Powered by Jasper Roberts - Blog




Karlsbaderbullar med saffran

Print Friendly and PDF
L
ove at the first sight!
Är det verkligen möjligt att bli förälskad i en rund luftig gyllene gul bulle med doft av jul? Jag vill gärna påstå att det är möjligt. 
Här kommer ett recept på bullar som jag blev kär i första gången jag bakade dem. Inga vanliga bullar utan Karlsbaderbullar. För att göra det lite mer intressant och spännande bakade jag dem med saffran. Passar perfekt nu i juletider. Tänk er en smörig saffransbulle fullproppad med mycket smör och vanilj.
 
Fyll Karlsbaderbullarna efter smak, mandelmassa, pistagekräm, äppelmos eller vaniljkräm som är bara några av de oändligt många fyllningarna. Jag fyllde mina bullar med vaniljkräm och hittade snabbt en favorit.
Vilken fyllning är din?
 
Baka med fördeg för saftigare och luftigare bullar som håller längre. Planera bakningen gärna efter det. Smöret till degen ska inte smältas utan blandas rumstempererat i. Saffranen ska alltid få dra i alkohol minst 30 minuter innan användningen för att smakerna ska hinna utvecklas.
Och, precis som jag nämner ovan och under , använd smör och bara smör. Inget annat duger. 
 

KARLSBADERBULLAR MED SAFFRAN

En sats ger 20-22 stora bullar, size XL
Tid: 2, 5 timmar + tid för fördeg
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++++
 
Ingredienser fördeg:
  • 10 g färsk jäst
  • 250 g mjölk
  • 250 g vetemjöl  
Ingredienser deg:
  • Fördeg från dagen innan
  • 0,5 g saffran ( en påse) + 1 tsk strösocker + 2 tsk alkohol att dra i ca 30 min
  • 700 g vetemjöl 
  • 125 g vit sirap
  • 250 g mjölk 
  • 1 tsk vanilj
  • 1 ägg
  • 1 tsk havssalt
  • 150 g smör rumstempererat (halvera eller uteslut saltet om du använder normalt saltat smör) 
Ingredienser fyllning:
  • 125 g smör rumstempererat
  • 2 msk vaniljsocker eller vaniljpasta
  • 1 dl strösocker
  • 3 msk marsan baniljpulver ( både gott i och så hjälper fyllningen att inte rinna ut )
Instruktioner:
  1. Blanda alla ingredienserna till fördeg, täck över med kökshanduk eller lock och ställ bunken i kylskåpet för minst 6 - 8 timmar. Fördegen klarar sig i kylskåpet upp mot 48 timmar. Min fick vila i kylskåpet över natten.
  2. Blanda alla ingredienserna till degen i assistent eller en stor bunke. Börja med 600 g mjöl. Blanda till en slät men elastisk deg.
  3. Ställ degen på en sval plats att vila i 30 - 60 minuter om inte flera timmar. Jag ställde min i kylskåpet för en timme.
  4. Rör alla ingredienser till fyllningen till en slät pasta.
  5. Kavla ut degen till en rektangel ca 80 X 40 cm. Bred på fyllningen och vik sen från båda ändena av degen mot mitten, omlott. På det sättet får du tre lager på varandra. Kavla ut degen till en rektangel ca 50 X 30 cm och skär i ca 2 cm breda remsor. Snurra remsorna till en bulle och lägg på plåt på bakplåtspapper.
  6. Ställ plåten i den avstängda ugnen med lampan på och låt bullarna vila i minst en timme om inte längre. Mina bullar fick vila i ugnen exakt en timme för jag hade bråttom. Var så sugen på bullar med alla dofter av vanilj och saffran och smör...
  7. Ta ut plåten och sätt ugnen på 200º. Antingen penslar du bullarna med uppvispad ägg och strör över pärlsocker innan gräddningen eller gräddar bullarna först och sen penslar med sockerlag.
  8. Jag penslade bullarna direkt efter gräddning med smält smör och doppade i strösocker.
  9. Annat gott att pensla med är sockerlag gjort på 1/2 dl vatten, 1/2 dl socker och 1 tsk vanilj. Koka till sirap, när sockret har löst upp sig är den klar. Pensla direkt på bullarna så fort du tar ut dem ur ugnen.

Finns inte så mycket mer att säga. Kanske bara en sak. Underbara, oemotståndligt goda. Och en sak till...
God Jul mina vänner!
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Gheorghe Banyai & Irina

Postad den

Hej Simona !!!

Te salut cu drag ... si astept raspunsul tau !!!

Svar: Buna, nu stiu exact cu cine comunic. O zi buna! Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf