Powered by Jasper Roberts - Blog




Cheesecake fylld sockerkaka

Print Friendly and PDF
Cheesecake fylld sockerkaka
N
i vet redan att jag helst inte vill välja, hatar faktiskt att behöva välja och undviker så långt det går. Det gäller samma sak när jag bakar. När dottern ville ha en sockerkaka och sonen sa "helst cheesecake" då visste jag exakt vad det skulle bli. En cheesecake fylld sockerkaka. Så inga konstigheter alls. Vad gör man annars? Vill inte favorisera det ena barnet framför det andra...
Ok jag erkänner att jag har länge funderat över en kombination mellan sockerkaka och cheesecake. Men det har aldrig blivit av, tidigare. Så nu såg jag min chans. Chansade och bakade två stycken samtidigt, den ena skulle dottern ta med sig till praktiken som Tack-fika. Sista dagen på Danderyd, på psykavdelningen. Hon har trivits så bra där och lärt sig så mycket så hon ville gärna visa sin uppskattning. Klart att mamma ställer upp. Nu håller jag tummarna bara att alla gillar kakan.
 
Det blev ett något modifierat recept på min Yoghurtkaka med hallon och citron. Hade inte grekisk yoghurt hemma och då tog jag vanilj yoghurt istället. Det fungerar lika bra med vanlig, naturell förstås. Till dotterns fika glaserade jag kakan med jordgubbschoklad. Kakan som vi hade till fikat och som ni ser bilder på är garnerat med florsockerglasyr och ätbara små torkade rosknoppar.
Cheesecake fylld sockerkaka 1
Cheesecake fylld sockerkaka saftig
Tog med en halv sockerkaka till jobbet för att låta mina kollegor avgöra om kakan skulle få godkänt.

CHEESECAKE FYLLD SOCKERKAKA

En sats ger en kaka, ca 16 bitar
Tid: ca 1,5 timme
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+

Ingredienser smet:
  • 4 dl vetemjöl ( har använt Ramlösa Kvarns Pâtisserie)
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 3 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker eller vaniljpasta
  • 2 1/2 dl yoghurt naturell 
  • 2/3 dl rapsolja eller annan neutral olja i smaken
Ingredienser cheesecake fyllning:
  • 150 g färskost typ Philadelphia
  • 1/2 - 1 dl florsocker (själv tog 1/2 dl för att balansera det söta i kakan med det syra i fyllningen)
  • 1 ägg
Instruktion:
  1. Sätt ugnen på 175º C och smörj och mjöla en form. Ställ åt sidan.
  2. Vispa ost med socker till fyllningen och tillsätt ägget. Ställ åt sidan.
  3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål.
  4. I en annan skål vispa strösocker, ägg, yoghurt och vaniljsocker.
  5. Tillsätt mjölblandningen i tre omgångar, blanda eller vispa väl mellan.
  6. Tillsätt oljan och blanda till en jämn smet.
  7. Häll hälften av smeten i formen.
  8. Klicka cheesecake fyllningen med en matsked över smeten.
  9. Häll över resten av smeten.
  10. Grädda i mitten av ugnen för ca 1 timme eller tills en tandpetare kommer ut torr. Tänk att gräddningstiden endast är en indikation eftersom alla ugnar är olika.

Eftersom kakan görs på yoghurt blir smeten tjockflytande och cheesecaken sjunker inte till botten. Kakan är så saftig och god och behöver egentligen ingen glasyr. Håller sig färsk och saftig flera dagar om du ställer den svalt. Nu i efterhand kan jag berätta att kakan gjorde succé på dotterns praktikplats och det gjorde den även på mitt jobb. Mina kollegor tyckte den var en av de godaste och saftigaste sockerkakorna dem hade ätit.
Cheesecake fylld sockerkaka 4
Cheesecake fylld sockerkaka 5
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Jeanette Ekerås

Postad den

Såå gott det låter. Måste jag prova någon gång

Svar: Det tycker jag definitivt du ska testa, super god 👌🏻👌🏻😊
Simona Muntean

Eda

Postad den

Wow! Min hade aldrig blivit så fin som din dock.

Svar: Hej Eda, har du bakat den och inte blivit fin eller tror du bara? :) För den är lätt att göra och du behöver inte glasyr utan kanske sikta lite florsocker på bara. :)
Simona Muntean

Tess

Postad den

Wow, så vacker! Och god också kan jag tänka mig :D

Svar: Tack Tess, den är så saftig och god, lagom sött. :)
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf