Powered by Jasper Roberts - Blog




Chocolate velvet cake- lager på lager

Print Friendly and PDF
Älskar dessa chokladbottnar som är så lätta att baka och som blir så saftiga framförallt.
 Har använt mig av Sockerrus Red Velvet recept som jag har modifierat lite efter eget tycke och döper det till Chocolate Velvet Cake. Originalreceptet hittar ni här 
 
Chocolate velvet cake 
 
Detta behöver du:
1  2/3 dl mjölk
2/3 msk vinäger
80 g rumstempererat smör
3 dl socker
2 ägg
2 msk kakao
0,5 tsk äkta vaniljpulver
3  3/4 dl mjöl
2/3 tsk salt
2/3 tsk vinäger
2/3 tsk bikarbonat
 
Gör så här:
Häll mjölken i ett glas och rör ner 2/3 msk vinäger. Låt blandningen stå i 8-10min. Vispa smör och socker till en mjuk fluffig kräm. Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg. I en annan skål blandar du kakao, karamell/pastafärg och vaniljpulver. Bland väl. Håll sedan lite i taget i äggsmeten och vispa noga så att allt blandas väl. Tillsätt nu mjölkblandningen samt mjölet och saltet. Rör om tills allt blandats. I en liten skål, bland vinägern och bikarbonaten och tillsätt detta i smeten (det kommer bubbla till lite). Blanda till en jämn smet.
Har använt engångsformar på 14 cm, i detta fall 7 stycken, som jag har smort in med olja och pudrat med mjöl. I botten på varje form har jag lagt bakplåtspapper som jag har klippt till samma storlek som bottnarna. Detta för att lättare kunna ta ut de färdiga bottnarna utan att dem fastnar och får sönder. Fördela smeten i formarna och grädda  i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Testa med en sticka då det skiljer sig lite mellan ugnar. Låt svalna något innan du tar dem ur formen. Ta da!



Sen kan du fylla dem med favorit krämen. Jag använde dessa till min Birdcage cake, se här . 
 
 
Betyg SSSSS
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf