Powered by Jasper Roberts - Blog




Saftig vetekrans fylld med valnötsmassa

Print Friendly and PDF
Saftig vetekrans fylld med valnötsmassa
 
J
ag skulle ljuga om jag inte erkände att jag blev sugen på att baka något bröd när jag stod mitt i den stora hallen på Bageri- och Konditorimässan i Kista, en mycket grå lördag, och lyssnade till brödkungen, Sébastien B, hur han så passionerat pratade bröd, sädesslag, olika malningar, surdeg och om att göra egen nötmassa till fyllning. För att förstå den sortens passion måste själv vara inne på samma spår, brinna för, ha en stor kärlek till det. Jag kan bli helt till mig när kollegor på jobbet frågar mig om någonting jag bjuder på efter helgens bravader. Om ett recept eller om råd när dem själva ska provbaka. Kan prata mjöl, socker och smör i timmar. Mina barn förstår sig inte på det och tycker bara jag har alldeles för mycket energi när de som är inte ens hälften så gamla orkar knappt ta sig igenom de mörka dagarna.
 
Men för att återgå till bröd och bakning så kliade något förfärligt i mina fingrar och trots att jag ville sätta igång direkt var jag inställd på att brödet skulle fyllas med egengjord valnötsmassa. Receptet på valnötsmassan hittar ni här, eller i tidigare inlägget. Fick faktiskt vänta en hel vecka på att testa baka brödet men på fredag kväll hade jag en liten fördeg i kylen som skulle snällt vila sig där över natten. Jag lätt degen vila i kylskåpet i flera omgångar och gräddade brödet på söndag kväll. Saftigare bröd får man leta efter tycker jag. Och det blev inte bara saftigt utan si-så-där lagom kladdigt i mitten om ni förstår vad jag menar.
Saftig vetekrans fylld med valnötsmassa1
Saftig vetekrans fylld med valnötsmassa 2
 

SAFTIG VETEKRANS FYLLD MED VALNÖTSMASSA

En sats ger två bröd eller ca 20 stora bullar
Tid: se till att ha gott om tid, bullarna blir godast om dem får jäsa i lugn och ro
Svårighetsgrad: ganska lätt
Betyg: SSSSS+++++ 
 
Ingredienser fördeg:
  • 5 g färsk jäst
  • 250 g kall mjölk
  • 250 g vetemjöl 
  • 1 msk strösocker
Ingredienser deg:
  • Fördeg från dagen innan
  • 600 -700 g vetemjöl 
  • 250 g mjölk (brukar ta hälften mjölk och hälften vispgrädde)
  • 1 tsk malen kardemumma 
  • 1 tsk vanilj
  • 1 tsk havssalt
  • 150 g rörsocker
  • 150 g smör (halvera eller uteslut saltet om du använder normalt saltat smör) 
Ingredienser fyllning och topping:
  • ca 150 g egengjord nötmassa  
  • ev topping sockerlag, pärlsocker, hackade nötter och stött kardemumma eller annat gott du själv tycker om
Instruktioner:
  1. Blanda alla ingredienserna till fördeg, täck över med kökshandduk eller lock och ställ bunken i kylskåpet för minst 12 timmar. Fördegen klarar sig i kylskåpet upp mot 48 timmar.
  2. Blanda alla ingredienserna till degen i assistent eller en stor bunke. Börja med 600 g mjöl. Blanda till en slät men elastisk deg.
  3. Ställ degen på en sval plats att vila i 30 - 60 minuter om inte flera timmar. Jag ställde min i kylskåpet för flera timmar. Kom igåg att kall och långsamt jäsning ger saftiga bröd.
  4. Kavla ut degen till en rektangel ca 80 X 40 cm. Bred på fyllningen och rulla från den långa sidan. Smörj en rund form och lägg in kransen. Täck med plastfilm.
  5. Ställ formen svalt och låt den vila i flera timmar. 
  6. Sätt ugnen på 200º C ca 20-30 minuter innan gräddningen. Antingen penslar du brödet med uppvispad ägg och strör över pärlsocker innan gräddningen eller gräddar brödet först och sen penslar med sockerlag och strör över hackade nötter och stött kardemumma. Jag gräddade brödet i nedersta delen av ugnen för ca 1 timme. Tänk på att alla ugnar är olika så tiden i receptet är endast en anvisning.
  7. Jag penslade brödet direkt efter gräddning med sockerlag gjort på 1/2 dl vatten, 2/3 dl sströsocker och 1 tsk vanilj. Koka till sirap, när sockret har löst upp sig är den klar. Pensla direkt på brödet så fort du tar ut den ur ugnen.
  8. Strö ev över hackade nötter och kardemumma.

Älskar valnötter och kardemumma. Skulle kunna ha som fyllning i alla mina bullar och bröd. Brödet blev otroligt saftigt, det ser ni i bilden. Tycker bara jag skulle ha haft mer fyllning i men det var inte sista gången jag bakade den. För att inte äta upp hela gav jag bort en halv till dotters pojkvän. Han tar så tacksamt emot av allt jag bakar och är alltid så generös med komplimanger. " Fantastiskt gott Simona som vanligt men..." Vad? Vad då för men tänkte jag. Dottern såg att jag började få en rynka mellan ögonbrynen och försökte göra honom uppmärksam på. Hennes min sa ju allt. Typ "lägg av om du vet ditt bästa"-min. Men B fortsatte helt oberörd. "Som sagt Simona om du bara hade lagt det där vita pulvret över skulle vara perfekt". Det kunde han inte mena. DET DÄR VITA som han syftade på var florsocker. Ska man ha sockerlag och nötter och sen florsocker över? Hur tänkte han liksom... 
Ni får mer än gärna testa detta bröd och lämna en kommentar om vad ni tycker.
Kan det verkligen behövas florsocker till?...
Trevlig helg alla fina där ute! Kram Simona
Saftig vetekrans fylld med valnötsmassa 4
Saftig vetekrans fylld med mandelmassa
saftiga bullar med mandelmassa
 
FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

Anna Sui

Postad den

Alltså vilka bilder och sättet du berättar på, fängslande. Ser supergott brödet. Kanske jag ger mig på att testa. Tack 👌🏻👌🏻

Svar: Det tycker jag du gör rätt i . Super lätt och ör det något bara att fråga. Kram Simona
Simona Muntean

Anna Sui

Postad den

Nu satte jag igång med fördeg och ligger nu i kylen. Tror du jag hinner göra klart allt imorgon?

Svar: Du hinner så klart 😊
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf