Powered by Jasper Roberts - Blog




Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka

Print Friendly and PDF
Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka
H
immel och...Karpatka. Namnet påminner om höga och snötäckta bergstoppar. Krämen är len som en dröm och trycks ihop mellan två lager petit choux bottnar och hela kakan täcks med ett tunt lager florsocker. Karpatka ska vara en enklare version av den mer raffinerade och delikata Kremowka som är en vaniljkaka mellan två lager smördeg. Har inte ätit den polska Kremowka så jag kan inte uttala mig men låt mig bara säga en sak... Karpakta är gudomligt god och jag rekommenderar alla att testa. 
 
Nu när jag har mina föräldrar på besök försöker jag baka sånt som de inte har ätit förr. Mamma gillar allt och smakar men pappa äter sällan något sött. Fick honom att testa en bit och sen var det kört. Vi satt och spelade rummy efter middagen i söndags och då tog jag fram ett fat med några vaniljrutor. Fick fylla på med fler och fler inom loppet av en halv timme. På slutet fick jag dela varje ruta i två så det skulle se ut som fler och att alla fick dela på.
Måste baka den igen och då blir det dubbelsats minsann.
En plus är även att kakan är så lätt att få i snygga bitar och ser så snygg ut på middagsbordet. Inget man behöver skämmas för att servera gästerna.
Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka 4
Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka 5

VANILJRUTOR I LÅNGPANNA

En sats blir ca 20-24 bitar
Tid ca 1 timme.
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++++

Ingredienser deg:

  • 1 1/4 dl mjölk
  • 1 1/4 dl vatten
  • 100 g smör
  • ½ tsk salt
  • 1 msk strösocker
  • 150 g vetemjöl
  • en nypa bakpulver
  • 5 ägg


Ingredienser kräm:

  • 2 ½ msk majsmjöl Maizena
  • 2 ½ msk vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 2 dl grädde
  • 250 g rumstempererat, osaltat smör
  • 100g strösocker
  • 15 g vaniljsocker


Instruktioner:

  1. Värm ugnen till 170C. Lägg bakplåtspapper på en stor plåt, 40 X 50 cm.
  2. Placera smör, vatten, salt och mjölk i en kastrull och sjud på spisen på låg värme. Vispa tills smöret är smält och börjar koka lätt. När det kokar ta bort från värmen. 
  3. Tillsätt mjöl och rör mycket snabbt med träslev eller elvisp tills smeten är krämig och kombineras. 
  4. Ställ tillbaka återigen på spisen för 2 - 3 minuter. 
  5. Ta bort från spisen och vispa i bakpulvret och äggen ett i taget. Det är viktigt att vispa i ett ägg i taget. Du måste röra om i smeten mycket snabbt. Det bör vara blank och krämig.
  6. Sprid smeten jämn på bakplåtspapper på en stor plåt.
  7. Grädda i 15-20 minuter utan att öppna ugnen under tiden (botten måste vara ljusbrun och tjock, lufftig). 
  8. Ställ åt sidan för att svalna och förbered krämen under tiden.
  9. Blanda båda mjölsorterna och vaniljsocker med lite mjölk. 
  10. Placera resten av mjölken och grädden i en kastrull med sockret i och koka upp.
  11. Tillsätt mjölblandningen och rör om tills krämen är tjock och krämig. Ställ åt sidan för att kallna.
  12. Vispa smöret ljust och fluffigt. 
  13. Slutligen vispa krämen i smöret genom att tillsätta en matsked i taget.
  14. Dela botten i två halvor och bre krämen på den ena halva och lägg på den andra.
  15. Ställ kakan kallt, strö över florsocker och skär i rutor innan servering.

Denna kaka är så god så det går inte att beskriva. Ja jag vet att jag har sagt det förr men om jag bara skulle få baka en enda kaka framöver så är denna definitivt en stark kandidat. Den smälter i munnen bokstavligen. 
Och jag tycker inte ni ska tro mig på mitt ord utan testa och baka den. Ni kommer inte bli besvikna. Sen får ni gärna berätta om ni lyckades hålla er till bara en bit. Jag själv "no way" , slank ner 3 bitar på direkten.
Vad säger ni? Någon som antar utmaningen?
Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka 1
Godaste vaniljrutorna i långpanna - Karpatka2
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Lina

Postad den

Jisses så goda dessa ser ut att vara!

Svar: Dem är det 👌🏻
Simona Muntean

Marika

Postad den

Min ugn är normalstor..plåt 30×40. Får inte plats med större. I receptet står det 40×50, ska man chansa och baka och kanske länga tiden? Den lockar till bak!😋

Svar: Hej Marika, smeten ska spridas över hela bakplåtspapper som är typ 30X40 tror jag och den stora ugnsplåtten används bara att ha pappret i utan att behöva vika det. Min ugn dom är 60cm bredd har två stora svarta plåtar som är i den storleken. 😊 är på konferens ikväll tillbaka imorgon och kan även skicka bild om du vill.
Simona Muntean

Anonym

Postad den

Hej! Ser så gott ut och vill gärna testa. Tänkte på maismjölet, är det maisena du tänker på?

Svar: Maizena så klart 😊
Simona Muntean

Linda

Postad den

Måste nog nästan testa dessa!!

Svar: Det tycker jag du gör rätt i :)
Simona Muntean

Cecilia

Postad den

Hej!
Kakan ser underbart god ut så nu bakar jag den! Så kakan är klar den var jättehög och fin sen sjunk den som en pannkaka! Ska den göra det? Sen undrar jag hur mycket en nypa bakpulver är? Sen går denna kaka att frysa! Stort tack😃

Svar: Hej Cecilia, ja den sjunker. Om du tittar i bilderna ser du att bottnarna är tunna. Antar att det fungerar att frysa in. Krämen är smörbaserad så det funkar. Testa att frysa in några bitar. En nypa är så mycket du tar mellan dina fingrar att strö. Som salt, en nypa...😊 Hoppas det var svar på dina frågor annars återkom. Berätta gärna vad du tycker om smaken . Kram Simona 😊
Simona Muntean

Emmelina

Postad den

Hej!
Kakan ser helt fantastisk ut. Jag undrar bara vad som ska göras med grädden som står i receptet (i krämen). Hittar inte det i receptet? Ska den vispas separat och tillsättas?

Svar: Sorry, har uppdaterad nu. grädden blandas med mjölken och värms upp. Vill du inte ha grädde byt ut mot mjölk men jag gillar krämen krämig :)
Simona Muntean

Maggan

Postad den

Vad ska grädden vara till, finns inte med i receptet

Svar: Hej Maggan, den ska värmas ihop med mjölken till krämen , se punkt 10 i instruktioner 😊
Simona Muntean

Mirre

Postad den

Hej hej!
Hur förvarar du denna kaka? Kan man göra den dagen innan den ska ätas och förvarar du den i kylskåp?

Svar: Hej😊 i kylskåp funkar perfekt. Godast kall tycker jag.
Simona Muntean

Mirre

Postad den

Tack för att du svarar så snabbt! Ser fram emot att få smaka på lördag😊

Svar: Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tycker om kakan. Ha en fin fredag! Kram 😊
Simona Muntean

Mirre

Postad den

Hej hej!
Nu har jag bakat denna kaka men jag undrar bara om kakan ska bli mjuk efter gräddning? Min blev mjuk som en tjockpannkaka, förstår du hur jag menar? Ska den vara så eller bör jag baka om den?

Svar: Hej Mirre, menar du bottnarna? Då är svaret ja. Dem blir luftiga i ugnen och sen sjunker dem. Blir mjuka. Fyll med kräm och ställ kallt. Dikta florsocker över den kalla kakan och skär i bitar. Annars om du är osäker skicka en bild på mail. Mailadressen finns i bloggen. 😊
Simona Muntean

Bianca

Postad den

Hej!
Kan man använda glutenfri mjölmix istället för vetemjöl? 🌞

Svar: Hej Bianca, vet inte hur bottnarna blir med glutenfritt mjöl . Tyvärr
Simona Muntean

Pia

Postad den

Hej!
Jag har nyss prövat mig på att göra denna kaka glutenfri. Kunde inte sätta toppen på för krämen var så pass lös att allt skulle ha tryckts ut emellan. Har jag månne gjort ngt fel med krämen då den var så lös?

Svar: Hej Pia , det måste ha blivit något galet. Du måste låta mjölkkrämen kallna och bli stabil som en tjock gröt eller så. Vispa smöret luftigt och addera en matsked av den kallna mjölkkrämen under fortsatt vispning. Kan det vara så att krämen var ljummen och då smälte smöret? Eller hade du glutenfritt mjöl i krämen? Vet inte om det är samma mängd du skulle ha blandat i mjölkkrämen. ??? Kan du låta krämen stå i kylskåpet och bli hård innan du brer på?
Simona Muntean

Sandra

Postad den

Hej! Har precis bakat enligt detta recept men bottnarna blev inge toppiga och sen har den knappt fått nå färg heller :/ vad kan jag ha gjort för fel? Dom va inne i ugnen i 23 min

Svar: Hej Sandra, man får inte öppna ugnen de första 20 minuterna, det är petit choux smet och den är känslig för drag. Sen är tiden bara en anvisning eftersom alla ugnar är olika. Även om den blir luftigt så sjunker sen botten och blir kompakt som du ser i mina bilden, fast inte slät utan vågigt.
Simona Muntean

Mirre

Postad den

Hej igen! 😊
Ville bara tacka för all hjälp med kakan! Den smälte i munnen precis som du beskrev! 😋

Svar: Hej Mirre, vad glad jag blir att du gillar kakan😊 den smälter bokstavligen i munnen. Ha en fin dag, kram Simona 😘
Simona Muntean

Anne-Len

Postad den

varför skriver du inte rätt mjölsort i receptet ?
majsmjöl eller nåt annat

här står jag o bakar nu och hade vart perfekt att ha rätt mjöl

Svar: Hej Anne-Len, när det inte står vilken mjölsort det är i receptet brukar vara vanligt vetemjöl. Ska tänka på att vara extra tydligt framöver men tänk att du kan alltid skicka ett meddelande/kommentar om du har några funderingar eller frågor, innan du börjar baka, så svarar jag asap. Hoppas att kakan blev god och du gillade smaken. Ha en bra dag! Simona
Simona Muntean

Emelie

Postad den

Min kräm blev så rinnig, som sylt ungefär så allt rann av kakan 😔 Läser nu i kommentarerna att det skulle vart Maizena och inte majsmjöl som det står i receptet. Tror du det kan vara det som gjorde att den blev lös?

Svar: Majsmjöl er Maizena , skulle ha förtydligat i receptet. Vad använde du för mjöl? Blev krämen tjock innan du vispade in i smöret? Var den kall? Annars smälter smöret. Återkom så jag vet hur du gjorde. Sorry att jag inte har svarat tidigare har varit bortrest.
Simona Muntean

Anna

Postad den

Hej! Blir krämen bra med bara vaniljsocker eller hade det blivit bättre med äkta vaniljstång? :D

Svar: Allting blir godare med äkta stång men eftersom det är inte så lätt att få tag på eller ha det hemma i vanliga fall så tog jag med det som är lättillgängligt. :)
Simona Muntean

Sara

Postad den

Hej
Undrar bara när det står dela i mitten, menar du dela i mitten rakt av så det ör höger och vänster eller dela i mitten så det är under och överdel! Hoppas du förstod vad jag menar :D

Svar: Hej Sara, förstår precis och ser jag var otydlig. Dela botten i två lika, mindre. Alltså inte tuna ut bottnarna. Ska ändra i receptet så det blir mer tydligt. Ha en bra dag! Kram S 😘
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf