Powered by Jasper Roberts - Blog




Chokladsockerkaka med glasyr och kokos - Kärleksmumskaka

Print Friendly and PDF
Chokladsockerkaka med glasyr och kokos - Kärleksmumskaka
V
em gillar kärleksmums räck upp en hand, eller två. Jag fullkomligt  ä l s k a r   denna chokladgoding. När barnen var små ville de alltid vi skulle baka kärleksmums eller kanelbullar. Jag har aldrig gillat att ha stökigt i köket och har haft svårt för kladdiga fingrar och kladdiga småbarn. Kommer ihåg att jag gick runt med en trasa eller hushållspapper och torkade barnens händer och kinder. Knäppt men vad ska man göra? Men när det kom till kärleksmums då släppte jag alla tvångstankar och handlingar.
Min son skulle alltid ha glasyrskålen för sig själv och satt och petade i den med sina små knubbiga fingrar och dottern skulle jämt strö kokos på den färdiga kakan. Fick dem inte som de ville  blev det ett himla liv i köket. Jag måste erkänna att så perfektionist som jag alltid har varit, inte gillat kladd eller stök i köket, hade svårt att motstå dessa två virvänglar. Jag menar hur skulle jag kunna motstå de kladdiga runda nyponroskinderna och de svarta runda ögonen under den solblekta luggen samt den pratglada sessan med kokosflingor i de ljusbruna lockarna och som snurrade runt i köket och strödde kokosflingor runt om kring som det vore snö?
Det gick inte. Och trots att jag inte gillade stök i köket, fullkomligt  ä ls k a d e  jag dessa stunder. Ovärderliga.
Eftersom kärleksmums är fortfarande en favorit här hemma ville jag ta den kaka till en ny nivå. 
Har bakat med yoghurt istället för mjölk förr och det ger kakan en saftig textur och håller längre. Har även ersatt strösockret med brunt socker för rikligare smak.
Resultatet en super saftig chokladkaka med mycket kaffe och chokladglasyr och massor av riven kokos.
Kärleksmumssockerkaka
Kärleksmums
Chokladsockerkaka med glasyr och kokos

KÄRLEKSMUMSKAKA

En sats ger en rund kaka i en form på ca 20 cm, ca 12-14 bitar
Tid: ca 1 timme
Svårighetsgrad: barnsligt enkelt
Betyg: SSSSS+++++

Ingredienser smet:

  • 3 ägg
  • 3 dl brunt socker 
  • ½ dl kakao
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 125 g smör, smält
  • 1 dl filmjölk

Ingredienser glasyr:
  • 75 g smör, smält
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 - 3 ½ dl florsocker
  • 2 msk starkt bryggd kaffe
  • riven kokos till garnering

Instruktioner:

  1. Sätt ugnen på 175º C. Smörj och mjöla en form och ställ åt sidan.
  2. Vispa ägg och socker pösigt luftigt i en bunke.
  3. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål och rör ner det i äggblandningen.
  4. Tillsätt smält smör och filmjölk. Vispa snabbt ihop allt till en smet.
  5. Häll smeten i sockerkaksformen på minst 1 ½ l.
  6. Grädda kakan längst ner i ugnen i 37–40 min. Låt den svalna i formen.
  7. Stjälp upp kakan på ett serveringsfat eller tallrik.
  8. Blanda ihop alla ingredienserna till glasyren i en skål. Börja alltid med mindre mängd florsocker.  Eventuellt häll i lite mer kaffe så den blir lagom konsistens som går att bre på.
  9. Bred ut glasyren över kakan och strö över kokos. Låt glasyren stelna innan du skär i bitar och serverar.

Vill du helst ha den klassiska varianten på kärleksmums ersätt brunt socker med strösocker och yoghurt med mjölk. Men jag tycker ni ska testa min variant. För barnvänlig glasyr ersätt kaffet med mjölk eller grädde.
Denna kaka med massor av choklad- och kaffesmak är himmelskt god och värd tiden i köket och till och med den extra kladden.
 Vad kan man säga? Mums...😋😉
Chokladsockerkaka
Kärleksmumssockerkaka kokoskaka
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Hanna Karlsson

Postad den

Den låter verkligen jättegod. Minus kaffet då. :-)

Svar: Det smakar inte kaffe på något sätt det get bara lita smak åt chokladen men vill man inte ha kaffe då kan man ersätta med vatten eller mjölk. 😊
Simona Muntean

Jasmine

Postad den

Mums, den ser så galet god ut! Du verkar ha lyckats grädda den precis lagom, jag låter den alltför ofta stå för länge i ugnen.
Kram

Svar: Jasmine vissa kakor ska man helst ta ut ett par minuter för tidigt för dem fortsätter efterträddas efter man tagit ut. Chokladkakor framför allt funkar så. Vad är det värsta som kan hända? Man får en kladdkaka på köpet 😬😘 kram
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf