Powered by Jasper Roberts - Blog




Pepparkakspaj med saffranscheesecake

Print Friendly and PDF
 
Pepparkakstarté med saffranscheesecake
I
nte ofta som jag slänger rester från mina bakningsprojekt. Här om dagen gjorde jag årets pepparkakshus från grunden. Eller inte riktigt riktigt från grunden. Har inte tagit steget fullt ut och gjort egen pepparkaksdeg utan köpte på ett konditori som jag passerade på väg in till stan. Skulle endast använda pepparkaksdeg till husdelarna så det kändes lyxigt med köpt deg. Hade ca 250 g deg kvar efter husbygget och det gjorde ont i hjärtat att slänga den. Dottern ville käka upp degen men alltså...det måste finnas vettigare sätt att använda den på än att få en stort STOR klump i magen av.
 
Det bara slug mig och jag lovar att det var så. Bara kom på. Hade ingen aning om det skulle bli bra eller inte men jag menar degen skulle ändå slängas annars.
Kom på att kanske testa grädda ett pajskal eller minisar i mindre formar av. För att få det extra julig fyllde jag skalen sen med len saffranscheesecake. Resultatet blev en underbar dessert som jag testade på mina kollegor på jobbet. "Underbar" blev domen. Och tänk att det går att göra i ett nafs, på mindre än en timme. 
Men nu tycker jag inte vi ska dra mer på tiden utan nedan ser ni några bilder och receptet. 
julig pepparkakspaj
saftig paj med saffran
 

PEPPARKAKSPAJ MED SAFFRANSCHEESECAKE 

En sats ger 6 minipajer
Tid: ca 45 minuter
Svårighetsgrad: barnsligt lätt
Betyg: SSSSS+++

Ingredienser:

  • 200 g pepparkaksdeg 
  • 1 ägg
  •  250 g Kesella kvarg naturell
  • 1/2 - 1 dl strösocker
  • 1 dl vispgrädde
  • 1/2 - 1 påse saffran (beroende på hur mycket saffran du vill ha)*
  • ½ dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
Instruktioner:
  1. Sätt ugnen på 175º C och smörj och mjöla dina formar. Ställ dem åt sidan.
  2. Kavla degen ca 4-5 mm tjock och klä formarna med. Trimma till kanterna och nagga med en gaffel.
  3. Om du inte har miniformar utan använder en stor tryck ut degen form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  4. Vispa ihop äggen med socker och rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Fördela i formarna.
  5. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 - 15 minuter flera små formar eller 25 – 30 min en stor form. Tiden är endast en anvisning eftersom alla ugnar är olika.
  6. Låt pajerna kallna och servera dem med lingon eller vispad grädde.

* Har använt en påse á 5 g saffran till 6 miniformar och det blev en intensiv saffranssmak. Hade passat mig med mindre saffran också. Välj det som känns rätt för dig. Vill du inte ha saffran i, hoppa över den och smaksätt med bara vanilj. Det är omöjligt att beskriva i ord hur goda dessa pajer blir och ge dem rättvisa. Ni måste helt enkelt lita på mig och provbaka. En sak kan jag tillägga. Juligare enklare dessert får man faktiskt leta efter.
julig dessert
pepparkakspaj julig
pepparkaks saffran till jul
Pepparkakspaj med saffranscheesecake 1
Pepparkakspaj med saffranscheesecake2
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

matmedmera

Postad den

Vilket härligt recept! Gjorde någon gång pepparkakor med saffran cheesecake glass...Tror att pajerna smakar lika gott!

Svar: Verkligen god kombo 👌🏻👌🏻😋
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf