Powered by Jasper Roberts - Blog




Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré ~ ett sent firande

Print Friendly and PDF
Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré
L
iiite sent kanske att fira dotterns födelsedag som skulle egentligen firas den 1 augusti. Jag vet och jag skäms verkligen. Men en skuld är en skuld. Jag var skyldig dottern, min stora 💚 en tårta och jag betalar alltid mina skulder. Eller håller mitt ord. 
Jag är medveten om att vi är snart i mitten på oktober så jag är liite sen, 2 månader och 8 dagar för att vara mer exakt. Först befann vi oss på olika platser när 💚 fyllde år, sen passade inte in i kalendern med Grenna besök, med den ena eller det andra. Missförstå mig inte, vi firade dotterns födelsedag med restaurangbesök, middag, massor av presenter och blommor. Så klart vi gjorde det! Vad tror ni jag är för en mamma?😜 Men det som gnagde mig var den lilla tårta som jag skulle baka till min prinsessa. Så här har vi den. Angel Food Cake lätta och saftiga bottnar fyllda med färskost kräm smaksatt med blåbärspuré. En liten ”half naked” tårta dekorerat med vackra lila och gröna hortensia blad. 
 
Visst blev min dotter glad för tårtan och hon tryckte i sig en bit trots att vi hade precis kommit hem från premiärminglet för tidningen BAKA på Mr CAKE. Ni förstår vad vi tryckte i oss där på caféet, allt från Red Velvet croissant, Red velvet cupcakes, citrontarte och choklad chips cookies till Roy Fares berömda choklad och hallon tårta. Ja... det var inte lite socker det. Ändå tog min älskling en bit tårta och öste på med beröm om hur god och fräsch den var. "...och så söt och vintage mamma".
Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré 5
saftig Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré
Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré 1
 

ANGEL FOOD CAKE TÅRTA MED FÄRSKOST FYLLNING OCH BLÅBÄRSPURÉ

En sats ger en rund tårta ca 16 cm i 3 lager, ca 10-12 bitar 
(Obs! Tårtan på bilden är gjort med halverat recept, ca 10 cm i 3 lager och 4-5 bitar)
Tid: ca 1 timme effektiv tid
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser Angel food cake bottnar:
  • 7 äggvitor ( har tagit 2,2 dl)
  • 1,5 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk vaniljsocker eller essens
  • 1 tsk askorbinsyra
  • 1,5 dl mjöl ( ersätt sen 1 msk mjöl med 1 msk maizena )
  • 2,5 dl florsocker
  • 1 tsk salt
Ingredienser färskost kräm:
  • 200 g färskost typ Philadelphia
  • 2 dl florsocker
  • 2 - 3 msk vaniljkräm typ marsán pulver
  • 2 1/2 dl vispgrädde
  • 2 dl frysta och tinade samt mosade blåbär
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175º C och smörj och mjöla dina formar. Lägg även bakplåtspapper i botten på formarna. Använder engångsformar i aluminium.
  2. Blanda mjöl, florsocker och salt i en skål.
  3. Vispa äggvitorna till hård skum och häll i både askorbinsyra och strösocker under fortsatt vispning.
  4. Vispa till hårdskum tills det bildas toppar i marängen, då är den färdigt vispad.
  5. Håll hälften av mjölblandningen och vänd försiktigt med en träslev eller spade. Vänd sen in även den andra delen av mjölblandningen och rör försiktigt. Se till att röra i smeten, blanda, så lite som möjligt för att behålla luften kvar i den. Fördela smeten lika i formarna och jämna till ytan.
  6. Grädda i mitten av ugnen för ca 25-35 minuter tills bottnarna är torra. Gräddningstid är beroende av vilken ugn man har och hur stora formar man använder.
  7. Låt kallna på galler under tiden du förbereder fyllningen.
  8. Vispa färskosten och sen tillsätt florsocker i tre omgångar. Vispa snabbt emellan.
  9. Tillsätt saften från de mosade blåbär (sila och spara köttet) och vaniljpulvret och vispa snabbt och jämt.
  10. Vänd grädden i krämen.
  11. Bre på halva puren på en botten, lägg på kräm, fortsätt med nästa botten och avsluta med kräm. Garnera ev med blåbär eller chokladganache och ställ kallt om tårtan ska ätas senare.

Min älskling, min stora baby, blev jätteglad för lilla tårtan, visste hon skulle gilla den. Den blir så saftig och inte alls jättesött utan precis lagom. Nu känns det bättre i mamma💚 och kan sova lugnt. Ett tag i alla fall för sonen fyller 18 i början på november. 18 är STOOOORT och det kräver en tårta att komma ihåg. Då kanske jag inte kommer sova så gott de närmaste veckorna utan ligger vaken och grubblar och planerar. Oh kan ni tänka er min lilla baby blir snart 18...
färskost fylld tårta
Angel Food Cake tårta med färskost fyllning och blåbärspuré 4
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf