Powered by Jasper Roberts - Blog




Mirakel kokospaj

Print Friendly and PDF
Mirakel kokospaj
I
t's a miracle! It's impossible! Men ändå sant. Den här pajer gör sitt eget skal under gräddningen i ugnen. En smet som blir till ett tunt pajskal, krämig vanilj custard puddingaktig och en knaprig, knackig smörig toppen. Den här pajen är så enkelt att göra och så fantastiskt god. Den "omöjliga" kokospajen. Det är så sant. Det är omöjligt att misslyckas baka den eller misslyckas som värd om du skulle servera till dina gäster. 
Att jag bakade den två gånger inom loppet av 6 timmar säger en del. 
Mirakel kokospaj 1
Mirakel kokospaj 2
Kolla bara vilken textur, vilken tunn botten, krämig mitten och knaprig och smörig toppen. Den första pajen jag bakade åt vi upp på direkten...så det blev inga bilder till receptet. Grävde upp (ur röran i skafferiet 🙈) en till burk kondenserad mjölk så jag bakade en till paj medan vi kollade på film med mina föräldrar. Pajen fick vila i kylskåpet till morgonen därpå. Som jag sa blev perfekt konsistens.
Mirakel kokospaj 3
 

KOKOSPAJ

En sats blir en paj i en 20-24 cm form, ca 8-10 bitar
Tid: ca 35-  40 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++++
 
Ingredienser:
  • en burk sötat kondenserad mjölk
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl grädde (*fungerar att ersätta med mjölk om du inte vill eller har grädde hemma)
  • 3 stora eller 4 mindre ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 50 g smör rumstempererat
  • ca 1 1/2 dl riven kokos att strö över 
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj en paj form . Ställ åt sidan.
  2. I en hög skål eller blender blanda alla ingredienser och vispa jämt ca 2-3 minuter.
  3. Häl smeten i formen och låt stå ett par minuter.
  4. strö över kokos och grädda i mitten av ugnen för ca 35- 40 minuter. Pajen är klar när en tandpetare är torr vid kanten. Min tog exakt 35 minuter.
  5. Om den börjat bli brunt på toppen för tidigt täck pajen med aluminium folie under resten av gräddningstiden.
  6. Låt pajen kallna helt innan servering.

Jag tycker pajen blir perfekt om den blir riktigt kall innan serveringen. 
Servera den som den är eller med en klick grädde.
* Första pajen bakade jag med enbart mjölk och den blev super god. Med den andra laborerade jag lite till och byte ut 1 dl mjölk mot grädde. Super super god. Jag älskar grädde så...
Mirakel kokospaj 4
Mirakel kokospaj 5
Mirakel kokospaj 6
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Annika

Postad den

Hej!
Ska den köras i mixer/elvisp eller för hand?

Måste prova😍

Annika

Postad den

Hej!
Ska den köras i mixer/elvisp eller för hand?

Måste prova😍

Åsa

Postad den

jag ska vara jobbig och fråga om du tror att den går att göra glutenfri?
Vilket glutenfritt mjöl blir bra?
Tack på förhand! ❤️

Svar: Hej Åsa,Du är inte jobbig. Har inte testat själv men skulle tippa på att potatismjöl skulle kunna fungera. I alla fall inget nötmjöl för det blir grynig. Du får nästan prova dig fram. Kanske baka en halv sats bara och testa? Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Lycka till. Kram Simona
Simona Muntean

Anna

Postad den

Tål inte kondenserad mjölk... Kan man byta ut den mot något annat?

Svar: Hej Anna. Vet ärligt talat inte vad man kan ersätta med. Inte rakt av. 🤔 Går säkert att byta ut mot mjölk, socker men justera sen mängd mjöl och ägg. Eller om du hittar ersättning för kondenserad mjölk. Ledsen ...😞
Simona Muntean

Anna ML Holm

Postad den

Så fina bilder på dina fina bakverk!

Svar: Tack så mycket snälla Anna. Kram Simona
Simona Muntean

Malgorzata

Postad den

Härligt kaka. Ska testa den imorgon!

Svar: Berätta gärna vad du tycker 😊 kram S
Simona Muntean

Lotta M

Postad den

Har bakat och den blev precis som du sa, perfekt. Tack för recept och vilka vackra inspirerande bilder . Kram lotta 😊

Svar: Tusen tusens tack för dina fina ord. Vad glad jag blir att du gillade receptet. Kram och ha en fin dag. Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf