Powered by Jasper Roberts - Blog




Cookie dough filled Oreos

Print Friendly and PDF
Låter och är sååååå smarrigt. Cookie dough eller kakdeg på svenska är, precis som det låter, kakdeg som man inte bakar. Det är himlen för oss alla som gillar att äta kakdeg, bulldeg och slicka rent alla skålar.
Som barn, smög jag alltid bakom min farmor när hon bakade och snode en rejäl bit deg. Försökte göra samma sak hemma med mamma men hon hade ögonen på mig och min bror, fick aldrig av henne en större bit än som en valnöt. "Ni får ont i magen och degen kommer börja jäsa i er", sa mamma jämt och gjorde grimmaser, blåste upp sina kinder och vimlade med ögönen. Vi gick på det jag och min bror men det gör barn.
Men nu kan jag äta deg och ingen säger något till mig längre. Men mamma kan jag inte ens få att smaka... ja ja det blir hennes förlust :-)
♥ Cookie dough  filled Oreos bites♥
En sats ger ca 20 bitar, en form på ca 20 X 20 cm, allt beroende på hur stora bitar du vill ha.
Tid: ca 30 minuter + tid i kylen
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSS
 
Ingredienser kakdeg:
  • 1/2 dl smör
  • 3/4 dl ljust brunt socker
  • 1 tsk vaniljessens eller vaniljsocker
  • 1/4 dl peanut butter
  • 2 dl mjöl
  • 2,5-3 dl kondenserad mjölk
  • 2 dl choklad knappar
 
Ingredienser chokladfrosting:
  •  
  • 3/4 dl peanut butter
  • 3/4 dl chokllad knappar eller annan choklad att smälta
 
Börja med att göra Cookie dough.
Vispa smöret och sockret samt vanilj. Lägg i peanut butter och vispa lite till. Till sist häll i kondenserade mjölken och häll i mjöl. Vispa till en homogen massa, deg. Blanda i med en sked i choklad knapparna.
Klä en fyrkantig ugnsform med bakplåtspapper och tryck ner degen. Slätta över ytan.
För frostingen, smält både peanut butter och choklad i micro under ett par minuter, lit i taget. Blanda väl och bre över cookie dough. Ställ kallt för ett par timmar eller helst över natten.
Dela i lagom stora bitar. Förvaras kallt.
Dessa mumsbitar kan ätas som dem. Det finns miljoner olika sätt att både servera cookie dough på som det finns recept med cookie dough. Cheese cake, glass, paj, brownies, muffins och cupcakes samt cakepops är bara en handfull.
 
Serveringsförslag
Lägg en bit cookie dough mellan två Oreos eller mellan en delad Oreo kex. Blir en Cookie dough Oreo sandwich. Det låter som himlen om ni frågar mig ♥
 
Tack för att du tittade in! Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte om receptet.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf