Powered by Jasper Roberts - Blog




Cheesecake bitar med smördegstäcke

Print Friendly and PDF
V
et inte om ni håller med men enligt mig är cheesecake en av de mest beroendeframkallande desserterna. För du äter och äter och äter och får aldrig nog av. Jag i alla fall. Dessa bitar är inget undantag. Är det de smöriga, tjocka och krispiga bottnarna penslade med massor av smör och täckta i socker och kanel tror ni? Eller är den söt men en aning syrliga och lena cheesecake fyllningen som gör att så fort man har tagit en bit längtar redan efter nästa? Jag vet inte och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket heller. Men en sak är säkert. Dessa smälter i munnen. 

CHEESECAKE BITAR MED SMÖRDEGSTÄCKE

En sats blir ca  20 bitar
Tid: ca 1 timme + tid i kylskapet för att sätta sig
Svårighetsgrad: super lätt
Betyg: SSSSS++++
 
Ingredienser:
  • 2 stycken rektangulära färska smördegsplattor
  • 500 g färskost typ Philadelphia
  • 2 - 2 1/2 dl strösocker (beroende på hur söt du gillar, har själv använd bara 2 dl)
  • 3/4 dl creme fraiché
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 3 msk strösocker
  • 1 msk malen kanel
  • 4 msk smält smör (normalsaltat)
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 200º C. Smörj en form på ca 20 X 30 cm eller klä botten på den med bakplåtspapper.
  2. Lägg den ena smördegsplattorna i formen utan att trimma kanterna. Tryck dem bara lite upp mot sidorna på formen. Med en gaffel gör hål i plattan och sen grädda den i mitten av ugnen för ca 15 minuter.
  3. Förbered fyllningen under tiden. Vispa färskost med strösocker för ca 2 minuter. Tillsätt ägg, creme fraiché vaniljsocker och vispa snabbt tills allting har blandats väl.
  4. Ta ut formen ur ugnen och låt ev stå i ca 5 minuter så smördegen sjunker ifall den har puffat upp.
  5. Häll krämen över den bakade plattan och lägg på den andra plattan. Tryck försiktigt kanterna neråt, runt hela formen. Gör lite hål med en gaffel i den också.
  6. Pensla halva mängden smält smör över smördegsplattan och strö över kanel blandad med 3 msk strösocker.
  7. Häll över resterande smör.
  8. Grädda i ca 20 - 25 minuter tills toppen är klar.
  9. Ta ut kakan ur ugnen och gör lite hål här och där för att släppa ut ångan om smördegen har puffat upp.
  10. Låt svalna i 20 minuter i rumstemperatur och sen i kylskåp i flera timmar.

Kakan är som godast kylskåpskall. Tänk på att skölja kniven hela tiden medans du delar kakan. Då får du så raka och snygga kanter. Jag överdriver inte om jag säger att jag skulle kunna trycka i mig en halv, alltså minst 10 bitar, utan problem. Jag vet att jag upprepar mig men måste bara säga det igen. Blir svårt att sluta äta när man väl har börjat.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf