Powered by Jasper Roberts - Blog




Mina godaste chokladvåfflorna

Print Friendly and PDF
Mina godaste chokladvåfflorna
 
S
upergoda chokladvåfflor Våffeldagen till ära. Undrar varför jag inte har testat det tidigare. Men som en chokoholik som jag har blivit var jag bara tvungen att äntligen testa. Så klart att både C och barnen rykte lite på näsan och tittade misstrogna på mig när jag skulle servera våfflorna. Men bara tills de tog första tuggan.
Dessa våfflor är himmelskt goda med krispig yta och så smarrig chokladsmak. Ett måste för alla chokladälskare där ute.
chokladvåfflor
godaste chokladvåfflorna

CHOKLADVÅFFLOR

En sats blir ca 10 stycken
Tid: ca 45 minuter
Svårighetsgrad: lätt
Betyg: SSSSS+++

Ingredienser smet:

  • 3 dl vetemjöl
  • 1/3 dl kakao
  • ½ dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 ½ dl vatten
  • smör att pensla våffeljärnet med

Att servera till:

  • florsocker
  • färska blåbär
  • grekisk yoghurt
  • färsk mynta eller citronmeliss
  • mandelflarn eller rostade kokoschips

Instruktioner:

  1. Blanda mjöl, kakao, socker, vaniljsocker och salt.
  2. Vispa grädden.
  3. Häll i vattnet och hälften av grädden, vispa till en slät smet.
  4. Vänd försiktigt ner resten av grädden i smeten.
  5. Hetta upp våffeljärnet. Pensla med lite smör första gången.
  6. Häll i smet, ca 1 dl, och grädda våfflorna bruna.
  7. Ställ våfflorna på galler tills du har gräddat alla.
  8. Sikta över florsocker.

Servera våfflorna direkt med blåbär, riven choklad, mandelflarn och färsk mynta eller citronmeliss.
Jag siktade bara florsocker över, strödde på lite kokoschips och några färska blåbär på toppen. Barnen ville ha grädde på, mycket grädde.
Pssst...Glöm inte ta till en kopp kaffe och njut.

Mina godaste chokladvåfflorna 1
Mina godaste chokladvåfflorna 2
Våfflor med choklad
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡  om du gillar det du ser! Kram & smaklig spis 😋 💕
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf