt det jäsa på en varm plats för 2 timmar.
  3. Tillsätt kardemumma och minst 4 1/2 dl vetemjöl, 1 dl i taget, tills degen inte är så klibbig längre. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Jag blandade hela tiden med en slickepott. 
  4. Blanda i sist torkade frukter utan saft eller alkohol. Krama ev vätska ur först.
  5. Täck över degen och låt den jäsa 2 timmar till.
  6. Med två slevar eller matskedar fördela degen i dina formar* utan att röra så mycket så inte luften går ur.
  7. Låt degen jäsa i formarna utan att täcka, för 2 timmar eller tills den nästa når upp till kanterna på formarna.
  8. Värm ugnen innan till 175º C.
  9. Grädda i mitten av ugnen eller över nedersta falsen, för ca 25-35 minuter beroende på hur stora formar du använder**. 
  10. Låt bröden kallna på galler och sen ta bort pappret.
  11. Blanda florsocker med citronsaft och tillsätt ev lite vatten om den är för tjock eller mer florsocker om den är för rinnig. Glasyren ska vara trögflytande.
  12. Häll glasyr över bröden och toppa med mer torkad frukt eller strössel.

Jag fyllde mina bröd med kanderade apelsinskal och torkade blåbär som hade blötlagts i varmt vatten ca 30 minuter och sen blandats med 1 msk god cognac och fick dra i 30 minuter till. Toppade glasyren med kanderade apelsinskal och timjankvistar.
 
Notiser:
* Jag använde Panettone pappersformar, en medelstor på 500 g och 3 små. De 3 småformarna klädde jag insidan med bakplåtspapper för att bröden skulle växa höga och fina.
** De små bröden blev klara på dryga 20 - 22 minuter och det stora behövde ca 28 minuter. Allt beror på ugn förstås. Täck ev toppen med aluminiumfolie om det börjar brännas innan bröden känns klara. Jag täckte mina redan efter halva tiden hade gått.
 
Rysk Påskbröd - Kulich 3
påskbröd rysk
Rysk Påskbröd - Kulich 5
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡  om du gillar det du ser! Kram & smaklig spis 😋 💕
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf