Powered by Jasper Roberts - Blog




Italian Crostoli

Print Friendly and PDF
Friterade italienska kakor, någonting mellan munkar och klenäter, men mycket enklare och som verkligen smälter i munnen.
Enklare kakor att baka får man leta efter.
Kan påstå med handen på hjärtat att dessa ÄR bland de enklaste. Allt man behöver har nästan alla i sitt kök. 3 huvud ingredienser. 20 minuter av ens tid. Sen är det bara att njuta. En sak till kan jag lova er. Dem är goda, farligt goda.
Jag gjorde ett fel men snäll som jag är tänke jag tala om för er så inte ni också gör samma misstag "blinkar".
Gjorde bara en sats, skulle ha kört på dubbel. Ja ja...nu sitter jag i soffan med blogginlägget och suktar när jag redigerar bilderna för Crostini är borta, varenda en. 
 
♥ Homemade Crostoli ♥
En sats ger ca 30 stycken, mer eller mindre, beroende på hur tunna och stora du gör dem
Tid: ca 20 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++
 
Ingredienser:
  • 2 dl vispgrädde
  • 3-4 dl mjöl (beroende på hur hårdpackad mjölet är)
  • neutral olja, typ rapsolja, till fritering
  • florsocker och ev vaniljsocker att sikta över
 
Blanda vispgrädde och 3 dl av mjölet till en elastisk deg som inte klibbar. Ev använd mer mjöl.
I en djup stekpanna eller kastrul, häll oljan och heta på spisen.
Under tiden kavla degen på lätt mjölat bakbord. Vill du ha jätte krispiga Crostini ska du kavla degen riktigt tunt. Jag kavlade den ca 0,4-0,5 cm.Antingen stansar du ut kakorna till önskad form eller skär med en kniv.
Fritera några i taget. Vänd efter 1-2 minuter när dem har blivit gyllenebruna. Låt dem rinna av på hushållspapper.
Sikta över florsocker blandat med vanilj.
Kan tänka mig att dessa blir gudomligt goda med Nutella på eller favvo sylten.
Tack för att du tittade in! Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tyckte om receptet.
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Granntanten

Postad den

Hej!
Jag föll stenhårt för bilderna och enkelheten och var tvungen att prova. Men jag blev inte helt förälskad - jag tror man kan justera till det här lite. En nypa salt i degen tror jag skulle ge en djupare smak och det behövs för att balansera fett och sötma. Och om man vill krångla till det lite tror jag att man kan göra dem med fyllning (två plattor deg, kluttar fyllning, stansa och tryck ihop kanterna noga) och då få något helt sagolikt.

Nu var de här inte på något sätt obehagliga att äta *burp* men jag tror man kan få något ännu bättre med små justeringar. =)

Svar: Hej,Tack för din feedback. Klart man kan få det efter egen smak och tycke. Det är det fina med att baka, testa, experimentera, våga prova något nytt. Jag ville ha ett grundrecept sen kan man variera nästan till oändlighet vill jag påstå. Själv har jag hunnit testa med Nutella och vaniljkräm mellan. Sagolikt goda. :-)
Simona

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf