Powered by Jasper Roberts - Blog




Kladdkaka med kardemumma grädde

Print Friendly and PDF
Kladdkaka med kardemumma grädde
"M
amma kan inte du baka en kladdkaka snart?" frågade sonen i söndags. Kors i taket för han frågar aldrig mig om att baka. "Men inga spännande nya utan en enkel kladdkaka utan krusiduller". Att barnen ska behöva be mig baka den innan jag själv kommer på det. Fy...Jag är så inne i att testa nya saker, annorlunda, baka sånt som jag inte har gjort förr och alltid nyfiken så jag glömmer lätt bort de gamla godingarna.
En gammal klassiker, alltid lika uppskattad hemma och som jag bakar alldeles för sällan. Kladdkaka eller kladdis som barnen kallade den när dem var små. Nu blev det en kladdkaka i helgen, en super enkel som går att svänga ihop på 30 minuter, och för en gång skull så höll jag mig till det klassiska receptet precis som jag hade lovat barnen. Om man bortser från att jag pimpade den lite med kakao och florsocker. Men det kan väl knappast räknas som att jag har ändrat i receptet. I vilket fall så sa inte sonen annat är att den var god. Eller sa och sa. Fick tummen upp för han hade munnen full. 
Kladdkaka saftig med kardemumma grädde
Kladdkaka med kardemumma grädde 1

KLADDKAKA MED KARDEMUMMA GRÄDDE

En sats ger en kladdkaka ca 20 cm, 10 portioner
Tid: 25 minuter + en timme att kylas
Svårighetsgrad: super enkelt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser smet:
  • 2 stora ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g smält smör och avsvalnat
  • 5 -6 msk kakao
  • 2 dl vetemjöl
Ingredienser kardemumma grädde:
  • 3 dl grädde
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1 tsk vaniljsocker
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 200º C och smörj och mjöla din form. Ställ den åt sidan.
  2. Vispa ägg och socker luftigt.
  3. Tillsätt smöret under vispning.
  4. Tillsätt vanilj, kakao och mjöl och vispa till en jämn smet.
  5. Häll i formen och grädda längst ner i ugnen för 15 minuter.
  6. Ta ut kakan och låt den stå för ca 1 timme i rumstemperatur.
  7. Vispa grädden till hårt skum och tillsätt kardemumma och vaniljsocker.
  8. Servera kladdkakan med kardemumma grädden.

Precis som jag lovade er en super enkel kladdkaka som du svänger ihop på under 30 minuter. Kan fyllas med massa gott innan gräddningen. Oreo bitar, jordnötssmör, kolasås eller chokladknappar är bara några av alla möjliga varianter. Oavsett vad du väljer kommer denna kakan att ta dig till nya höjder. Har du själv någon favoritkaka som du bakar alldeles för sällan?
Kladdkaka med kardemumma grädde enkel
Kladdkaka med kardemumma grädde 5
Kladdkaka med kardemumma grädde3
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf