Powered by Jasper Roberts - Blog




Cheesecake fyllda Red Velvet brownies

Print Friendly and PDF
Cheesecake fyllda Red Velvet brownies
 
H
ade varit så spänd efter själva nomineringen i Matbloggspriset och inte bakat någonting så direkt efter prisutdelningen på torsdag den 9 nov, kände jag bara en stor stor sug efter att baka och greppa kameran och bli kreativ. Bakade så mycket den helgen, brownies, chokladgrottor, valnötsbröd och mini äppelpajer så jag var tvungen att ta med till jobbet. Ha ha...jag hör hur det låter. "Var tvungen!" Nja inte direkt, jag ville så gärna ta med mig något till mina kollegor som hade varit så snälla och hållit tummarna för mig och skickade så fina lyckoönskningar. Då blev det kakbuffe på  måndag veckan efter. Var lite skeptisk till att ta med mig Red Velvet brownies ifall ingen skulle vilja äta dem. men brownies och mini äppelpajerna försvann först och vad många komplimanger och nyfikna frågor jag fick om både färg och recept. Riktigt riktigt kul. Har haft så mycket att göra att jag inte hunnit publicera inlägget tidigare, ni ser är en månad försenad.
Cheesecake fyllda Red Velvet brownies 1
Cheesecake fyllda Red Velvet brownies2
 

RED VELVET CHEESECAKE BROWNIES 

En sats ger ca 16 - 20 bitar beroende på storlek
Tid: 45 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++
Ingredienser brownies:
  • 110 g osaltat smör, smält, plus mer för att smörja formen
  • 2 1/4 dl socker
  • 1/2 dl osötad kakaopulver
  • 1/2 tsk vanilj extrakt
  • 1 msk röd ätbarfärg (använd gärna gele eller annan mer koncentrerad än vad som finns i matbutikerna)
  • 1/8 tsk salt (uteslut ifall smöret är saltat)
  • 1/2 tsk vit vinäger
  • 2 ägg
  • 1 3/4 dl vetemjöl

Ingredienser fyllning:

  • 200 g färskost Philadelphia, mjuk
  • 3 msk strösocker
  • 1/2 tsk vanilj extrakt
  • 1 stor äggula
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175º C. Smörj och mjöla en form ca 20 X 30 cm eller klä den med bakplåtspapper. Ställ åt sidan.
  2. I en stor skål kombinerar du smält smör med socker, kakaopulver, vanilj, åtbar färg och ev salt. Rör om om för att kombinera. Rör sedan in ättika.
  3. Vispa ägg i en liten skål och rör sedan i smeten.
  4. Vänd i mjölet, tills det är kombinerat och häll sedan smeten i den förbereda formen men spara ca  1 dl av smeten till toppning.
  5. Blanda ost, socker, vanilj och äggula i en skål tills fyllningen är väl kombinerad.
  6. Klicka blandningen i ett jämnt lager över browniesmeten och lägg sedan på den återstående browniesmeten. Använd en skarp kniv eller tandpetare för att göra swirl på toppen.
  7. Baka brownies i ca 25 - 30 minuter. Ta bort dem från ugnen och låt dem svalna helt innan du lyfter ur formenn och delar i lagom stora bitar. 

Brownies smakar ofta bättre dagen efter att dem har bakats, så gör gärna dem i förväg och förvara dem kallt  i en lufttät behållare. 
Cheesecake
Cheesecake fyllda Red Velvet brownies5
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf