Powered by Jasper Roberts - Blog




Italienskt Påskbröd

Print Friendly and PDF
 
italienskt påskbröd
 
P
åsken är här och här (tillbaka) är även snön. 15 April. Hmmmm... Ingen idé att diskutera vädret, DET går inte att begripa sig på. Det jag däremot begriper mig på är bakning, någorlunda i alla fall. När jag såg på Pinterest en bild på någon bulle med ett målat ägg i mitten förstod jag att det var något speciellt och var bara tvungen att läsa mer om. Alltså det finns så mycket som jag inte hade en aning om att det fanns, så många traditioner och så oändligt många bakelser. Jag är så glad att vi lever i en tid där det är så lätt att få tillgång till information  och jag är så tacksam att vi lever i ett land där allt detta är möjligt. 
 
italienskt äggbröd
 
Nu åter till det Italienska Påskbrödet.
Detta söta och luftiga italienska påskbröd, smakfullt dekorerat med färgglada målade påskägg, gör sig vacker (och läcker) på Påskbordet och blir lätt middagens mittpunkt. Påskbröd har aldrig sett så söt ut tidigare!
 
påskbröd
italienskt påskbröd
 

ITALIENSKT PÅSKBRÖD

En sats ger en stor krans eller 5-6 små beroende på hur stora ägg du använder.
Tid:ca 5,5 - 6 timmar
Svärighetsgrad: medel
Betyg: SSSSS+++
 
Ingredienser deg:
  • 2/3 dl strösocker
  • 1 krm salt ( uteslut om smöret är saltat)
  • 2 tsk torrjäst
  • 1 3/4 dl mjölk
  • 8 till 10 dl vetemjöl (beroende på mjölsort, själv använder jag alltid Ramlösa Kvarns Manitoba Cream)
  • 50 g smör
  • 2 ägg rumstempererade
  • 5- 6 okokta målade påskägg* 
Ingredienser glasyr och dekorering:
  • 1 dl florsocker
  • 2-3 msk mjölk (tillsätt mer om det behövs)
  • mandelflarn eller små strössel
Instruktioner:
  1. Börja med att måla äggen så dem hinner torka. 
  2. Blanda strösocker, salt och jäst med 2 1/2 dl vetemjöl.
  3. Mikra eller värm på spisen mjölken och tillsätt smöret att smälta i. Mjölkblandningen ska vara fingervarm.
  4. Häll mjölken över de torra ingredienserna och vispa ca 1 minut med en träslev eller i assistent.
  5. Tillsätt äggen och ca 1 1/2 dl mjöl till en tjock smet och vispa i ca 2 minuter.
  6. Blanda i mer mjöl, minst 4 dl till,  tills du får en deg som släpper kanterna och inte klibbar längre. Knåda degen ca 10 minuter (min assistent fick jobba åt mig). Se till att degen är elastisk och inte klibbar.
  7. Rulla degen format till en boll i en smord stor skål så den får olja över hela ytan. Täck med plastfolie.
  8. Låt jäsa på dragfri plats tills den dubblar sin volym. Min deg fick jäsa i ca 2 timmar. Hade inte så varmt till.
  9. Ta upp degen på bakbordet och dela i 5 eller 6 lika bitar. Rulla varje bit till 2 lika långa rullar ca 25-30 cm och vrid ihop och forma till en krans. Ställ på bakplåtspapper beklädd plåt. Tryck försiktigt ett ägg i mitten.
  10. Upprepa samma procedur med resterande degbitar. 
  11. Täck med en kökshandduk och låt kransarna jäsa i minst 1 timme.
  12. Sätt under tiden ugnen på 175º C.
  13. Pensla de färdigt jästa kransarna med smör och grädda i mitten av ugnen för ca 25-30 minuter till gyllenbruna.
  14. Under tiden kransarna kallnar på galler förberedd glasyren. Blanda florsocker och mjölk till en tjockflyttande smet.
  15. Ringla glasyr över bröden och strö över mandelflarn.

*Du behöver inte koka äggen eftersom dem kommer koka under gräddningen. Använd naturliga färger att måla äggen med. Själv har använt rödkål, ca 300 g skivat och blandat med 5-6 dl vatten, 1 tsk salt och 3 msk vitvinsvinäger. Koka upp och sjuda för ca 20 minuter. Sila bort kålen och doppa äggen minst 30 minuter i. Olika tider ger olika nyanser. Finns massa med olika sätt att måla äggen på ett naturligt sätt utan massa kemikalier.
 
Bröden blev perfekta. Var tvungen att smaka medan jag tog bilderna. Som vanligt gick jag all in med bilderna. När jag kommer igång har jag svårt att slita mig från min lilla fotohörna. 
Påskbröd med kokt ägg i
Italienskt ägg påskbröd
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡  om du gillar det du ser! Kram & smaklig spis 😋 💕
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

NORRSKEN EMMA

Postad den

gott och riktigt fina foton! =)

ha en bra dag
kramar

Svar: Tack snälla. Ha en fin dag du med. Kram Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf