Powered by Jasper Roberts - Blog




Älskade Silvia en solskenskaka

Print Friendly and PDF
 
 
E
n kort arbetsvecka och ändå känns den så himla lång. När inte ens fredagen har kommit och jag redan är helt slut i kroppen. Vi håller på med en stegtävling på jobbet. IT har utmanat oss nördarna på Ekonomi. Bara jag hör ordet "tävling" så ser jag rött framför ögonen. Alltså att förlora finns inte på min karta. Så jag går och går och går som värsta Duracell kaninen. Går till jobbet, går ut på lunchen och sen går jag hem från jobbet. Försöker klämma in något pass på gymmet också. Till råga på allt börjar jag fundera på att damma av spinningscykel som C köpte för några år sen och som han, inte alls förvånnad över, inte har använt en endaste gång. Den bara står i vägen på hans sida av sängen och jag hör honom ibland svära mitt i natten när han kommer åt cykeln i farten. 
Efter alla steg jag fick ihop kände jag mig duktig och en liten kaka skulle sitta fint till helgens efterrätt. Alltså kalorier ut men några in måste också. Med denna våriga/somriga solskenskaka försöker jag även framkalla solen och värmen. Enligt prognosen skulle vi få mycket kallare ige, från 18 grader till 7 på några dagar. Det är snart mitten på Maj för 17 gubbar. Hjälp mig älskade Silvia!
 

SILVIAKAKA


En sats ger en rund kaka, ca 10 bitar
Tid: ca 45 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++

Ingredienser:

  • 3 st ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 1 1/2 dl vatten

Ingredienser glasyr:

  • 100 gram smör
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 äggulor
  • 1 1/2 dl kokosflingor

Instruktioner:

  1. Ställ ugnen på 175 grader, och smörj och mjöla en form. Klä botten med bakplåtspapper.
  2. Vispa ägg och socker poröst.
  3. Blanda de torra ingredienserna till kakan i en skål och vänd ner i smeten.
  4. Varva med vattnet och rör tills du fått en en klumpfri smet.
  5. Häll ut i formen och ställ in i ugnen i cirka 30 - 35 minuter, provkänn med en tandsticka.
  6. Under tiden gör glasyren genom att smälta smöret med sockret och sen rör ner vaniljsocker, äggula och 1 dl kokosflingor. Rör ihop till en slet kräm och låt kallna.
  7. Låt kakan svalna helt innan du breder på glasyren.
  8. Strö över resterande kokosflingor eller strössel och ställ svalt en liten stund innan du skär upp kakan i bitar.

Svårare än så behöver inte vara och kakan är så där god, saftig och smörig med vanilj- och kokosdoft och smak. En lyxig sockerkaka med kokosglasyr helt enkelt.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Hanna

Postad den

Hej! Ville bara berätta att ditt recept är med på den här listan: https://blogg.se/article/2017/may/picknick.html som kommer ut den 22 maj. Du får jättegärna uppmärksamma den i din blogg då :)

Svar: Jätte roligt. Det gör jag så gärna. Tack så mycket. :)
Simona Muntean

Helen

Postad den

Ja silvikaka är en favvis här, såå God och enkel att göra. Vilka fantastiska bilder du tar ♡ såp fina! Precis som du säger träns är bra för då kan man stoppa i sig nåt sött & gott. Kul utmaning. Trevlig helg fina!

Svar: Tack snälla Helen. Kram och trevlig helg! S
Simona Muntean

Jeanette

Postad den

Mums. Silvia kaka bakas ofta här hemma. Så god!

Svar: Visst är den god? Nästan för god ;)
Simona Muntean

malin

Postad den

Letade recept på silviakaka och hamnade på din blogg, tack för det! Och tack för receptet! :)
Misslyckades nämligen med att hitta recept i både vår kokbok och en gammal bakbok från -76 trots att jag själv vill placera silviakaka i "klassiker-facket"...
Du råkar inte veta något om var kakan kommer ifrån?

Svar: Hej Malin, den ska vara en svensk klassiker som har bakats sen länge och finns med i "Sju sorters kakor" boken om jag inte minns fel. Jag har testat olika recept och ändrat lite och denna gillar jag bäst. Har ingen aning (tyvärr) vart kakan kommer ifrån och det får inte att googla sig fram till svaret.
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf