Powered by Jasper Roberts - Blog




Earl Grey cupcakes med lavender frosting

Print Friendly and PDF
Earl Grey cupcakes med lavender frosting
L
ets have a cup of tea together! Gillar inte alla te?  Ju en kopp te blir alltid perfekt till frukosten, alla gånger. Jag tar helst en kopp te till min smörgås på morgonen än en kopp kaffe. Vet inte riktigt varför men passar bättre, man blir varm på insidan liksom. Nu kan jag erkänna att jag gjorde dessa cupcakes med Earl Grey smak så det skulle bli min ursäkt för att trycka i mig cupcakes redan kl 8 på morgonen. Men jag dricker Earl Grey bara på morgonen. Så Earl Grey som Earl Grey och kopp som cup, what ever eller hur?
Fick otroligt fina prover från Danielle på Adagio Tea , bland annat Earl Grey med lavender, så jag var bara tvungen att testa baka något. Kom på att jag inte har så många recept på muffins och cupcakes så cupcakes fick det bli. Mina kollegor på jobbet fick vara "testkaniner". Fick inte så mycket kommentarer, inte annat än Mmmm, mums, smarsken...men jag har lärt mig att tyda dessa nu.
Earl Grey cupcakes med lavender frosting 1
Earl
Earl Grey cupcakes med lavender frosting 3
 

EARL GREY CUPCAKES MED LAVENDER FROSTING

En sats ger 12 stycken stora eller 20 stycken mini
Tid: ca 1,5 timme
Svårighetsgrad: ganska lätt
Betyg: SSSSS++++ 
 
 Ingredienser smet:
  • 1 1/4 dl het mjölk
  • 2 msk Earl Grey löst te eller 2 påsar
  • 110 g smör rumstempererat
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 5 dl mjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt (uteslut om smöret är saltat)
Ingredienser frosting:
  • 3 dl strösocker
  • 2 1/2 dl mjölk
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 175 g smör rumstempererat
  • smaksättning
  • ev ätbar färg
Instruktioner:
  1. Börja med frostingen. Blanda mjöl, socker och mjölk i en kastrul och värm upp på spisen under konstant omrörning. När det kokar upp, sänk värmen och fortsätt sjuda i 3-4 minuter till. Vispa kontinuerligt så det inte klumpar sig eller bräns på botten.
  2. Häll i en skål och låt den kallna innan du ställer i kylskåpet. Dessa steg kan göras upp till 2-3 dagar innan. Bevara den i en låta med lock i kylskåpet.
  3. Sätt ugnen på 175º C och ställ muffinsformar på en plåt, ställ åt sidan.
  4. Värm mjölken i mikron för 2 minuter och häll te påsarna i. Låt den stå och dra i 5 -10 minuter.
  5. I en skål blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och ev salt.
  6. I en annan skål vispa smöret med sockret luftigt och vit. 
  7. Blanda en tredje del mjölblandning och sen häll en tredje del mjölk.Vispa mellan. Upprepa med resterande mjöl och mjölk.
  8. Skopa smeten i formarna, fyll dem bara till 2/3 delar och grädda i mitten av ugnen för ca 20- 25 minuter tills dem känns klara.
  9. Låt dem kallna på galler under en kökshandduk.
  10. Under tiden avsluta krämen genom att vispa smöret luftigt och sen tillsätt kylskåpskall mjölkkräm, 1-2 matskedar åt gången. Vispa jämt mellan. 
  11. Tillsätt lavendelessens och lilla färg till önskad smak och nyans.
  12. Spritsa kräm på de kalla cupcakes. 

Viktigt att mjölkkrämen är kall när du ska börja blanda den i smöret annars kommer smöret smälta och krämen skära sig. Vill du inte ha lavendel byter du ut mot annat du gillar. Krämen är inte alls sött och håller formen väldigt bra.  
Earl Grey cupcakes med lavender frosting 5
Earl Grey cupcakes med lavender frosting 6
Earl Grey cupcakes med lavender frosting 7
 
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf