Powered by Jasper Roberts - Blog




Rund Elegant Söt

Print Friendly and PDF
Inlägget är i samarbete med Kafferosteriet KOPPAR

"V
isste du att nyrostat färskt kaffe innehåller nästan 1000 aromer?
I en droppe färskrostat kaffe kan det finnas så mycket som 1000 aromer, vilket kan jämföras med de 400 aromer som kan identifieras i vin. Det är själva kafferosten som utgör det avgörande momentet i kaffets förädlingskedja - här förvandlas råkaffebönan till en vacker, spröd och brunfärgad kaffeböna. Kaffet är dock en färskvara och redan två veckor efter rostning har en stor del av aromerna försvunnit."
 

Så visst finns det skillnad på kaffe och kaffe. Vill ni fördjupa er i ämnet finns mycket bra information på Kafferosteriet KOPPAR's hemsida
Som jag berättade för er tidigare fick jag chansen att bli, även om det bara är för ett par månader, kaffe- ambassadör för rosteriet och jag ångrar mig inte en sekund. Vilken lyx att få njuta färskt rostat kaffe precis i den rostningen och smaken man vill ha. Det är omöjligt att inte hitta en smak som passar.
Jag visste inte själv från början vilken sort jag tyckte om, vilken sort som passade mig, men när jag hade svarat på några frågor skickade kafferosteriet en sort som jag trivs väldigt bra med. Har valt hela bönor eftersom går ihop perfekt med min nya expressomaskin med kvarn.
 
"ESPRESSOBÖNOR N˚2 EKOLOGISK MELLANROST

N°2 Mel­lan­rost har rostats lång­samt på låg tem­pe­ra­tur för bästa re­sul­tat. En rund es­pres­so med mel­lan­hög syra och en här­lig crema på top­pen. Sma­ken är ele­gant söt, med toner av ros­ta­de has­sel­nöt­ter, mörk cho­klad och ka­ra­mel­li­se­rat soc­ker. Detta är den go­das­te es­pres­son för dig som vill stan­na upp i stun­den – för att ta in alla färs­ka och ny­ros­ta­de sma­ker.
N°2 Mel­lan­rost är en blend av eko­lo­gisk Ara­bi­ca från In­do­ne­si­en, Cen­tral- och Sy­da­me­ri­ka, samt eko­lo­gisk in­disk sing­le esta­te Ro­bus­ta. "
 
Alltså denna smak passar mig som en handske. Rostade hasselnötter, mörk choklad och karamelliserad socker. Hör ni hur det låter? Som ljuvlig musik i mina öron. Och det kan sammanfattas i tre ord: rund, elegant, söt. Precis ett kaffe i min smak. Ni har själva möjligheten att testa kaffet med 15% rabatt på första köpet. Ange kod COOKIES vid betalning i kassan. 
Men skynda er för det gäller endast fram till sista december 2017.
.
.
.
Pssst: om någon skulle bli sugen på valnötsfyllda vetekransen som syns i bakgrunden så finns receptet på det mycket saftiga och goda brödet här. Det är det perfekta fikabrödet eller ska jag kalla det för kaffebröd?
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf