Powered by Jasper Roberts - Blog




Yoghurtkaka med hallon och citron

Print Friendly and PDF
Yoghurtkaka med hallon och citron
 
V
ad tror ni jag gjorde när jag vaknade mitt i natten? Efter att ha vridit och vänt mig i sängen tusen gånger?  Både katten och C vaknade i omgångar och frågat mig om jag mådde bra och varför jag inte sov. Alltså inte katten frågade mig, inte direkt i alla fall, även om hon tekniskt sätt gjorde det med sina sömndrunkna ögon. Jag menar att det var C som blev orolig för mig att jag låg vaken och rastlös halva natten. När klockan hann bli 4:30 gav jag upp hoppet om att somna om och gick ut i köket. Gick direkt till skålskåpet och tog fram några skålar och sen en efter en ingredienser till en sockerkaka. En lätt ihopsvängd socker kaka som inte får dig att bli ovän med grannarna på grund av oljudet. En som du inte behöver elvisp till utan blandar lätt för hand.
Yoghurtkaka med hallon och citron 1
Denna sockerkaka är gjort med grekisk yoghurt som gör den extra saftig och smaksatt med vanilj och citronskal. Hallonen ger en bra balans av syrlighet till den söta kakan. En skiva sockerkaka är allt som behövs för att du ska bli beroende. Jag har eller kanske inte ätit nästan halva kakan efter att jag har tagit några bilder. Det som blev kvar fick följa med mig till jobbet.
Yoghurtkaka med hallon och citron 2
 

YOGHURTKAKA MED HALLON OCH CITRON

En sats blir en kaka i brödform, ca 10 bitar
Tid: 1 timme och 20 minuter
Svårighetsgrad: barnsligt lätt
Betyg:SSSSS++++
 
Ingredienser:
  • 3 3/4 dl vetemjöl ( har använt Ramlösa Kvarns Pâtisserie, underbart mjöl)
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 4 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker eller Dr Oetker vaniljpasta
  • 2 1/2 dl grekisk yoghurt
  • 1 tsk riven citronskal
  • 1 dl rapsolja eller annan neutral olja i smaken
  • 2 dl frysta eller färska hallon eller andra bär
Instruktion:
  1. Sätt ugnen på 175º C och klä en brödform med bakplåtspapper.
  2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
  3. I en annan skål, blanda väl strösocker, ägg, yoghurt, vaniljsocker och citronskal.
  4. Tillsätt mjölblandningen i tre omgångar, blanda eller vispa väl mellan.
  5. Tillsätt oljan och blanda till en jämn smet.
  6. Vänd lätt de frysta bären i smeten och häll i formen.
  7. Grädda i mitten av ugnen för ca 1 timme eller tills en tandpetare kommer ut torr.

Obs! Använder du frysta bär ta dessa fram endast när dem ska blandas i smeten. Rör bara lätt om du inte vill dessa ska mosas. 
Eftersom kakan görs på yoghurt blir smeten tjockflytande och bären sjunker inte till botten. Kakan är så saftig och god och behöver ingen glasyr. Håller sig färsk och saftig flera dagar om du ställer den svalt.
Saftig yoghurtkaka med hallon och citron
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf