Powered by Jasper Roberts - Blog




Vegansk äppelkaka på 3 ingredienser

Print Friendly and PDF
Vegansk äppelkaka
J
ag har bestämt mig för att äta bättre, att dra ner på köttet och äta mer vegetarisk, mer frukt och grönt. Var fjärde dagen äter jag bara frukt och grönt utan varken salt eller socker. En dag för att rensa kroppen.  Jag kallar den för Vitamindagen. Det har jag gjort nu sen jag kom hem från Italien. Kände att kroppen behövde det. Dessa dagar brukar jag ofta baka denna veganska äppelkakan. Det blir annat att tugga på än bara råa frukter eller dricka juice. 
Även om man inte vill rensa kroppen, detoxa, kan man äta kakan till fikat. Den innehåller ingen gluten, socker, fett eller mjölk. Men ändå så smakar den helt fantastiskt.
Vegansk äppelkaka 1
Vegansk äppelkaka med banan och kokos
Vegansk äppelkaka 4
 

VEGANSK ÄPPELKAKA 

En sats ger 6 portioner
Tid:45 minuter
Svårighetsgrad: superlätt
Betyg: SSSS+
 
Ingredienser :
  • 4 mogna bananer mosade
  • 100 g riven kokos
  • 6 stora äpplen skalade och grovrivna
  • 1 tsk malen kanel
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175 º och klä botten av en form med löstagbara kanter med bakplåtspapper. Ställ åt sidan.
  2. Blanda bananerna med kokos och häll i formen. Jämna till ytan.
  3. Grädda i mitten av ugnen för 15 minuter.
  4. Blanda rivna äpplen med kanel i en kastrull och mjuka upp på låg värme för ca 5-10 minuter tills saften har gått bort.
  5. Lägg äpplena över bottnen och jämna till ytan.
  6. Grädda för ca 20- 25 minuter beroende på ugn. Jag låter kakan stå in i ugnen i 25 minuter men den är säkert klar redan efter 20.

Ät kakan ljummen eller kall. Förvara i kylskap.
Vegansk äppelkaka3
Vegansk äppelkaka
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf