Powered by Jasper Roberts - Blog




Nytt år, ny logga och saftiga vaniljbullar

Print Friendly and PDF
 
Nytt år, ny logga och saftiga vaniljbullar
 
Inlägget är i samarbete med Skyltmax

N
ytt år mina vänner. 2018. Hur vad det man sa? Ut med det gamla och in med det nya. Även om det inte är något fel på det gamla. Alltså vilket år! Förra året blev ett otroligt år med allt från att starta egen firma, massor av roliga uppdrag till att vinna Matbloggsprisets Bästa Bak- och Dessertblogg. Hur sjukt är inte det? Att få den utmärkelsen överträffar allt jag kunnat drömma om. Och så blev jag även nominerad även till Bästa Foto. Det har varit många sömnlösa nätter, mycket fritid som har gått åt att lära sig, testa massor och drömma. För jag är en drömmare och min dröm är att bli bättre än min bästa JAG hittills, att överträffa mig själv. Att bli bättre på att fotografera, styla och att få det där drömuppdraget. Det kommer ta tid men jag är beredd och har tålamodet. Nja, nu ska vi inte börja året med att vara oärliga. Jag har inte tålamod, allting ska hända fort och helst igår.  
Nytt år, ny logga och saftiga vaniljbullar1
Nytt år, ny logga och saftiga vaniljbullar2
 
Men jag började prata om att starta året med något nytt och vad blir det mer passande än en ny logga till bloggen? Jag har varit i färd med att byta loggan och velat lite fram och tillbaka. När jag kom i kontakt med Skyltmax och blev tillfrågad om jag skulle vilja testa deras tjänst och recensera såg jag min chans att göra slag i saken. 
 
"I vår Skyltomat (https://skyltmax.se/skyltomaten) kan du välja typ av skylt/ar och designa helt efter egna önskemål. Du väljer själv material, färg, form och typsnitt direkt på hemsidan. Hos oss kan du designa allt från exklusiva företagsskyltar och reklamskyltar till snygga graverade dörrskyltar och inredningsskyltar." 
Med hjälp av designverktyget på hemsidan skapade jag min egen skylt till bloggen och med den nya loggan inpräntad i akryl. Valde själv bild, typsnitt och storlek samt färg på text. Inom tre arbetsdagar fick jag min skylt. Jag blev mer än supernöjd med hela tjänsten från beställning till leverans. Tänk att föreviga en älskad bild, favorit text eller skaffa dig en snygg dörrskylt? Jag vet att min skylt kommer att pryda en vägg i min studio. Min nya studio som förhoppningsvis blir klar under 2018. Drömmar mina vänner. Drömmar måste vi ha...
 
Apropå drömmar så är vaniljbullarna drömgoda. Var tvungen att baka nu i helgen som vart. Hade mamma, pappa och min bror på besök under jul och nyår så det blev inte mycket till bakning förutom ett valnötsbröd till julen och en Nocciola tårta till nyår. Tog en rejäl paus och bara var. Vi spelade rummy, skojade och hade roligt. Det behövde jag verkligen. Men så kom dagen D och efter att ha lämnat dem på flygplatsen kände jag mig åter rastlös och sugen på att gräva ner händerna i mjölpåsen och ta tag i kameran. Så är vi här igen. Hoppas ni alla har haft en underbar jul och nyårsfirande.
vaniljbullar
solskensbullar
 

SOLSKENSBULLAR aka VANILJBULLAR

En sats ger ca 20 bullar
Tid: effektivt ca 2 timmar (låt degen jäsa i lung och ro, sakta, så får du saftigare bullar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+
 
Ingredienser deg:
  • 1 msk torrjäst aktiverat (blanda med 2 msk mjöl, 2 tsk strösocker och 4 msk mjölk, låt stå och bubbla)
  • 3 dl kall mjölk eller hälften mjölk, hälften vispgrädde
  • 1 msk kardemummakärnor mortlade
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1/2 tsk salt
  • 150 g smör rumstempererat
  • 1 ägg
  • 11 dl vetemjöl special
Ingredienser vaniljkräm:
  • 3 - 4 msk marsán vaniljkräm
  • mjölk till rätt konsistens.
    ( Vill du hels göra egen vaniljkräm har jag ett superbra recept på här, till bullarna behövs inte mer än 1/4 del)
Instruktioner:
  1. Börja med att lägga alla ingredienser utom mjölet i bunken.
  2. Degen ska bearbetas i assistent för bästa resultat. 
  3. Tillsätt mjölet, lite i taget. Låt maskinen arbeta ihop degen på låg hastighet.
  4. På lägsta hastighet i en assistent tar det ca 30 minuter innan den är klar. 
  5. Det behövs inte ens mjöl vid utbakningen och det blir inte torra bullar! 
  6. Innan degen jäser första gången så bakar du ut släta runda bullar som läggs på bakplåtspappersbeklädd plåt. Plasta in plåten och ställ den i avstängd ugn. Låt bullarna jäsa i lugn och ro under flera timmar. 
  7. Har du inte tid att vänta kan du snabba upp processen. I botten av ugnen ställer du in ett kärl med lite hett vatten. Stäng ugnsluckan. Det blir ett mysigt tropiskt klimat där inne som bullarna verkar gilla. Låt jäsa ca 45-50 min.
  8. Tag ut plåten och sätt ugnen på 200 grader (varmluft). 
  9. Fyll en spritpåse med vaniljkrämen, använd gärna rund tyll. Tryck en liten grop i mitten på varje bulle med hjälp av tummen.
  10. Tryck ned tyllen försiktigt i mitten av bullen och spritsa ut önskad mängd vaniljkräm. Till 16 bullar räckte det med en halv sats kräm! 
  11. Grädda ca 10-15 min i mitten av ugnen, eller tills dem ser klara ut. Låt svalna på galler under handduk. 
  12. Innan servering kan man med fördel pensla dem med lite smält smör och doppa dem i strösocker!

Varning! Bullarna är beroendeframkallande. Båda barnen tryckte i sig två stycken var och C hade riktigt kämpigt med att låta bli. Efter jul- och nyårs allt ätandet behöver både han och jag ta det lite lugnt med sötebröd. Lättare sagt än gjort. Vad tycker ni om min nya logga förresten?

saftiga bullar med vanilj
vaniljbullar
solbullar
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Josefin

Postad den

Wow! Ser så goda ut! Och superfin logga (:

Svar: Tack snälla :)
Simona Muntean

snilleskök.se

Postad den

Underbar ! Jätte fin Simona :)

Svar: Tack söta du 🙏🏻😘
Simona Muntean

Kristina Elfström-Johansson

Postad den

Loggan är mycket snygg.
Goda bullar också.
Att du blandar torrjästen och aktiverar den, har jag aldrig varit med om. Kan det användas även till "vanliga" bullar också? Jag bakar gärna kalljästa bullar och använder då färskjäst.

Svar: Tack Kristina. Jag bakar nästan uteslutet med torrjäst och kall vätska. Nästan alla mina bullrecept har samma princip. Torrjäst aktiverat, kall vätska och långsamt jäsning samt varmt sockerlag att pensla bullarna med. 😊
Simona Muntean

Maria

Postad den

Mums!! :D

Svar: Verkligen :)
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf