Powered by Jasper Roberts - Blog




Kardemummakrans med mandelmassa och rabarber

Print Friendly and PDF
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa
M
er rabarber mina vänner. Det är vår, solen skiner, vi är inne i majmånaden. Ni tänker säkert "Redan? Vart tog tiden vägen?" Jag vet och jag tänker samma sak själv. Undrar egentligen hur vi vill ha det. vi vill att tiden ska gå fort så ljuset och värmen kommer och tar hit våren och sommaren samtidigt som vi vill att tiden ska stanna stilla så vi inte blir äldre. It make no sens. Ju då, så klart. Jag förstår det väl, vi vill både äta upp kakan och ha den kvar. It make perfect sens to me. 
 
I vilket fall har jag filosoferat färdigt och tänkte återgå till rabarber och bakning. Förhoppningsvis är jag bättre på det än hur världen och människorna är funtade och tänker. "Snubblade" över Ramlösa Kvarn recept på kardemummabröd gjort på Rustique Stenmalet  Siktat Vårvetemjöl och blev nyfiken. Har fått det i en av Smakbox utskick och inte hunnit använda. Som ni vet gillar jag experimentera så jag anpassade originalreceptet, som ni hittar här, så det skulle passa mig.
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa 1
Och nej detta är inget sponsrat inlägg, jag råkar bara vara mycket förtjust i Ramlösa Kvarns proffsmjölen.
Brödet blir otroligt saftig och det sura i rabarber balanserar bra med dem söta mandelmassan och gifter sig perfekt med smöret. Ni måste bara prova det.
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa 2
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa 3
 

KARDEMUMMAKRANS MED MANDELMASSA OCH RABARBER

 
Ingredienser deg:
  • 75 g smör smält
  • 2 ½ dl mjölk fingervarmt, ca 37º C
  • 1 msk torrjäst* eller 25 gram färsk jäst
  • ½ tsk salt
  • 1 dl socker
  • 2 tsk nystött kardemumma
  • 7 ½ dl vetemjöl Ramlösa kvarn Rustique vete
Ingredienser fyllning:
  • 1 msk smör
  • 1 stor eller två mindre rabarberstjälkar i små bitar
  • 1/2 dl muscavadosocker (eller strösocker)
  • 50 g fin riven mandelmassa
  • 1 tsk äkta vaniljpulver
  • 1-2 tsk nystött kardemumma
Ingredienser topping:
  • 1/2 dl vatten
  • 1 tsk nystött/ malen kardemumma
  • 3 msk strösocker
  • ev 1/2-1 dl mandelspån eller pärlsocker
Instruktioner:
  1. *Om du använder torrjäst blanda den med 2 msk varmt mjölk, 1 tsk strösocker och 2 tsk mjöl och låt den stå varmt täckt med plast film minst 5 minuter eller tills det bubblar och skummar (det kallas för att aktivera jästen). Använder du färsk jäst börja direkt med steg 2.
  2. Lös jästen i mjölken blandat med det smälta smöret.
  3. Tillsätt socker, salt och kardemumma och blanda ihop till en jämn deg.
  4. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30-45 minuter.
  5. Förbered under tiden fyllningen genom att blanda ihop i en kastrull rabarberbitar, socker och smör och mjuka upp på spisen under konstant omrörning tills smör och socker har smält och rabarberna är så mjuka att dem går att mosa.
  6. Ta bort från spisen och mosa rabarberbitarna och blanda med övriga ingredienser till en slät pasta.
  7. Kavla ut degen till en avlång platta, bred på fyllningen och vik ihop degen i tre delar.
  8. Skär sedan degen i tre delar på längden och fläta ihop till en fläta som du formar till en krans. Lägg den i en smord sockerkaksform.
  9. Sätt ugnen på 200º C.
  10. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
  11. Sänk värmen till 175º C och grädda brödet i nedersta delen av ugnen för ca 25-30 minuter.
  12. Koka upp en kardemummasockerlag med vatten, socker och kardemumma. Pensla på kransen efter gräddning, och strö ev på mandelspån eller pärlsocker.

"Att pensla med sockerlag efter gräddning är ett riktigt proffstips! Det blir en extra knäckig och god yta som dessutom förhindrar fukt att avdunsta och gör att brödet håller sig saftig längre." Så står på Ramlösa Kvarns hemsidan och jag blev så glad när jag läste det. Vet ni varför? För nu förstår jag äntligen varför mina bullar alltid är så saftiga så länge. I alla fall är detta säkert en av anledningarna.
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa 6
Kardemummakrans med rabarber och mandelmassa7
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf