Powered by Jasper Roberts - Blog




Jordgubbslängd - Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad

Print Friendly and PDF
Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad
V
isst lovade jag er att baka min succé jordgubbstårta fler gånger och dekorera på andra sätt? Efter jag vann tävlingen med min jordgubbstårta började klia rejält i mina fingrar. Tårtan skulle bakas fler gånger, så snart som möjligt medans jag hade massor av idéer. Dotterns bästa kompis med systrarna skulle komma hem från semester och då såg jag mitt tillfälle. De skulle få en välkomsttårta, just i de smakerna på tårtan som dem hade röstat på. Ni förstår för mig är detaljerna väldigt viktiga och älskar att planera in i det minsta. Kan ändå erkänna att tårtan inte blev som jag hade planerat från början. Den blev bättre, sagoligt fin som tjejerna uttryckte sig. Ni skulle ha sett dotterns bästis minn när hon hämtade tårtan. Det blev min belöning.
sveriges vackraste jordgubbstårta 2017
Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad
Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad
Här får ni en variant gjord som en längd, full med smaker, saftiga bottnar och täkt i den lena jordgubbskrämen. Toppade tårtan med grädde och jordgubbar förstås. Bottnarna är bakade i en stor ugnsform. Tänk er samma form som till rulltårta. Gräddningstiden kortas förstås men annars är tillvägagångssättet det samma.

RUSTIK JORDGUBBSLÄNGD

En sats ger en längd ca 20 cm i 3 lager, ca 10 bitar
Tid: ca 1 timme
Svårighetsgrad: ganska lätt
Betyg: SSSSS+++++
 
Ingredienser Angel food cake bottnar:
  • 7 äggvitor ( har tagit 2,2 dl)
  • 1,5 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk vaniljsocker eller essens
  • 1 tsk askorbinsyra
  • 1,5 dl mjöl ( ersätt sen 1 msk mjöl med 1 msk maizena )
  • 2,5 dl florsocker
  • 1 tsk salt 
Ingredienser jordgubbskräm:
  • 200 g färskost typ Philadelphia
  • 3 dl florsocker
  • 2 - 3 msk vaniljkräm typ marsán pulver
  • 3 dl vispad grädde
  • 2 dl färska jordgubbar små hackade
  • jordgubbshalvor till garnering
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175º C och klä en form med bakplåtspapper. Använd samma form som till en rulltårta.
  2. Blanda mjöl, florsocker och salt i en skål.
  3. Vispa äggvitorna till hård skum och häll i både syra och strösocker under fortsatt vispning.
  4. Når det har blivit så hård att du kan se att det bildas toppar i äggsmeten är den färdigt vispad.
  5. Håll hälften av mjölblandningen och vänd försiktigt med en träslev eller spade. Vänd sen in även den andra delen av mjölblandningen och rör försiktigt. Se till att röra i smeten, blanda, så lite som möjligt för att behålla luften kvar i den.
  6. Fördela smeten på bakplåtspapper och jämna till ytan.
  7. Grädda i mitten av ugnen för ca 20 minuter tills botten känns torr. Gräddningstid är beroende av vilken ugn man har och hur stor form du använder.
  8. Låt kallna på galler under tiden du förbereder fyllningen.
  9. Vispa färskosten och sen tillsätt florsocker i tre omgångar. Vispa snabbt emellan.
  10. Tillsätt de hackade jordgubbarna och vaniljpulvret och vispa snabbt och jämt.
  11. Vänd grädden i krämen.
  12. Jag delade bottnen i tre lika på bredden.
  13. Fördela krämen mellan bottnarna och avsluta med kräm. Vill du inte ha tårtan naken får du antingen göra  1 1/2 sats fyllning eller täck med grädde. Garnera med jordgubbar och ställ kallt om tårtan ska äta senare.

Till denna gjorde jag mer kräm för att täcka hela längden med. Tog ca 1/3 del mer av alla ingredienserna. Tårtan saftar till sig snabbt så se till att du har plats i kylen eller servera tårtan inom närmaste timmarna. Den blir absolut inte dålig på något sätt men den saftar till sig ordentligt. Det måste bero på redan saftiga angel food cake bottnarna gjorda på äggvitor. Låt mig gärna veta vad du tycker och var inte blyg, tryck gärna på lilla hjärtat längst ner i inlägget.
Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad 1
Sveriges vackraste jordgubbstårta i en annan skepnad 2
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Synnøve Kjerstad

Postad den

Vilken vacker tårta.

Svar: Tack snälla 😊
Simona Muntean

Monika

Postad den

Minns att den var på IG i en tävling, jag höll på dig. Hur gick det? Kram och trevlig kväll.

Svar: Ja Monika, det är samma recept som i jordgubbstårta som blev Sveriges vackraste tårta 2017 hos Vin och mat. Kram
Simona Muntean

Annica

Postad den

Vacker som en dröm och säkert gott. Vill gärna testa. 😋

Svar: Testa den Annica, du kommer inte ångra dig. Den är super god och så lätt att baka. Har man ofta som jag massor av äggvitor är detta recept för bottnar perfekt. Berätta gärna hur det gick om du testar. Kram Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf