Powered by Jasper Roberts - Blog




Barn på nytt i en värld full av söta ränder

Print Friendly and PDF
polkagris min egen polka
V
isst blir man barn på nytt när man står med händerna fulla av sötsaker mitt på golvet i en godisfabrik? Låter som en dröm, påhittat eller önsketänkande. Har alltid drömt om att hänga på en godisfabrik som barn. Alltså vilket barn drömmer inte den drömmen? Min dröm blev verklighet. Den blev bättre än så. Inte bara att jag fick vara med och baka egna polkagrisar på Grenna utan jag fick även bestämma smak och designa pappret till nya polkan, Jordgubbsdröm Polka.Vill du veta mer om hur det kommer sig att jag hamnade på Grenna fredagen den 8 september kan du göra det här. 
 
Beväpnad med min Canon, ett extra minneskort samt stora stora förhoppningar om en bra helg, begav oss C och jag tillsammans med mina föräldrar till Grenna. Min gulliga älskling ❤️ ville överraska mina föräldrar som är fortfarande på besök hos oss. Han bokade in även mamma och pappa på samma ställe, Bauer Gården. Vi lämnade huset tidigt på morgonen och satte kurs mot Jönköping och Gränna för att undvika trafiken och komma fram i tid. Själv hade knappt sovit en blund på hela natten. Tänkte slumra till lite i bilen på väg dit men var alldeles för spänd och uppspelt för att kunna ens blunda. 
Väl framme checkade vi in på våra rum och sen tog oss till Gränna. Hade tänkt byta kläder och skor, fixa till mig ifall jag skulle hamna framför kameran. För en gångs skull. 
Om jag säger att i stressen som jag nu hade hunnit bygga upp under resan hann varken med att byta kläder, skor eller fixa håret det förstår ni. Hur som kom C och jag fram till kokeriet prick 13:30 efter att ha lämnat mina föräldrar på stan. 
(null)
Kliva in i butiken kändes som att kliva in i "Underlandet". Godis till höger och godis till vänster, i alla möjliga färger, smaker och former. Polkagrisar. Karameller. Spån. Klubbor. Kolor.
(null)
(null)
Sofia som är Marknadschef på Grenna tog oss på en resa tillbaka i tiden till år 1824 och till berättelsen om Amalia Eriksson som är mamma till den klassiska polkagrisen. 
(null)
Vi tog oss sakta men säkert tillbaka till vår egen tid och hur företaget bildades 1989. Företaget tillverkar polkagrisar, kolor, spån och karameller i en stor fabrik i Jönköping medans på Grenna kokeriet  bakas grisarna för hand precis som på Amalias tid. Riktigt hantverk, tradition och kvalitet.... 
 
Ni förstår att man inte bakar polkagrisar hur som utan mössan ska på, Grennas egna tröjor och förkläde också. Med en stor klump i halsen, hjärtat bultande i bröstet och stora stora förväntningar gick jag ut i produktionslokalen.   "Tänk om jag gör bort mig? Tänk om jag inte klarar av? Och tänk om smaken blir helt helt fel?"  Så många tankar som snurrade runt under den gråa mössan.  
(null)
Joakim som är bagare på Grenna skulle guida mig igenom hela produktionsprocessen, steg för steg. Allting görs för hand, inga stora maskiner som knådar och vispar så det var bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Juste, hade inga ärmar utan bara gummihandskar. Grisarna görs av sockerlag som har värmts upp till 150 C innan den hälls på det kalla plåt bordet där den delas i olika stora bitar. Vissa bitar färgas och smaksätter direkt, andra bitar färgas längre fram i processen. Knådas den genomskinliga massan tillräcklig länge blir den blank och fin. Men det gäller att ha muskler för man knådar och drar, knådar och drar, viker och drar. 
(null)
(null)
Jag var så uppspelt att jag glömde bort det Joakim sa i början. Sockerlagen värms till 150 och kyls inte ner så jätte fort så det gäller att hantera degen snabbt, knåda på det kalla bordet. Joakim sa inte jag skulle undvika borra mina fingrar i degen och bara drömma mig bort. För trots handskarna så tränger värmen igenom. Men jag var alldeles för uppspelt för att bry mig eller lägga märke till det överhuvudtaget. 
(null)
(null)
När degen har fått rätt konsistens och man har blandat i alla smaker, sätter man ihop färgerna och börjar vrida, vrida och rulla. Vrida i ändarna i motsatt riktning och sen rulla. Blir långa långa rullar som delas på mitten och sen upprepas samma procedur igen. Vrid i kanterna och rulla över med handflatorna för att få dem längre och jämna. Alltså jag kommer ihåg att jag började rulla en stor tjock klumpig "korv" när jag hade lagt ihop mina olika färger och smaker. Sen vaknade jag plötsligt med 8 smala vridna rullar.
(null)
(null)
Det gick fort och jag mins att vi smakade lite under tiden vi bakade. Alltså lite och lite. Vi gjorde tre olika smaker, med mycket cheesecake smak, mindre mynta och även en med karamell och jordgubb.  Ash lika bra att erkänna. Blev världans mycket smakande. 🙊 Så både jag och C var höga på socker sen hela kvällen. För min del var det både socker och adrenalin.Ha ha...
När man har fått önskat tjocklek på stängerna, klips dessa till önskad längd. Sen är det i princip bara att slå in dem i papper. Jag designade eget papper att slå grisarna in, en dröm av jordgubbar, blommor och grönska. Vad tycker ni om det?
Tro inte nu att slå in grisarna i varsitt papper är det lättaste att göra. Absolut inte och framför allt inte när du har blåsor på nästan varenda finger. Jag nämnde ju för er att jag drömde mig bort med mina fingrar djupt borrade i den heta degen. 
(null)
När vi sen gick ut därifrån sent på fredag eftermiddag kändes det som att gå på moln. Hade svårt att hänga upp förklädet och mössan. Hade gärna varit kvar där inne hela helgen och fortsatt baka polkagrisar i olika former, smaker och färger. Samtidigt som jag längtade hem till mitt eget kök och att börja baka. Har fått så många ideer nu. Och jag kan berätta en hemlighet för er. Många av dem involverar polkagrisar. 
Tack alla underbara på Grenna att ni tog hand oc
 Vi fick en mysig vistelse på Bauer Gården, en vacker plats nära vatten och med underbar omgivning. Vi trotsade regnet Och både C och jag samt mina föräldrar fick en härlig lördag innan det var dags att åka hem.
(null)
(null)
(null)
Har haft en drömdag på Grenna Polkagriskokeriet, det är en upplevelse som jag skulle vilja dela med alla barn, stora som små. Är ni i trakterna någon gång så får ni inte för all i världen missa ett besök i staden och i butiken i Grenna. Det är en otroligt charmig stad med härliga och glada människor. 
Tack alla härliga människor på kokeriet för att jag fick komma i ert "kök" och stöka till. Har fått ett minne för livet.
Nu nästan en vecka senare kan jag fortfarande inte sluta le.
Jag måste tacka C, min älskling, som har haft tålamod och stått bakom kameran och hjälpt mig att föreviga dagen. 
(null)
Pssst... Får inte glömma. Ni kommer även ha möjlighet att köpa min egen smaksatta polkan både inne i butiken och från webbshoppen. Passa på för den kommer säljas bara under en begränsat tid. 

FOTO: SIMONA MUNTEAN
Klicka gärna på lilla ♡ om du gillar det du ser! Kram

Kommentarer

norrbotten emma

Postad den

åh älskar polka =)

kramis

Svar: Efter den här upplevelsen gör jag också även om jag fortfarande är en choklad- tjej :)
Simona Muntean

Mathilde

Postad den

Helt fantastiskt! Tack för smakbiten också, den var supergod! <3

Svar: Vad roligt Mathilde. Tack själv. Kram <3
Simona Muntean

sofia

Postad den

Tack för en härlig eftermiddag Simona!
/Sofia

Svar: Tack för en oförglömlig dag :)
Simona Muntean

Sandra Rosén Dahlgren

Postad den

Å va roligt! Grattis vilken kul grej! Jag var i Gränna ganska nyligen det är så fint och gulligt där! Din polka verkar jättegod!

Svar: Den är jättegod Sandra 👌🏻👌🏻 verkligen kul😊 tack så mycket. Trevlig helg! Kram S
Simona Muntean

Marie Bergman

Postad den

Så himla roligt!! :) De ser jättegoda ut :)

Svar: Verkligen roligt Marie. Dem blev jättegod :)
Simona Muntean

madabouttea.se

Postad den

Men guuuud så roligt!

Svar: Ja verkligen 😊
Simona Muntean

ajlimullersandvik.blogg.se

Postad den

Jag är såååå avundsjuk, hur påfrestande det än låter!! Wow alltså, såååå häftigt :D

Svar: Ha ha...verkligen häftigt😍🍭
Simona Muntean

Jenniey Love

Postad den

Men gud så rolig upplevelse att få göra sin egna polka. kramiz<3

Svar: Det var det😊. Kram 😘
Simona Muntean

veckomagasinet anne von porat

Postad den

Nu blev jag godissugen

Svar: Det blir jag också när jag kollar in bilderna 😊
Simona Muntean

Hanna Karlsson

Postad den

Åh så kul! Jag vill också. :-)

Svar: 👍🏻👏🏻👏🏻
Simona Muntean

Svart-Stina

Postad den

Var i Gränna ganska nyligen och kom och tänka på dig och tävlingen. Kul med en uppdatering hur det gick med polkagris-bakandet :) Mysigt gammalt hantverk. Jag har väl aldrig varit något större fan av polkagris (i alla fall inte den klassiska smaken) men blir väldigt nyfiken på hur dina kan smaka, de verkar lite annorlunda med jordgubb & cheesecake.

Svar: Hej Stina,
Jag har själv inte varit en stor fan av den klassiska heller. För mycket mynta för min smak. Det var just därför som jag ville ha en polka med väldigt lite, så inte det tar över utan man känner verkligen cheesecake och jordgubbssmaken.
Simona Muntean

emmakarolinajohansson.blogg.se

Postad den

Vad roligt, vill också!
Va också där för inte så längesen, jättemysigt där.

Svar: 😊😊😜
Simona Muntean

Felicia

Postad den

wooow! Gud vad kul

Svar: Det var verkligen kul 😊
Simona Muntean

Mikaela

Postad den

Det ser så härligt ut :D

Svar: Det var underbart roligt 😊
Simona Muntean

Kommentera här


Mat och Dryck Matklubbens Topplista 037jhDBf