Powered by Jasper Roberts - Blog




Amerikanska donuts

Print Friendly and PDF
D
onuts för hela slanten.
Söndag som har varit började med förberedelser till att baka några munkar och slutade med 5 dussin. Fick lite panik när jag såg så många och tänkte att "aldrig någonsin att dessa går åt" utan var väl inställd på att hälften kommer ändå hamna i den gröna påsen.
När sonen och hans bästa kompis haffade åt sig 4 stycken var innan jag ens hade funderat ut hur jag ville ta bilderna, då insåg jag sanningen. Har fått till det perfekta receptet,i alla fall efter mina barns mått.
 
Blev extra glad att min son ville agera modell när jag tog bilderna, det är inte ofta han ställer upp men denna gång fick jag muta honom. Med vad? Gissa...
 
Det blir en räjäl portion så vill du göra mindre sats går det alldeles utmärkt att halvera receptet. 

AMERIKANSKA DONUTS

En sats ger ca 60 stycken beroende på vilken form du använder att stansa ut munkarna med.
Tid: ca 5 timmar ( Ska du ha luftiga munkar då får degen jäsa långsamt och länge )
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++++
 
Ingredienser deg:
  • 25 g jäst
  • 125 g rumsvarmt smör i små bitar
  • 0,5 tsk salt
  • 3 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 6 dl rumsvarm mjölk
  • ca 22-24 dl mjöl
  • 3  ägg
  • ev riven skal av en halv citron
  • 0,75 l - 1 l rapsolja till fritering
 Ingredienser glasyr:
  • 5 dl florsocker
  • 0,5 dl mjölk
  • ev smaksättning och färg
  • strössel
Instruktioner:
  1. Blanda jäst med lite mjölk tills den löser upp sig.
  2. Blanda i köksassistenten alla ingredienser men bara 20 dl av mjölet ( spara resten för att lägga till allt eftersom ifall det behövs ). Kör i minst 12 minuter på medelhastighet.
  3. Lägg i lite mer mjöl ifall degen är för lös. Degen ska vara mjuk men det ska inte fastna på händerna när den är färdig knådad. Har du inte assistent kan du knåda degen för hand men gör det i minst 16-18 minuter.
  4. Låt degen jäsa övertäckt för minst 2 timmar. Krävs långsamt jäsning för att munkarna ska bli luftiga och det gör dem vid långsamt jäsning.
  5. Ta upp degen på köksbordet och knåda den, kavla till ca 1 cm tjocka plattor.
  6. Med en rund kakmått eller ett glas, stansa ut munkarna. Med en mindre form ta ut mitten som du kan fritera för sig eller blanda med resten av degen och kavla ut igen, ta ut munkar med formen o s v.
  7. De stansade munkarna läggs på bakplåtspapper på plåt och ska jäsa övertäckta i minst 1,5 timme. 
    Ska du få stora och luftiga munkar krävs det långtidsjäsning och framför allt långsamt. Därför används det kall mjölk i receptet.
  8. I en djup kastrull hetas olja ordentligt. Vissa recept säger minst 180º men har man inte termometer så kan man göra ett test med en mindre degbit. Lägger man in biten i oljan och börjar fräsa och bubbla på en gång då är oljan tillräckligt het.
    Låt lilla degbiten vara kvar i kastrullen ifall oljan inte var tillräckligt het och se när den börjar bubbla. Då kan du börja lägga i munkarna, några i taget. 
  9. Fritera munkarna ca 1 minut på varje sidan, rulla dem direkt i strösocker eller lägg på galler eller bakplåtspapper att rinna av och kallna ifall du ska ha glasyr på. 
  10. Blanda florsocker med mjölk till glasyren och värm lite på spisen tills den blir tjock flyttande.
  11. Blanda i ev smaksättning och/eller färg.
  12. Doppa den ena sidan av munkarna i glasyr och lägg dem på galler för att rinna av. Rör om i glasyren under tiden så det inte hårdnar och bildas en skorpa på ytan.
    Strö över strössel på direkten innan glasyren hinner stelna på munkarna för då kommer strösseln bara ramla av.

 
Det finns oändligt många sätt att garnera, dekorera, en munk på. Smält choklad och hackade nötter är ett annat. Som ni ser så blev det "några" stycken men dem gick åt. Nästa gång ska jag doppa några i choklad och strö över malda nötter.
Tack för att ni tittade in! Lämna gärna en kommentar och berätta vad ni tyckte om receptet.
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Lina

Postad den

Donutsen ser jättegoda ut, har provat att baka själv en gång och det blev väldigt gott och lyckat. När man köper donuts är Dunkin Donut den absoluta favoriten.

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Ja Lina, alla barns favvo är dunkin donut men dessa är också goda ;-)
Simona

Anna Karlsson

Postad den

Dreglar när jag ser bilderna. Du är skyldig mig en tangentbord :)

Svar: Ha ha... :-)
Simona

ɑ n n i k ɑ

Postad den

Mumsigt :D

Linnéa Olsson

Postad den

Jättefint fotograferat! Och ser ut att vara supergott :) Sparas på pinterest direkt.

Svar: Tack Linnea :-). Dem var jätte goda.
Simona

Paula

Postad den

Alltså, munkar kan ju vara bland det godaste som finns. Och bilderna var helt fantastiska!

Svar: Tack snälla Paula för de fina orden. ;-)
Simona

Robex Lundgren

Postad den

mumms

Junitjej

Postad den

Vad de ser goda ut!

Carro

Postad den

As fina bilder! kan knappt vänta för att testa receptet själv :D

Svar: Tack Carro ;-)
Simona

Annster

Postad den

Men så gott! :)

Malin

Postad den

Det ser jättegott ut! Det här ska jag testa nästa gång jag bakar :)

Svar: Värt att testa Malin ;-kr
Simona

Elina

Postad den

Gott, gott , GOOOTT!

KAJSA

Postad den

SÅ HIMLAA GOTT DET SER UUT.
MUMAAAkrám

Svar: Det är det Kajsa, mumaaaaaa :)
Simona

Anonym

Postad den

SÅ HIMLAA GOTT DET SER UUT.
MUMAAAkrám

Svar: Det är gott :) krám
Simona

Sofia

Postad den

Åh vad gott!

Anna Hansson

Postad den

Jag älskar munkar och borde verkligen försöka göra egna, men det känns så läskigt med den heta oljan...

Svar: Nja, det är ingen fara Anna. Man får vara försiktig bara med oljan. Det är värt.
Simona

natalie

Postad den

åh, vad gott det såg ut!

Linda

Postad den

Men jösses vad gott och vilka fina bilder! Dessa måste jag testa att göra. Men går dom att frysa in (sockrade och klara) eller man bör smälla i sig alla direkt? ;)

Svar: Jag är inte så förtjust i frysta munkar, testade en gång så aldrig mer. Inget går upp mot varma färska munkar så jag föreslår du smäller i dig direkt. Gör mindre sats :)
Simona

Fani

Postad den

Wow så fina de blev! Och grymt snygga bilder också :)

Svar: Tack Fani :-) Goda framför allt.
Simona

Jasmine

Postad den

Åh vad gott :)

JOSEFINE -

Postad den

Åh, älskar munkar!! Måste prova göra egna! x

Benington.se

Postad den

Åh herregud så gott!!!

Emiza

Postad den

mumsigt

Anonym

Postad den

men åååh :D

joe

Postad den

OMG....de godaste som finns!!!!!!!

Johanna

Postad den

Vilka vackra bilder! Ser riktigt gott ut.

Svar: Tack Johanna ;-)
Simona

angelicasvarld.blogg.se

Postad den

Men åååååå ge mig!!! Jag älskar ju socker munkar!!!

Malin

Postad den

Nu har jag testat receptet. De blev jättegoda trots att jag gjorde några nybörjarmisstag :) tack för ett bra recept. Bilder finns på min blogg.

Svar: Vad roligt Malin;-) har kollat on din blogg, fin
Simona

Helen

Postad den

Ser otroligt gott ut!! Fina bilder:)

Svar: Tack Helen ;-)
Simona

corneliaeriksson.blogg.se

Postad den

Vad roligt att göra egna munkar! Jag är inte så vidare förtjust i dem men de doftar ju uuuunderbart, och de är väldigt fina att se på haha :)

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf