Powered by Jasper Roberts - Blog




No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha

Print Friendly and PDF
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha
Inlägget är ett samarbete med Bagaren och Kocken 

V
et ni hur länge sen det var jag bakade med choklad? Flera veckor sen och det är rekordlångt för att vara jag. Älskar att baka med choklad. Men nu är det sommar och man får ta vara på all frukt och bär, passa på att baka med de färska när aromerna är som bäst och du kan variera fyllning. Jordgubbarna smakar himmelskt på sommaren och det gör även persikor och aprikoser. Frysta bär får vi lämna kvar i frysdisken. 
Så det blev en chokladpaj eller tart med Oreobotten. Var bara tvungen att provtesta min nya bästis, min nya matberedareNi har ingen aning hur länge jag har varit utan en matberedare. I närmare ett och ett halvt år. Valde Electrolux matberedare med olika funktioner för olika ändamål och flera olika knivar. Jag blev klar med pajskalet i ett nafs. Hur har jag kunnat klara mig utan matberedare under så lång tid?  
Pajen är perfekt att göra när man inte har så mycket tid att stå i köket och baka och bara man ställer den i frysen kan kan korta tiden rejält. Jag hade bråttom och ställde pajen i frysen för 30-40 minuter. Behövde ta bilder innan det skulle bli för mörkt uteSen fick pajen följa med mig till jobbet dagen efter och sen till min chef på grillmiddagen samma kväll. Men inte innan C fick smaka en bit. "Gudomlig" blev domen.
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha 1
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha 2
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha 3
 

NO BAKE OREOPAJ MED VIT CHOKLAD OCH MATCHA

Tid: 20 min (plus 1,5 - 2 timmar i kylskåpet för att stelna)
Serverar: 12 bitar
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS++++

Ingredienser Oreoskal:

  • 300 g Oreokakor finkrossade
  • 115 g smör smält


Choklad och matcha fyllning:

  • 2 dl  vispgrädde
  • 175 g vit choklad
  • 2 msk matcha pulver + 2 msk vaniljpulver typ marsán
  • 60 g smör

Att dekorera:

  • ca 4 eller 5 hackade Oreo-kakor
  • chokladbitar
  • Oreosmulor
  • Siktat matcha pulver
  • Instruktioner:

Instruktioner:

  1. Finkrossa Oreo i matberedare eller för hand.
  2. Häll smält smör över kexen och kör ett par sekunder i matberedaren tills allt har blandats.
  3. Tryck i en pajform med löstagbara kanter eller botten. Ställ kallt under tiden du förbereder fyllningen.
  4. Heta upp grädden till nästan kokpunkten.
  5. Häll i hackad choklad och smör och låt stå ett par minuter.
  6. Rör i fyllningen tills smör och choklad har lösts upp och du får en jämn och fin kräm. 
  7. Blanda matcha och vaniljpulver med lite varm kräm och rör ordentligt. Blanda i resten av krämen.
  8. Häll den över Oreobotten och släta till ytan.
  9. Garnera efter tycke, t ex med Oreo bitar eller smulor och chokladknappar.
  10. Ställ kallt ca 2 timmar eller över natten tills fyllningen har stelnat.

Du behöver ingen ugn eller spis, klarar dig med en mikro och den blir klar på mindre än 30 minuter. Om ni frågar mig är denna rena drömdesserten. Att den innehåller Oreo och massa vit choklad är bara plus i kanten. Smaken är gudomligt precis som C beskrev den. Lätt att frakta, då jag tog med mig pajen först till jobbet och sen hela vägen till Lidingö. När vi tog fram den för att servera till kaffe hade inte en smula gått sönder. Viktigt att den står kallt och antar att använda en form med löstagbar botten gör sitt också. Prova gärna och glöm inte lämna en kommentar och berätta vad du tyckte om receptet.

Nedan ser ni en bild på min nya matberedare som kommer sättas på prov snart igen när jag ska baka mördegskakor.

 
 
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha 4
No-bake Oreopaj med vit choklad och matcha 5
En söt nyckelpigga ville så gärna vara med på bilden och jag blev inte med den hur mycket jag än försökte. Hade inte hjärta att krossa lilla sötnosen och inte tid att få ut den heller.
 
 
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Hanna

Postad den

Wow vad fina bilder och bakverk! Blir väldigt inspirerad.

Svar: Tack så mycket. Vad roligt . Denna är otroligt lätt att svänga ihop så det tycker jag du ska prova. Kram Simona 😊
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf