Powered by Jasper Roberts - Blog




Saftig päron- och valnötskaka

Print Friendly and PDF
Päronkaka
P
äron. Valnötter. I en yoghurtbaserad sockerkaka. Hur ofta bakar du med päron? Eller med yoghurt för den delen? Jag gör det för sällan. Denna är faktiskt min andra kakan jag bakar med päron. Men det måste bli ändring på det. Hur många gånger har jag inte bara slängt päron eftersom ingen äter hemma? Har du ett par päron, lite yoghurt och olja hemma (tänk att du inte behöver smör) kommer du att kunna svänga ihop denna på nolltid. Ok inte nolltid men på en timme och vore det inte för att hantera ugnen så skulle jag säga att även en 5-åring kan baka den. Och inte misslyckas. Saftig och god blir den också.
Päron och valnötskaka
Yoghurtkaka med päron och valnöter
 

PÄRON OCH VALNÖTSKAKA

En sats ger en kaka, i en rund form på ca 20-23 cm, ca 10 bitar
Tid: ca 1 timme
Svårighetsgrad: mycket lätt
Betyg: SSSSS++++
 
Ingredienser:
  • 2 stora ägg
  • 1 1/4 dl strösocker
  • skal och saft från en halv citron
  • 1 3/4 dl olja, neutral i smaken, typ rapsolja
  • 2 1/2 dl naturell yoghurt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • en knivsudd salt
  • 3 skalade och tunnskivade päron
  • ca 1 dl hackade valnötter
  • ev florsocker att sikta över kakan 
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175° C och smörj och mjöla en rund form, ca 20-23 cm. Lägg eventuellt bakplåtspapper i botten för att lättare kunna få ut kakan.
  2. Vispa äggen med strösocker vit och luftigt, ca 2 minuter.
  3. Tillsätt olja, citron skal och saft, yoghurt och vanilj och vispa till en jämn smet.
  4. Tillsätt mjöl, salt och bakpulver och vispa snabbt tills allt blandas.
  5. Häll smeten i formen och toppa med päronskivor. Strö över hackade valnötter.
  6. Grädda i mitten av ugnen för ca 45 minuter till en timme. Alla ugnar är olika. Jag gräddade min faktiskt i en timme.
  7. Låt kakan kallna helt innan du siktar florsocker över och skär i bitar.

Underbart frisk smak av vanilj och citron. Eftersom kakan är gjort på yoghurt blir så där saftig, luftig och mjuk på samma gång och håller sig färsk väldigt väldigt länge. Så oavsett vad du hade tänkt byta ut eller ändra i receptet, ta inte bort yoghurten.
Yoghurtkaka med päron
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Farah

Postad den

Ser riktigt god ut! Har du provat ananaskaka också? Ett måste, dock har jag tappat bort det recept jag brukade gå efter :(

Svar: Den är jättegod. Har inte provat ananas men har tänkt länge. Kanske dags? 😊
Simona Muntean

Synnøve

Postad den

Måste ju bara prova den :D

Svar: 👍🏻👍🏻😊
Simona Muntean

Anja

Postad den

Hej! Vilken underbar blogg du har. Provade denna kakan tidigare idag och den var sjukt god. Skulle jag kunna låna bilderna till min blogg? Länkar dig såklart.

Hälsningar,
Anja.

Svar: Hej Anja, tack för dina fina ord. Vad roligt att du också gillade kakan, den är gudomligt god och saftig. När det kommer till att låna bilder till din blogg är det inte ok. Jag lägger ner mycket arbete på att skapa, styla och fotografera för att inspirera andra att testa mina recept och till att ta egna bilder själva. Hoppas att du förstår vad jag menar. Kram Simona
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf