Powered by Jasper Roberts - Blog




Bananbröd - saftigt och bra för själen

Print Friendly and PDF
Bananbröd - saftigt och bra för själen
N
yttligt bananbröd. Det första någon tänker på då är "skippa sockret". Det första någon annan tänker på är "mindre fett". Jag säger inte att något av det är rätt eller fel. Vad tänker du på? 
Jag har ingenting emot nyttigt även om det är en utmaning att baka nyttigt när man tittar tillbaka på allt jag har bakat, på  alla tidigare recept. För är det något som finns massor av i mina recept och som aldrig saknas så är det smör och socker. 
 
Jag blev kontaktat av Chiquita Sverige som undrade om jag kunde tänka mig ett samarbete med de via Instagram, att baka ett nyttigt bananbröd. Alltså klart man säger "JA VISST VAD NI VILL!" Jag menar det är Chiquita vi pratar om, jag är uppväxt med deras bananer. Chiquita är wow...Chiquita. Men det visade sig bli mer svettigt än jag hade tänkt mig. Varför? För jag vill inte kompromissa med smaker och utseende. Nyttigt eller onyttigt, med eller utan socker och smör så måste kakan inte bara smaka gott utan den måste se bra ut också annars lägger jag ner. Och tills nu har jag inte lagt ner och gett mig en enda gång. Inte ska det bli nu heller. 
 
Startade mitt projekt med att söka runt på nätet. Alltså ersätta sockret med något annat nyttigt. Har läst om allt möjligt från lönnsirap till honung och brunt socker. När jag hittade recept med sötningsmedel var jag nära att kasta in handduken.Lägg av! Vad är meningen med att använda sötningsmedel i en kaka? Ska man undvika sockret till den graden, utan att det finns medicinska skäl till det, då tycker jag man ska låta bli. Att äta. Så jag kom på den smarta lösningen. Lagom är bäst! Lagom betyder mindre.
  
Kan erkänna att jag har bakat många bananbröd de senaste månaderna. Med allt från mandel- och rismjöl till teff och durrumjöl. Har testat allt. You name it jag bakade. Alltså allt möjligt. Ersatte sockret helt med banan. Hade så många bananer i det brödet att det blev som en banan pudding kaka typ. Har ni tänkt så mycket nyttigt bananbröd recept som finns på internet, så himla fina och luftiga? Alla mina blev bara "pannkaka", platta och tråkiga. Så jag började undra vad jag gjorde för fel att mina bananbröd inte såg ut som bröd. Då kom jag kom på den smarta lösningen. Mjöl ska  det vara i receptet, glutenfritt eller vanligt men det ska det vara. Vad är annars ett bröd utan mjöl? 
Det enda som jag uteslöt helt och hållet blev smöret. Fettet drog jag ner på rejält. Detta bröd innehåller inget smör och kan göras helt fettfritt eller med betydligt mindre fett, så som på 4 matskedar creme fraiché.
Bananbröd - saftigt och bra för själen 1
Bananbröd - saftigt och bra för själen 3
 

BANANBRÖD

En sats ger ett stort eller två mindre bröd, ca 14- 16 bitar
Tid: ca 40 minuter
Svårighetsgrad: mycket lätt
Betyg: SSSSS++

Ingredienser:

  • 4 stycken mogna Chiquitas ekologiska bananer
  • 1 1/2 dl rörsocker
  • 2 ägg
  • 5 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver 
  • 4 rejäla msk creme fraiche (kan skippa för fettfri bananbröd)
  • ev smaksättning: vaniljsocker, kanel, kardemumma, hackade valnötter eller choklad.
  • en banan delat på ländgen att toppa brödet med

Instruktioner:

  1. Sätt ugnen på 175 º C. Klä dina formar med bakplåtspapper eller smöra och mjöla ordentligt samt ställ dem åt sidan.
  2. Mosa bananerna i en stor skål.
  3. Tillsätt ägg och socker och vispa snabbt och luftigt.
  4. Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål.
  5. Vänd mjölblandningen i banansmeten. Rör tills det blandas väl. Försök att inte överblanda.
  6. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen för 30- 35 minuter.
  7. Låt brödet/bröden svalna något innan du tar ut ur formen och låter det kallna helt på galler under en kökshandduk.

Bröden kan bakas helt utan fett, exkludera creme fraiche. Smaken? Lika god. Det har jag min "testpanel", mina arbetskollegor, som kan intyga det. Bröden blir jättesaftiga och lagom söta. Enligt dotters kille det godaste bananbrödet jag har bakat. Han och sin rumskompis gillade det skarpt.
Vad tycker du? 
Bananbröd - saftigt och bra för själen 4
Bananbröd - saftigt och bra för själen 5
Bananbröd - saftigt och bra för själen 6
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Kokerskan Ruts Barnbarn

Postad den

Låter som ett jättegott bananbröd, det ska provas!!

Svar: Gör det, du kommer inte bli besviken 😊👌🏻
Simona Muntean

Suss

Postad den

Kan man byta ut créme fraiche mot smör eller olja? :) Och hur mycket i så fall? (Har inte créme fraiche hemma)

Svar: Hej, du kan hoppa över creme fraiche helt och hållet och behöver inte ersätta den med något. Blir lika gott, det har jag testat 😊
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf