Powered by Jasper Roberts - Blog




Sockerkaka med apelsin och timjan

Print Friendly and PDF
Sockerkaka med apelsin och timjan
N
i kanske är lika skeptiska nu som jag var när jag hörde första gången om en sockerkaka med timjan i. Det är en udda ingrediens i en sockerkaka, det måste jag erkänna. Hade aldrig kommit på det själv. Att dekorera med timjan eller rosmarin är inget konstigt i sig. Jag menar, man tar bort dekoren om man inte vill äta upp den. Men att blanda i själva smeten, det är en annan sak. Snubblade över ett recept på nätet med timjan i och blev nyfiken. Letade lite och det verkar finnas hur mycket som helst där ute. Alla kan väl inte ha fel eller hur? 
Är glad att jag inte fegade ut, inte helt i alla fall, och blandade i sockerkakssmeten några skedar finhackad färsk timjan. Nästa gång kommer jag blanda i ännu mer. Och så kommer jag kombinera med citron eller lime istället för apelsin. 
Saftig sockerkaka med apelsin och timjan 1
 
 
 

GLASERAD SOCKERKAKA MED APELSIN OCH TIMJAN

En sats ger en sockerkaka i en rund form, ca 10-14 bitar
Tid: 1,5 - 2 timmar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg:SSSSS++

Ingredienser:

  • 8 1⁄4 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 14 msk smör rumstempererat
  • riven skal och saft från 2 stycken apelsiner (spara 2-3 msk saft till glasyren)
  • en liten knippe färsk timjan
  • 3 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 stora ägg
  • 2 1/2 dl buttermilk ( mjölk + 3 msk äppelcidervinäger låt stå i ca 10 minuter)
  • 1 tsk apelsinessäns för mer framträdande apelsinsmak

Ingredienser glasyr:

  • 2 dl florsocker
  • 2-3 msk apelsinsaft

Instruktioner: 

  1. Sätt ugnen på 175 ° C, ställ  in en plåt på samma gång.
  2. Spraya eller smörj insidan av din sockerkaksform med  matlagningsolja eller pensla på en pasta gjord av 2 tsk vetemjöl blandat med 2 tsk olja, vilket gör att du får in pastan i alla sprickor i formen.
  3. Ställ ev formen upp och ned över en bit tidningspapper eller bakplåtspapper medan du gör kaksmeten. 
  4. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat i en skål och ställ åt sidan.
  5. Lägg smöret i  en bunke och vispa lätt, tillsätt apelsinskalen och vispa krämigt.
  6. Skala 4 msk timjanlöv från kvistar och hacka samt blanda med strösocker .
  7. Häll över smöret och vispa tills du har fått en lätt fluffig blandning.
  8. Vispa i äggen ett i taget, vispa lätt mellan varje ägg.
  9. Häll i smeten en tredjedel av mjölblandningen, följt av en tredjedel av buttermilk, och så vidare tills både mjölblandningen och mjölk har vispats in i smeten.
  10. Sist häll i saften av en apelsin och ev essens och blanda väl.
  11. Häll smeten i den förberedda formen och placera på plåten samt grädda i nedersta delen av ugnen för ca 1 timme och 15 minuter.
  12. Börja kontrollera kakan efter en timme. När en tandpetare kommer ut ren, ta bort kakan från ugnen och lämna den kvar i formen  i 15 minuter innan du vänder den över en serveringsfat eller galler. 
  13. När kakan har svalnat, sikta florsockret i en skål och blanda med saften av den andra apelsinen tills du har en glasyr som är tillräckligt tunt för att rinna ner över kakan. Eller så kan du hälla det direkt över kakan på servering tallrik. 

Förvara i en lufttät behållare på en sval plats för upp till 5 dagar. Denna kaka kan frysas, utan glasyr på, under upp till 2 månader. Linda in tårta i ett dubbelt lager av plastfilm och aluminiumfolie för att vara säker på att kakan inte får matsmak. Tina, packa och placera på galler vid rumstemperatur under ca 4-5 timmar innan servering. 
Nu har jag hunnit testa hur länge sockerkakan håller sig mjuk och färsk och kan säga att dag 4 så var kakan fortfarande lika god som dag 1. Men ofta så tar kakan slut på direkten så hur länge kakan håller sig eller inte färsk blir inte direkt ett problem
Sockerkaka med apelsin och timjan enkel och saftig
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Malin Stridsberg

Postad den

Tycker du är så grymt duktig 👏🏻👏🏻👏🏻 Jag blir helt lugn i kroppen när jag tittar på dina fina bilder/verk 🙌🏻Och tack söta för receptet. Har samma form som dig och det är klart den bästa att baka i ❤️👌🏻
Ha en fin kväll. Kram Malin

Malin Stridsberg

Postad den

Tycker du är så grymt duktig 👏🏻👏🏻👏🏻 Jag blir helt lugn i kroppen när jag tittar på dina fina bilder/verk 🙌🏻Och tack söta för receptet. Har samma form som dig och det är klart den bästa att baka i ❤️👌🏻
Ha en fin kväll. Kram Malin

Svar: Tusen tack Malin för dina fina ord. detta är bland den finaste komplimangen jag har fått . Jag älskar själv den formen. Det är så enkel och så vacker att den tar andan ur mig när jag tittar på den uppifrån . Ha en fin kväll du med. Kram Simona <3
Simona Muntean

Sarah

Postad den

Så kul o baka :)

Svar: :)
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf